یادداشت/ سردار عبدالرضا مرادحاجتی

«چ» مثل چهره‌ای آشنا با مناجات‌های دلنواز و رزم‌های دیدنی

«مصطفی چمران» شهیدی که سراسر زندگی‌اش تلاش، ایثار، عشق، فداکاری و جهاد است، شخصیتی غریب ولی آشناست که مناجات‌هایش دلنواز، رزم‌هایش دیدنی و اخلاصش ستودنی است.
کد خبر: ۵۲۹۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶ - 18June 2022

«چ» مثل چهره ای آشنا با مناجات های دلنواز و رزم های دیدنیگروه استان‌ها دفاع‌پرس‌ - سردار عبدالرضا مرادحاجتی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان؛ امروز در حال مرور کتاب طرح مطالعاتی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خوزستان بودم که چشمم به نقطه نظرات راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص این مرکز افتاد. جایی که فرماندهی کل قوا از طراح خواسته‌اند که حتما این موارد در طرح موزه دفاع مقدس خوزستان گنجانده شوند و اولین مطلب اشاره به نقش شهید چمران در خوزستان دارد.

نکته سنجی ظریف و عجیب رهبر معظم انقلاب همه ما را به فکر فرو برد و غافلگیر کرد چون از پرداختن به این شخصیت برجسته شاید غافل شده بودیم این در حالی است که ایشان با این همه مشغله به نکاتی اشاره کرده بودند که هر کدام می تواند شناسنامه و هویتی ملی به این مرکز فرهنگی ببخشند.

نام چمران با تقویم ملی و حماسی ما گره خورده است اما شاید انجام امورات روزمره باعث می شود که از پرداختن به این اسطوره بی بدیل عرصه علم و ایثار غافل شویم.

شخصیتی که از زوایای مختلف قابلیت پردازش و تبیین دارد و نسل امروز ما به شدت محتاج و تشنه محتوای غنی و بی بدیلی همچون شهید چمران هستند. نسلی که ده ها قهرمان پوشالی و خیالی را در سینمای هالیوود و بالیوود می شناسند اما شناختی از یک ابرقهرمان واقعی معاصر کشورشان ندارند.

«جهاد تبیین» یعنی اینکه هر آنچه در اختیار داریم را به بهترین شکل ممکن و در قالب های مختلف به نسل امروز و فردا معرفی کنیم که دیگران آن ها را آن طور که می خواهند تحریف نکنند اما باید در مورد چهره های بزرگی همچون شهید «مصطفی چمران» اعتراف کنیم که نه تنها جهادی در خصوص معرفی وی صورت نگرفته بلکه نتوانسته ایم حقایق زندگی این شخصیت دانشمند مبارز را به صورتی که بوده رسانه ای کنیم.

شهید چمرانی که در حوزه علم یک چهره برجسته و دانشمند است و در حوزه هنر به لطافت گل های بهاری و در عرصه نبرد و ایثار همچون یک دلاور و در مکتب اسلام و ایران همچون یک قهرمان عمل کرد و یک هویت ترکیبی از وجهه قهرمانی به دنیا عرضه کرد.

شهیدی که سراسر زندگی‌اش تلاش، ایثار، عشق، فداکاری و جهاد است، شخصیتی غریب ولی آشنا که مناجات‌هایش دلنواز، رزم‌هایش دیدنی و اخلاصش ستودنی است.

«مصطفی چمران» چریکی قوی و مسلط به فنون نظامی بود که به قول رهبر معظم انقلاب، تربیت و آموزش‌های جنگ را شهید چمران ابداع کرد و انصافا به کارهای چریکی وارد بود. از بعد معنوی به شخصیت شهید چمران نظر کنیم به درجه والایی از عرفان رسیده بود که عاشقانه با معبود خویش راز و نیاز می‌کرد. از لحاظ هنری نیز یک هنرمند زبردست در عرصه‌های مختلف هنری بود؛ نقاشی می‌کشید، شعر می‌گفت که نشان از طبع لطیف و آکنده از عشق او بود و عکاس ماهری بود که باز به قول رهبر معظم انقلاب، چمران عکاسی درجه‌ یک بود. از لحاظ سیاسی اگر به شخصیت شهید چمران بنگریم که البته متاسفانه کمتر به آن پرداخته شده است بسیار دقیق و نکته‌سنج بود.

آیا وجود چنین شخصیتی در برهه ای که کشور درگیر یک جنگ نابرابر بود نمی تواند بهانه‌ایی قشنگ برای صدها فیلم و داستان و نقاشی و شعر باشد در حالی که گاهی هنرمندان ما به شدت دنبال سوژه‌هایی هستند که بتوانند یک اثر فاخر و واقعی را به مخاطب نشان دهند؟

آری باز هم تقویم ملی مان به ما تلنگر زد تا در سالروز شهادت شهید علم و ادب و حماسه بتوانیم گوشه ای از ابعاد مختلف شخصیت شهید «مصطفی چمران» را بازگو و به نسل امروز منتقل کنیم. کسی که شاید در جامعه دانشگاهی شهید چمران اهواز هم که به نام خودش مزین شده، کمی غریبه باشد درست مثل زمانی که در غربت دهلاویه تا پای جان مبارزه کرد و جاودانه شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار