مهدی چمران مطرح کرد؛

اقرار آمریکایی‌ها به نبوغ ویژه شهید چمران در حوزه الکترونیک/ شهیدان چمران و سلیمانی الگوهای کامل برای نسل جوان

مدیر بنیاد شهید چمران از شهیدان «مصطفی چمران و قاسم سلیمانی» به عنوان الگوها کامل برای نسل جوان یاد کرد و گفت: در حالی‌که حتی برخی مسوولین شهید چمران را درست نمی‌شناسند و نمی‌دانند او بزرگترین دانشمتد الکترونیک در زمان خودش بود اما این را در آمریکا بیشتر می‌دانند.
کد خبر: ۵۲۹۴۰۸
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰ - 18June 2022

اقرار آمریکایی‌ها به نبوغ ویژه شهید چمران در حوزه الکترونیک/ شهیدان چمران و سلیمانی الگوهای کامل برای نسل جوانبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «مهدی چمران» مدیر بنیاد شهید چمران به مناسبت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران امروز (شنبه) در نشستی خبری در محل این بنیاد، به تشریح برنامه‌های سالگرد شهادت دکتر چمران و روز بسیج اساتید پرداخت.

چمران در این نشست با اشاره به اینکه به دلیل کرونا دو سال برنامه‌ای برای سالگرد شهید چمران نه در تهران و نه دهلاویه گرفته نشد، اظهار داشت: در این دو سال مبارزه با شیوع بیماری کرونا، تنها برنامه محدودی در خانه موزه شهید چمران داشتیم که امسال همین برنامه را برای نیرو‌های ستاد جنگ‌های نامنظم در همان خانه خواهیم داشت.

وی افزود: صبح دوشنبه ۳۰ خرداد برنامه‌ای در دانشگاه دفاع ملی و سازمان صنایع دفاع و برنامه اصلی نیز همان روز در تالار وزارت کشور برگزار می‌شود. پنجشنبه گذشته مطابق سنت سال‌های قبل در دهلاویه برنامه دعای کمیل برگزار شد و تعدادی از مسوولین از اهواز آمدند و امام جمعه اهواز نیز به سخنرانی پرداخت.

وی ادامه داد: روز سه شنبه در وزارت دفاع، روز چهارشنبه در مجلس و بعد از نماز مغرب و عشا در خانه موزه شهید چمران برنامه‌ای در نظر گرفته شده است. جشنواره فرهنگی هنری شهید چمران در حوزه شعر، داستان‌نویسی و صنایع فرهنگی برگزار می‌شود و اختتامیه جشنواره در سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی برگزار خواهد شد. پنجشنبه دوم تیر نیز در بهشت زهرا (س) ایستگاه صلواتی با یاد شهید چمران برپا خواهد شد. همچنین در شهرستان‌ها خصوصا در دانشگاه یزد، البرز و مشهد برنامه‌هایی برگزار خواهد شد.

چمران با اشاره به کار‌های صورت گرفته در حوزه نشر و فیلم گفت: مهمترین برنامه صدا و سیما برنامه «کوچ تا عروج» است که هر از چندگاهی پخش می‌شود. سریالی «چ» در دستور کار قرار گرفت که ساخت آن آغاز شد اما ادامه نیافت. فعال‌ترین بخش موسسه در حوزه نشر است، که در این حوزه علاوه بر برگزاری مراسم در سالگرد‌ها، تمام عکس‌ها و دست‌نوشته‌های شهید چمران را گردآوری کرده‌ایم. این‌ فعالیت‌ها پراکنده بودند که در طول زمان موضوع‌بندی شدند و در موضوعات مختلف کتاب‌هایی منتشر شده است.

وی افزود: کتاب‌هایی چون «نیایش‌های او» و «لبنان او» به صورت مرجع درآمده‌اند. در لبنان هم برخی از کتاب‌ها به عربی ترجمه شده‌اند. کتابی به نام «کردستان» نوشته خود شهید و کتابی دیگر به نام «عارفانه» نوشته شده است. کتاب «انسان و خدا» را که خود شهید چمران توضیحاتی درباره آن داده و همچنین کتابی شامل دستنوشته‌های شهید در جبهه جنگ از جمله موارد کار شده در حوزه نشر است. کتاب «روزه» در دست چاپ است که تلاش شده سخنرانی‌های شهید چمران جمع‌آوری و منتشر شده است. برخی مسائل در برخی کتاب‌ها آمده‌اند که شاید خیلی هم مورد تایید نباشند، اما غالبا کتاب‌های خوبی هستند.

مدیر موسسه شهید چمران در خصوص بودجه این مرکز گفت: بودجه این موسسه دولتی نیست و تنها کمک مالی که تاکنون پذیرفته شده، جهت چاپ کتاب و خرید کاغذ بوده است؛ حتی از حقوق دانشگاهی خود برای اداره موسسه خرج کریم اما هیچ کمکی نگرفتیم. البته بدمان نمی‌آید موسسه در بودجه دولتی دیده شود چرا که ما می‌توانیم پژوهش‌ها و تحقیقات خوبی ارائه دهیم.

وی با اشاره به کوتاهی‌ها در شناساندن شهید چمران و الگوسازی از او در جامعه گفت: حتی برخی مسوولین شهید چمران را درست نمی‌شناسند و آن‌ها که می‌شناسند در حد جنگ و دفاع است و نمی‌دانند او بزرگترین دانشمتد الکترونیک در زمان خودش بود که یک نفر همپای او بیشتر وجود نداشته است، این را در آمریکا بیشتر می‌دانند. الگوسازی و نمونه‌سازی نکردیم، باید الگوهای زیبا به جامعه ارائه دهیم. یکی از زیباترین‌ الگوها شهید چمران و شهید قاسم سلیمانی هستند که باوجود جایگاهی که در کشور دارند نتوانستیم به ایشان بپردازیم.

انتهای پیام/ ۱۴۱ 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار