دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

سقوط کابینه «بنت» پیش از سفر «بایدن» به تل‌آویو!

بحران‌هایی که کابینه «نفتالی بنت» با آن مواجه است، این احتمال را می‌دهد که کابینه او قبل و یا بعد از سفر «جو بایدن» به «تل آویو» سقوط کند.
کد خبر: ۵۲۹۴۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۴ - 19June 2022

احتمال سقوط کابینه «بنت» پیش از سفر «بایدن» به تل آویوگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- علی ترکمانی؛ گزارش‌های برخی از رسانه‌های عربی منطقه از افزایش و تشدید بحران‌ها در کابینه «نفتالی بنت» خبر می‌دهند؛ به صورتی که بر اساس آخرین اخبار و اطلاعات، شرایط در کابینه «رژیم صهیونیستی» آن‌قدر وخیم شده است که هر لحظه احتمال سقوط آن وجود دارد.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، فقط چند روز به «نیر اورباخ» یکی از اعضای راست‌گرای «کنست» فرصت داده شده است تا بر بحران‌های کابینه مسلط شود و کنترل اوضاع در مجدداً در دست گیرد.

این شرایط در حالی است که اگر «بنت» نتواند بر اوضاع کابینه مسلط شود و بحران‌های موجود را کنترل و برطرف کند، آن‌وقت است که «نیر اورباخ» به قانونی که برای انحلال «کنست» به رهبری «بنیامین نتانیاهو» پیشنهاد شده، رأی مثبت خواهد داد و با آن‌ها همراهی خواهد کرد. این شرایط را در واقع می‌توان بدترین کابوس کابینه «بنت» در آینده «رژیم صهیونیستی» دانست.

حال اگر در کنار این شرایط، جنگ تبلیغاتی که مابین موافقان و مخالفان ادامه فعالیت کابینه «بنت» را هم اضافه کنیم، آن وقت است که متوجه می‌شویم که چه شرایط بهم ریخته و ناپایداری بر ارکان حکومت «رژیم صهیونیستی» حاکم است؛ ضمن اینکه هم‌اکنون نیز شاهد بروز و شدت گرفتن اختلاف‌هایی در میان اعضای ائتلاف کابینه «بنت» هم هستیم.

از طرف دیگر، «بنیامین نتانیاهو» به عنوان نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در افکار، دیدگاه‌ها و حتی سیاست‌گذاری‌های مرتبط با اداره این رژیم، اختلاف‌های بسیار عمیقی با «نفتالی بنت» داشته و از او به‌عنوان یکی از مخالفان جدی، سرسخت و پرقدرت «بنت» در عرصه سیاست «اسرائیل» نام برده می‌شود.

همچنین شاهد هستیم که اخیرا تنش‌هایی از سوی «نتانیاهو» علیه نمایندگان راست‌گرای ائتلاف حزب «بنت» ایجاد شده و این تنش‌ها در حال افزایش و تشدید است که نتیجه آن، خارج شدن ۲ نفر از اعضای این ائتلاف شده و این موضوع موجب شده تا کابینه «بنت» اکثریت خود را در کنست از دست بدهد؛ بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که اگر این فشار‌ها و تنش‌ها همچنان ادامه داشته باشد، در آینده‌ای نزدیک شاهد خروج نمایندگانی دیگر از کابینه «بنت» خواهیم بود.

اما در آن سوی میدان، کابینه ائتلاف «بنت» و شخص «نفتالی بنت» با یک مشکل بزرگتر هم روبه‌رو هستند که آن شخص «یائیر لاپید» است؛ زیرا اگر اوضاع همانند شرایط فعالی ادامه پیدا کند، شاهد سقوط کابینه «بنت» خواهیم بود و اگر این امر روی دهد، این «یائیر لاپید» است که ریاست دولت انتقالی را در دست خود خواهد گرفت؛ موضوعی که «نفتالی بنت» به هیچ عنوان آن را برنمی‌تنابد و اصلا تمایل ندارد که سکان هدایت دولت انتقالی را در دستان او ببیند.

از طرف دیگر، شاهد این موضوع هم هستیم که «نفتالی بنت» از سوی «آیلت شاکد» وزیر امور داخلی اسرائیل و متحد اصلی خود، با فشار‌های فراوانی برای تشکیل دولت جایگزین روبه‌رو است. حتی در این بین، گزارش‌هایی هم حاکی از آن است که «بنت» از سوی «شاکد» به شدت تحت فشار قرار گرفته است تا دولت انتقالی را بدون برگزاری انتخابات تشکیل دهد.

البته بر اساس نظر کارشناسان سیاسی، انتشار این قبیل گزارش‌ها درباره کابینه فعلی «نفتالی بنت» چالش‌های درونی حزب او را به وضوح به همگان نشان می‌دهد و همه متوجه خواهند شد که حزب «بنت» با چه چالش‌های درونی عمیقی روبه‌رو است؛ چالش‌هایی که شرایطی را برای او و اعضای کابینه‌اش فراهم کرده که هرلحظه بیم سقوط آن می‌رود.

در پایان باید گفت با توجه به تمامی مسائل و موارد گفته شده و وضعیت آشفته و بحرانی کابینه «بنت»، هفته آینده را می‌توان هفته‌ای بسیار حساس و سرنوشت‌ساز برای کابینه «بنت» ارزیابی کرد. در حقیقت این کابینه آن‌قدر شرایط بحرانی دارد که یا قبل از سفر «جو بایدن» به «تل‌آویو» سقوط می‌کند و یا بعد از سفر او به سرزمین‌های اشغالی قدرت را واگذار خواهد کرد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها