اجرای «ادواردو» ۲۳ روز در سالن مهر حوزه هنری/ جشنواره مقاومت «ادواردو» را نپذیرفت

کارگردان نمایش «ادواردو» با اشاره به ۲۳ اجرای این تئاتر در حوزه هنری گفت: تئاتر «ادواردو» در ابتدا برای جشنواره مقاومت نوشته شده بود که پذیرفته نشد و حوزه هنری از آن حمایت کرد.
کد خبر: ۵۲۹۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱ - 19June 2022

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری نمایش «ادواردو» به همراه رونمایی از پوستر این نمایش با حضور «ابوالفضل عشرب» کارگردان و «راحیل سرهنگی» نویسنده و جمعی از بازیگران نمایش در حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدا، ابوالفضل عشرب به تشریح روند نگارش این نمایش پرداخت و اظهار داشت: نگارش طرح اولیه‌ی نمایش ادواردو یک‌سال‌و‌نیم طول کشید که در ادامه بازنویسی شد و مورد تایید اساتیدی همچون مرتضی سرهنگی و مزدا عباسی رسید.

«ادواردو» جای ساخت فیلم سینمایی دارد

وی با تاکید براینکه طرح اولیه نمایش ادواردو توسط بنده به خانم سرهنگی پیشنهاد داده شد، افزود: نکته‌ای که درباره این شخصیت برایم جذاب بود موضوع عدم شناخت بچه‌های گروه درباره ایشان بود که اکثراً این شخصیت را نمی‌شناختند اما در ادامه خیلی خوب با او ارتباط گرفتند.

عشرب در پاسخ به سوالی درخصوص نحوه آشنایی با ادواردو عنوان کرد: ما برای تولید این نمایش نهایت تلاش‌مان را کردیم تا یک کار خوب تولید کنیم ولی همچنان جا دارد درباره ادواردو کارهای هنری و سینمایی تولید شود. این شخصیت در ایران طرفدارهای زیادی دارد اما غیر از چند صفحه اینستاگرام، تولید هنری دریاره ایشان صورت نگرفته است.

اجرای «ادواردو» ۲۳ روز در سالن مهر حوزه هنری/ جشنواره مقاومت «ادواردو» را نپذیرفت

این کارگردان خاطرنشان کرد: آشنایی ما با ادواردو به واسطه یک پُست اینستاگرام بود درحالی که همیشه جنبه منفی فضای مجازی مطرح می‌شود و این جنبه مثبت نادیده گرفته می‌شود. این آدم همه زندگی دنیایی را پشت سر گذاشت و درحالی که ما از آدم‌هایی که تغییر دین می‌دهند زیاد شنیده‌ایم اما ادواردو با همه آدم‌هایی که تغییر دین می‌دهند تفاوت داشته است.

وی در پاسخ به سوالی دیگری پیرامون تحقیقات خود گفت: من با آقای محمدحسین قدیری‌ابیانه که اطلاعات خوبی از ادواردو داشت تنها به‌صورت مجازی چت کردم البته مطلب جدیدی از ایشان درباره ادواردو نبود لذا در جمع‌آوری اطلاعات به منابع قابل دسترسی کفایت کردیم و بخشی از منابع از طریق سخنرانی‌های قدیری‌ابیانه بود که پس از آنکه صحت آن‌ها را با منابع دیگر بررسی کردیم بخش‌هایی از آن را وارد نمایش کردیم اما با اینکه متن نهایی را برای ایشان ارسال کردیم، نظری به ما منتقل نکردند.

عشرب در پاسخ به اینکه آیا نمایش ادواردو اثری سفارشی بوده است، گفت: ما وقتی کار را شروع کردیم هیچ سفارشی نبوددرحالی که ما کار را برای جشنواره مقاومت نوشتیم اما پذیرفته نشد و صحبت‌هایی صورت گرفت تا حوزه هنری حمایت کند و نمایش اجرا شود.

سرهنگی: هدف من طرح اندیشه ادواردو با مخاطب بود

در ادامه، راحیل سرهنگی نویسنده این نمایش گفت: روزی که عشرب سوژه ادواردو را مطرح کرد آن‌چیزی که نظرم را جلب کرد اندیشه و تفکر ادواردو بود. اینکه چه چیزی می‌تواند باعث شود آدم چنین تصمیمی بگیرد و به سرمایه و داشته‌های مالی پشت‌پا بزنند؛ حس می‌کنم جامعه ما امروز به اندیشیدند و تفکر نیازمند است و هدف من طرح اندیشه ادواردو با مخاطب بوده است.

وی با بیان اینکه نگارش سوژه ادواردو تقریبا یک‌سال‌و‌نیم پیش مطرح شد، افزود: برای جمع‌آوری اطلاعات از ادواردو فیلم‌های مستند ایتالیایی، سرچ‌های انگلیسی داشتیم اما متن صددرصد مستند نیست و با خیال نویسنده همراه است؛ نقطه عطف متن این نمایش مانور اندیشه، تفکر و انتخابی است که ادواردو داشته است.

اجرای «ادواردو» ۲۳ روز در سالن مهر حوزه هنری/ جشنواره مقاومت «ادواردو» را نپذیرفت

مشرب در ادامه با اشاره به کمبود منابع درباره ادواردو گفت: منابع قابل استنادی درباره ادواردو نیست و باید خیلی جستجو کنیم و جزئیات خیلی کمی درباره ایشان در دسترس و برخی می‌گویند شاید این منابع پاک شده باشند.

انصافی:  نمایش «ادواردو» یک پرتره است

امیرحسین انصافی در ادامه درباره نقش خود در این نمایش گفت: من ایفاکر نقش ادواردو هستم و پیش از پیشنهاد برای این اجرا شناختی از این شخصیت نداشتم و پیش از مرحله دور خوانی متن چند منبع به من معرفی شد تا شناختی از این شخصیت پیدا کنم. ویژگی بارز متن نشان دادن آزادگی و آزاداندیشی ادواردو است.

وی به اهمیت نقش ادواردو در این نمایش پرداخت و ادامه داد: شخصیت ادواردو، شخصیت بسیار مهمی است لذا ادا کردن نقش این شخصیت بسیار مهم و سخت است. ما یک پرتره از ادواردو را می‌بینیم چراکه حتی بخشی از این نمایش خیالی است و برخی از شخصیت‌های نمایش واقعیت ندارد اما ما اصل شخصیت را رعایت کرده‌ایم.

معراج: ادواردو پولدارترین شیعه دنیاست

رضا معراجی در بخش دیگر این نشست با انتقاد از ارشاد بخاطر مانع تراشی جهت اخذ مجوز نمایش ادواردو و با تاکید براینکه در روند تولید این نمایش سنگ‌های زیادی جلوی پا ما گذاشتند، گفت: چرا درباره چنین سوژه مهمی هیچ تئاتر و فیلم ساخته نشده است. ارشاد متن ادواردو را رد کرد درحالی که اگر چنین سوژه‌ای در هر جای از دنیا باشد آن را حلوا حلوا می‌کنند.

وی با بیان اینکه اگر ادعا کار فرهنگی و ارزشی داریم باید از چنین کارهایی حمایت کنیم، گفت: ادواردو ثروتمندترین شیعه جهان بوده است درحالی که هیچ‌کدام از بچه‌های نمایش ما او را نمی‌شناخت و این نشان از ضعف کار فرهنگی است. من در این نمایش دو نقش دارم؛ نقش داماد خانواده ادواردو و سردبیر روزنامه را بازی می‌کنم.

وی ادامه داد: طرح اولیه این نمایش را من دادم و هیچکدام از دست اندرکاران کار در ابتدا اطلاعی از شخصیت این فرد ایتالیایی نداشتیم و وقتی با ابعاد شخصیتی وی آشنا شدیم خیلی نسبت به این شخصیت شیفته شدیم و قراراست که این کار از ۵ تیر ماه ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه و به مدت ۲۴ شب در تماشاخانه مهر به روی صحنه برود.

گفتنی است؛ نمایش ادواردو از ۵ تیرماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری به روی صحنه می‌رود و در آن امیرحسین انصافی، ندا اصغری، رضا معراجی، محسن قصری، امیرمحمد انصافی، نیلوفر سیاری، مرتضی دلداده، راحیل سرهنگی، مهدی مزدارانی، حانیه رهگذر، سینا صبحی، پژمان سرمایه خواه و مهیار برخورداری به عنوان بازیگران این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار