میرشکاک:

رباعی قالب شعر روزگار آینده است

یک منتقد ادبی در نشست نقد و بررسی کتاب «شمعدانی‌ها» اثر میلاد عرفان‌پور با اشاره به ویژگی‌های قالب رباعی گفت: انسان این روزگار به دلیل مشغله‌های زیاد صبر و حوصله خواندن اشعار طولانی را ندارد، رباعی قالب شعر روزگار آینده خواهد بود.
کد خبر: ۵۲۹۹۹۱
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰ - 21June 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «یوسفعلی میرشکاک» در نشست نقد کتاب شعر «شمعدانی‌ها» اثر میلاد عرفان‌پور با اشاره به قالب اشعار این کتاب، اظهار داشت: رباعی در روزگار ما از ساحت رباعی خارج شده و هایکو و تقلبی شده اما در این کتاب با رباعی‌هایی مواجه هستیم که مانا و ماندگار خواهد بود.

وی با بیان اینکه بسیاری رباعی گفتند، اما مانایی نداشت گفت: رباعی برخلاف دیگر قالبهای اشعار، متعلق به شعر فارسی است و اعراب نتوانستند از آن بهره ببرند.

میرشکاک گفت: اگر تمدن بشری مجالی برای ادامه داشته باشد، قالب اشعار در روزگار آینده رباعی خواهد بود، زیرا دیگر انسان امروزی مجال مصراع طولانی ندارد.

این شاعر گفت: البته هر اندازه سرودن رباعی در این روزگار ممکن می شود، قالب دوبیتی محال خواهد بود و جز بابا طاهر دیگر هیچ هماوردی ندارد.

وی افزود: شاید دلیل متولد نشدن دوبیتی این باشد که خاستگاه این قالب شعری عاطفه انسان است که حضرت حق عطا کرده است و دیگر به کسی نداده است.

میرشکاک یکی دیگر از خصوصیات رباعیات میلاد عرفان پور را ارتباط پیدا کردن عام و خاص با این اشعار دانست و گفت: رباعیات شاعران معاصر دیگر، بیشتر برای خواص بود و عامه مردم فهمی از آن پیدا نکردند.

وی یکی دیگر از ویژگی های رباعیات کتاب شمعدانی ها را بهره گیری از ایماژهای زیبا و روایت واژگون عنوان کرد.

مرتضی امیری اسفندقه منتقد ادبی نیز در ادامه با اشاره به رباعیات موفق عرفان پور در کتاب «شمعدانی ها» گفت: میلاد به واقع شاعر ادبیات انقلاب است.

وی درباره قالب رباعی گفت: بیدل دهلوی شاعری بود که نخستین و آخرین شعرش را رباعی گفت. میلاد جای رباعیات قیصر را پر می کند و حتی به آن می افزاید.

امیری اسفندقه گفت: رباعی قالب شعر امروز و فردا است و قالبی است که عام و خاص با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار