دادستان کل کشور در صحن شورای اسلامی شهر تهران:

نمایندگان مردم در شورای شهر باید مطالبه‌گر باشند/ باید از حقوق عامه صیانت شود

حجت‌الاسلام منتظری گفت: نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر باید از حقوق عامه صیانت کرده و مطالبه‌گر باشند.
کد خبر: ۵۳۰۸۲۷
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲ - 26June 2022

نمایندگان مردم در شورای شهر باید مطالبه‌گر باشند/ باید از حقوق عامه صیانت شودبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «محمدجعفر منتظری» دادستان کل کشور صبح امروز (یکشنبه) در هفتاد و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهید چمران از ارکان دفاع مقدس بود، اظهار داشت: شهدا با نثار جان خودشان این درخت انقلاب را مستحکم کردند.

وی ادامه داد: شما در شورای شهر در راه خدمت به مردم وظیفه سنگینی برعهده دارید و موجبات آسایش، آرامش و رفاه مردم و شهروندان را فراهم می‌کنید.

حجت‌الاسلام منتطری گفت: همانگونه که مجلس شورای اسلامی برای برنامه‌های کلان کشور ریل‌گذاری می‌کنند اعضای شورای شهر  هم برای مدیریت شهری برنامه دارند.

دادستان کل کشور افزود: اعضای شورای شهر باید از رهنمود‌ها و بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در راستای مدیریت و ریل‌گذاری شهری استفاده کنند.

وی با بیان اینکه یکی از تکالیف تعریف شده در قانون برای دستگاه قضا صیانت و حفاظت از حقوق عامه است، خاطرنشان کرد: حقوق عامه شامل بخش بسیار زیادی از مسائل مرتبط با شهروندان است.

دادستان کل کشور ادامه داد: متاسفانه به دلیل نقیصه‌ای که در قانون داریم موضوع حقوق عامه تعریف، تبیین و حدود و صدور آن در برخورد با کسانی که حقوق عامه را نادیده می‌گیرند وجود ندارد.

حجت‌الاسلام منتظری افزود: به دلیل وجود نواقص در قانون با همکاری رئیس دستگاه قضا وقت دستورالعملی برای حقوق عامه تدوین شد و پس از آن قوانینی در دستگاه قضا آماده و تدوین شده و آماده ارسال به مجلس است.

دادستان کل کشور گفت: شما به عنوان نمایندگان‌ مردم باید از حقوق عامه صیانت کنید و مطالبه‌گر باشید.

وی با بیان اینکه برخورد با تخلفات ساختمانی وظیفه شورای شهر و شهرداری است، افزود: در وظایف و تکالیف هر کجا با موانعی برخورد کردید که ظرفیت قانونی ندارید باید از دادستانی مطالبه کنید، اکنون این رابطه را در تهران و شهر‌های دیگر قوی نمی‌بینیم.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه در حادثه متروپل آبادان گزارش نهایی شده و اطلاع رسانی خواهد شد، گفت: در حادثه متروپل یکی از موثرترین عوامل موثر در این حادثه کوتاهی‌هایی است که در حوزه شهرداری، نظارت و شورای شهر به وقوع پیوسته است.

دادستان کل کشور گفت: یکی از مطالبات اصلی ما از اعضای شورای شهر شناسایی مکان و ساختمان‌هایی است که ممکن است روزی تبدیل به یک حادثه دلخراش شود.

حجت‌الاسلام منتطری افزود: اگر ساختمانی شناسایی شد که خطرناک است باید توقیف شود و به مالک تکلیف شود؛ جان افراد و امنیت آن برای ما مهم است.

دادستان کل کشور تاکید کرد: در بافت‌های فرسوده، قدیمی و جنوب تهران ساختمان‌های خطرناکی وجود دارد که باید برای آن‌ها فکر شود شهرداری ها باید مکلف شوند تا از ابتدای امر در ساخت و ساز استانداردها رعایت شود و نگذارید با سفارش و توصیه کاری انجام شود.

وی گفت: درخواست دارم که نقل و انتقال ملکی که ساخته شده را منوط به گواهی پایان کار کنیم.

دادستان کل کشور با اشاره به رای درخصوص تغییر کاربری که آیا تغییر کاربری تخلفی آنی است یا مستمر اظهار داشت: یک دادگاه در این خصوص رای داده بود که درخواست دادیم به صورت وحدت رویه رای‌گیری شود که متاسفانه رای آنی داده شد.

حجت‌الاسلام‌ منتظری گفت: اگر تخلف تایید کاربری آنی باشد فرد تحت تعقیب کیفری قرار نمی‌گیرد اما اگر تخلف مستمر باشد همچنان می‌توان متخلف را تحت تعقیب کیفری قرار داد.

وی تاکید کرد: رای آنی تبعات خوبی ندارد و موجب ادامه دار شدن دامنه تخلفات می‌شود. در رابطه با آلودگی هوا ورود جدی پیدا کرده‌ایم و در دستور کار معاونت حقوق عامه قرار دارد.

دادستان کل کشور گفت: از دادستان تهران می‌خواهم یک فرد و بخش را مسئول حقوق عامه در تهران قرار دهد؛ لازمه اجرای این مطالبه‌گری شورای شهر است.

وی با طرح این پرسش که آیا تاکنون مطالبه‌گری رسمی از دادسراها داشته‌اید، گفت: اگر مطالبه‌ای کردید و انجام نشد به من منتقل کنید و اما اگر تا کنون مطالبه نکردید از این به بعد مطالبه کنید.

دادستان کل کشور اضافه کرد: در پارک‌ها، خیابان‌ها، ساختمان‌ها و هوا مشکلاتی داریم اما ریل گذاری حل مشکلات با شورای شهر تهران است.

وی درباره مدیریت پلتفرم‌های داخلی گفت: در دولت گذشته اختلافی بین وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی و صدا و سیما وجود داشت اما در دولت سیزدهم این مشکل و اختلاف برطرف شده است.

انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها