مقام ایرانی به الجزیره: آماده توافق در عرض چند روز هستیم، به شرطی که آمریکا واقع‌بین باشد

یک مقام ایرانی به شبکه الجزیره گفت که می‌توان به توافق قابل قبولی رسید و این موضوع بستگی به این دارد که آمریکا در رفع تحریم‌ها واقع‌بینانه رفتار کند.
کد خبر: ۵۳۱۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۱ - 01July 2022
مقام ایرانی به الجزیره: آماده توافق در عرض چند روز هستیم، به شرطی که آمریکا واقع‌بین باشدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌‌پرس، یک مقام ایرانی بدون ذکر نام خود به شبکه الجزیره، گفت که تهران هرگز میز مذاکره را ترک نکرده و نخواهد کرد و این واشنگتن بود که از توافق خارج شده و اجرای آن را متوقف کرد.
 
وی در خصوص مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا در دوحه نیز گفت که این مذاکرات ادامه خواهد داشت و دوحه در ادامه مسیر وین و هدف آن حل سریع و مبتکرانه اختلافات باقی مانده است.
 
این مقام ایرانی افزود:‌ «می‌توان به توافق قابل قبولی دست یافت، به شرطی که واشنگتن در مسأله رفع تحریم‌ها واقع‌بینانه رفتار کند. ما آماده توافق قوی و قابل قبولی در عرض چند روز هستیم و این مسأله نیازمند این است که آمریکا تصمیمات روشنی بگیرد.»
 
وی سپس تأکید کرد که مسئولیت عدم نتیجه‌بخش بودن مذاکرات دوحه و وین متوجه دولت آمریکاست.
 
امروز همچنین خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که مذاکرات برای رفع تحریم‌ها و احیای برجام احتمالا بعد از سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه دوباره آغاز خواهد شد. جو بایدن قرار است اواسط ماه جاری میلادی به سرزمین‌های اشغالی و عربستان سعودی سفر کند. 
 
براساس این گزارش، دیپلمات اروپایی آگاه از روند مذاکرات گفته‌اند، اگر چه مذاکرات دوحه پیشرفتی نداشت اما انتظار میرود این مذاکرات فراتر از مهلت اعلام شده از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی در پایان ماه جولای ادامه یابد. دیپلمات دیگری نیز که با این مذاکرات آشناست، به بلومبرگ گفته تلاش‌ها ممکن است پس از سفر بایدن به منطقه غرب آسیا دوباره از دوحه پایتخت قطر از سر گرفته شود.
 
مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا روز سه شنبه با حضور «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران و علی باقری و با حضور «انریکه مورا» نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای در شهر دوحه پایتخت قطر کلید خورد و باقری سه شنبه و چهارشنبه با مورا ملاقات و گفت‌وگو کرد. مذاکرات دوحه بعد از وقفه‌ سه ماه و نیمه از دور هشتم مذاکرات در وین و پس از توافق اخیر صورت گرفته در تهران در پی سفر «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای از سرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها، انجام شد.
 
پس از این مذاکرات وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با همتای قطری خود با بیان اینکه ارزیابی تهران از مذاکرات دوحه مثبت است، گفت: «برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار جدی هستیم و در صورت واقع بینی آمریکا، توافق دست یافتنی است.»
 
دیپلمات‌های اروپایی با اشاره به مذاکرات دو روزه در دوحه مدعی شده اند که ایران در این مذاکرات از مواضع آژانس درباره عدم همکاری کم تهران با این نهاد سازمان ملل در زمینه بازرسی‌ها انتقاد کرده است.
 
سعید خطیب‌زاده سخنگوی سابق وزارت خارجه درباره این مذاکرات گفته بود: آنچه در مذاکرات انجام می‌دهیم اولا درباره ابعاد هسته‌ای نیست، چون ابعاد هسته‌ای یک بار جمع بندی شده و تنها درباره بخش‌های اختلافی است که در خصوص رفع تحریم‌ها باقی مانده است. آنچه انجام می‌شود فقط در مورد چند موضوع باقیمانده در حوزه رفع تحریم‌هاست ولذا هیچ چیزی به توافقات انجام شده در وین افزوده نخواهد شد و چیزی هم کاسته نخواهد شد.
 
انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها