وزیر فرهنگ در آیین «روایت مریم»:

کاظم‎زاده مصداق اندیشه امام (ره) و رهبری درخصوص بانوان است

اسماعیلی با تاکید براینکه کاظم‌زاده تا پایان عمر به آرمان‌های انقلاب اسلامی ثابت قدم ماند، گفت: مریم کاظم‎زاده یکی از مصادیق اندیشه امام (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص بانوان است.
کد خبر: ۵۳۲۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰ - 02July 2022

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر دفاع‎پرس، آیین بزرگداشت «مریم کاظم‌زاده» خبرنگار و عکاس فقید دفاع مقدس و همسر شهید اصغر وصالی با حضور «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سردار «سید مجید هاشمی‎دانا» مدیر مسوول خبرگزاری دفاع مقدس، «حسین شریعت‌مداری» مدیر مسوول روزنامه کیهان و جمعی از اهالی رسانه در باغ زیبا برگزار شد.

مریم کاظم‎زاده یکی از مصادیق اندیشه امام(ره) و رهبری درخصوص بانوان است

«محمد مهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی به‌عنوان یک نظام انقلابی بیانیه روشن و پاسخ‌های صریحی نسبت‌ به مسائل و چالش‌های مهم حکمرانی دارد، گفت: ۲۰۰ سال پیش که تفکرات جدید وارد دنیای اسلام شد بحث جایگاه زن در جامعه در صدر مسائلی بود که پدید آمد و توقع این بود که انقلاب اسلامی به‌ عنوان یک نظام دینی به مسئله جایگاه زن در جامعه پاسخ معتبری ارائه دهد.

اسماعیلی با طرح این پرسش که نگاه انقلاب اسلامی به زن در جایگاه کُنشگر اجتماعی چیست، افزود: در اندیشه امام (ره) پاسخ روشنی به این سوال وجود دارد، امام(ره) حضور زنان در اجتماع را به‌عنوان یک عنصر سازنده در کنار نقش‌های اصلی و با اولویت نقش همسری و مادری ضروری می‌دانست.

مریم کاظم‎زاده یکی از مصادیق اندیشه امام(ره) و رهبری درخصوص بانوان است

وزیر فرهنگ تاکید کرد: امروز در چهل‌وچهارمین سال حیات نظام مقدس جمهوری اسلامی وقتی به کارنامه نظام نگاه می‌کنیم زنان متعددی را به‌ عنوان مصداق این تفکر و اندیشه امام راحل مشاهده می کنیم.

وی مرحومه کاظم‌زاده را مصداق اندیشه امام (ره) و رهبر حکیم انقلاب اسلامی در خصوص نقش اجتماعی بانوان معرفی کرد و گفت: ایشان نمونه واقعی یک بانوی مومن است که ضمن ایفای نقش همسری و مادری، در طول دوران دفاع مقدس دوشادوش رزمندگان تصویرگر جهاد بزرگ مردم ایران و رزمندگان اسلام بود.

وی ادامه داد: همچنین این بانوی مجاهد با حفظ حرمت موازین شرعی در پاریس با امام (ره) همراه شد و تا زمان حیات خود در مسیر آرمان های انقلاب اسلامی ثابت‌قدم ماند.

اسماعیلی با تاکید براینکه نیازمند معرفی مریم‌ کاظم‌زاده به عنوان الگو و نمونه هستیم، افزود: این اتفاق باید به‌ عنوان یک موضوع جریان‌ساز دنبال شود و در همین راستا یک جایزه ملی به نام این بانوی ارجمند در جشنواره مطبوعات پیش بینی شده تا محملی برای تجلیل از بانوان شایسته ایران زمین در حوزه فعالیت‌های رسانه‌ای باشد.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود به هجمه نظام رسانه‌ای دشمن علیه دستاوردهای انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: نظام رسانه‌ای و تهاجم فرهنگی که علیه کشور در جریان است تلاش می‌کند تا نقاط افتخارآمیز کشور دیده نشود و به‌جای آن الگوهای بدلی به جامعه معرفی کند.

مریم کاظم‎زاده یکی از مصادیق اندیشه امام(ره) و رهبری درخصوص بانوان است

وزیر فرهنگ تاکید کرد: وقتی صحبت از معرفی بانوان شایسته ایران زمین می شود، نظام رسانه‌ای دشمن نهایت تلاش خود را می‌کند که به معرفی عناصر بدلی و مخالف ارزش های اسلامی بپردازد که این مسئله همان جنگ روایت ها است.

وی جهاد تببین را مطالبه رهبر انقلاب در جنگ روایت ها دانست و تاکید کرد: در جهاد تببین باید با کارهای پیش‌برنده، نقاط عطف و تاریخی را مقابل دیدگان همه روایت کنیم و در روزگاری که با پدیده "انسان رسانه" مواجه هستیم باید فضای فرهنگی لازم را برای ترویج جهاد تبیین با پیشتازی زنان در حوزه رسانه فراهم کنیم.

تجلیل از طلایه داران روزنامه نگاری وظیفه اصلی معاونت مطبوعاتی است

همچنین، فرشاد مهدی پور، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: تجلیل از یک طلایه‌دار روزنامه‌نگاری و عکاسی وظیفه اصلی ما است هم عکاسی دفاع مقدس سبک جدیدی از عکاسی را در کشور ما راه انداخت که مرحومه مریم کاظم‌زاده از طلایه‌داران این سبک بودند.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس گاها ایشان در موقعیت‌هایی بودند که هیچ خبرنگار مردی نبود و این ویژگی انقلاب بود که هم مرد و هم زن برای سربلندی آن تلاش کردند.

وی ادامه داد: خانم کاظم‌زاده زاویه دید جدیدی از روایت گری جنگ ارائه کرد البته باید امثال خانم کاظم‌زاده را بیشتر بشناسیم و تلاش کنیم چنین افرادی را به عنوان الگوهای موفق رسانه و مطبوعات به جامعه معرفی کنیم.

قاسم‌پور: جهان به‌دنبال شنیدن صدای اثربخشی زنان
در بخش دیگر این مراسم، «فاطمه قاسم‌پور» رئیس فراکسیون زنان مجلس به نقش زنان در رسانه و دفاع مقدس اشاره کرد و یکی از دست‌نوشته‌های مریم کاظم‌زاده را قرائت کرد و گفت: زن در نگاه انقلاب اسلامی علاوه بر حفظ عرصه خانواده عرصه‌های اجتماعی را فتح می‌کند.

وی خطاب به حضار گفت: این جلسه باید یک حرکت عمده دیگر را رقم بزند که با طراحی جایزه صورت گرفته درخصوص مریم کاظم‌زاده به آن اهتمام شده است و آن بحث کُنشگری اجتماعی زنان است.

این عضو مجلس، به تشریح ویژگی‌های زنان موثر و اجتماعی پرداخت و با تاکید بر لزوم روایت زنان کُنشگر گفت: جهان به‌دنبال شنیدن صدای اثربخشی زنان است و این‌ها تعابیر است که رهبر معظم انقلاب مورد اشاره قرار داده‌اند و بیان داشتند زنان ایرانی عفیفانه وارد عرصه‌های اجتماعی می‌شوند.

شریعتمداری: کاظم‌زاده خبرنگاری را با دین آمیخته کرد
در بخش دیگر این مراسم، «حسین شریعتمداری» مدیر مسول روزنامه کیهان درباره آشنایی با مرحوم کاظم‌زاده گفت: آشنایی من با کاظم‌زاده بخاطر فعالیت در روزنامه کیهان است البته من با شهید وصالی نزدیک به سه سال در زندان هم بند بودیم و هردو محکوم به حبس ابد بودیم.

وی به ویژگی‌های شهید وصالی اشاره کرد و با تاکید براینکه او اشخصیتی استثنایی، نکته سنج، فداکار و شجاع بود، افزود: کاظم‌زاده با اجازه‌ای که از حضرت امام (ره) گرفته بود کار خبرنگاری را با حفظ مبانی شرعی با دین آمیخته کرد. ایشان در عین حالی که در روزنامه کیهان یک عنصر ویژه بود، همواره عقربه‌های قطب‌نمایش به سوی حضرت امام و رهبر انقلاب قرار داشت که خیلی ارزشمند بود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار