مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی:

«جهاد تبیین» فرصتی برای هویت‌بخشی به زنان است/ رسالت قرآنیان اقامه تبیین است

سعیدی با تأکید بر اینکه رسالت قرآنیان، اقامه تبیین است، گفت: قبل از اینکه زنان بتوانند در مسیر جهاد تبیین به انقلاب اسلامی خدمت کنند، در واقع جهاد تبیین مهم‌‎ترین فرصت برای هویت‌بخشی به زنان است.
کد خبر: ۵۳۲۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳ - 03July 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «عاطفه سعیدی‌نژاد» مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در نشست اعضای هیئت اندیشه‌ورز قرآنی استان خراسان رضوی با اشاره به آیاتی از سوره «الرحمن» اظهار داشت: خداوند در ابتدای این سوره از قرآن کریم می فرماید: «الرَّحْمَنُ(1) عَلَّمَ الْقُرْآنَ(2) خَلَقَ الْإِنْسَانَ(3)عَلَّمَهُ الْبَيَان(4)»؛ یعنی درواقع اولین چیزی که خداوند بعد از خلقت انسان به وجودش در بشر افتخار کرده، «بیان» است و این بیان داشتن انسان این‌قدر مهم بوده که خیلی از فلاسفه، مرز انسانیت و حیوانیت را همین نطق و بیان دانسته‌اند و انسان را حیوان ناطق برشمرده‌اند.

وی اظهار کرد: خداوند به این‌که انسان صاحب بیان است، به خودش افتخار می‌کند و جالب این است که در ابتدای آیه می‌فرماید: «عَلَّمَ الْقُرْآنَ»؛ یعنی تعلیم قرآن، مقدم بر بیان داشتن است. یک تعریف دیگر این است که قبل از این‌که بیانی شکل بگیرد، باید تعلیم محقق شود و از جهت دیگر می‌شود، این‌طور معنا کرد که هرچه در فضای قرآن بیشتر ورود کنیم، رسالت تبیینی بیشتری داریم.

سعیدی‌نژاد با اشاره به دو شاخصه جدی در بانوان افزود: یکی از شاخص‌ها، سخنوری و سخن‌ورزی ویژه بانوان و دیگری محبت‌ورزی آن‌هاست. بنابراین وظیفه و رسالت بانوان در تبیین قرآنی، این‌جا جدی می‌شود. بانوان قرآنی رسالت سنگینی در تبیین دارند، زیرا خداوند هم به جهت فهم قرآنی آن‌ها رسالتی بر عهده آنها گذاشته و هم به جهت ظرفیت‌های انسانی زنانه آن‌ها، لذا زن قابلیت بالایی برای سخن گفتن دارد. شاید خیلی وقت‌ها ما آسیب‌ها را در این حوزه دیده‌ایم که فضای زنانه ما به خیلی از مشکلات و فاصله‌گذاری‌ها می‌رسند، اما این قابلیتی که می‌تواند منشاء آسیب باشد، در عین حال منشاء خیلی از خیرات و برکات نیز می‌تواند باشد. امروز در دنیایی قرار داریم که به قول فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی «جنگ، جنگ روایت‌هاست» در این جنگ، دشمن، روایت خود را از واقعیت‌ها و ظرفیت‌های موجود به جامعه ما القا می‌کند و در چنین شرایطی رسالتی که رهبر معظم انقلاب اسلامی برای ما تعریف کردند، بحث جهاد تبیین است که می‌فرمایند: «جهاد تبیین، امری ضروری، قطعی و واجب فوری است» در این زمینه، همه ما مورد خطاب ایشان هستیم و قرآنی‌ها رسالت ویژه‌ای در جهاد تبیین دارند.

وی با تأکید بر اینکه باید راهکار ورود بانوان صاحب‌سخن به عرصه تبیین ظرفیت‌ها مشخص شود، گفت: مقام معظم رهبری، فرمان جهاد تبیین را تنها به مبلغات و قشر خاص کنشگر تبلیغ نگفته‌اند، بلکه روی سخن ایشان با عموم مردم است. امروز کشور ما با حوادث و بحران‌های جدی مواجه است. اگر بیانیه گام دوم را خوانده باشید، مقام معظم رهبری در این بیانیه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها را تعریف می‌کنند. این بیانیه پر از ایجاد امید و فرصت است. همچنین ایشان به این نکته اشاره می‌کنند که «ما در استفاده نکردن از ظرفیت‌ها اول هستیم» کافیست ظرفیت‌هایمان را ببینیم.

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی عنوان کرد: دشمن می‌خواهد مردم ایران ظرفیت‌ها و سرمایه‌های خود را نبینند. در چنین شرایطی احتیاج داریم، قشری از افرادی که با جریان‌های انقلابی ارتباط دارند و صرفا گوششان به رادیو و رسانه‌های بیگانه نیست، رسالت تبیینی خود را باور کنند و برای این کار آماده شوند. شما قرآنیان که از ابتدا رسالت تبیینی را به عنوان مربی قرآن داشته‌اید، امروز صرفا وظیفه‌تان تبیین نیست، امروز رسالت شما اقامه تبیین است، یعنی کمک کنید دیگران اهل تبیین شوند. امروز مخاطب شما نباید صرفا گیرنده پیام باشد، بلکه باید برای خودش رسالت تبیینی قائل شود و شما باید مربی تبیین باشید و به نظر می‌رسد امروز با قابلیتی که در سازمان دارالقرآن و شبکه هیئت اندیشه‌ورز داریم، می‌توانیم شبکه‌ای از مربیان تبیین‌گر داشته باشیم که خودشان می‌توانند شبکه‌های مردمی تبیین‌گر شکل دهند.

وی با بیان این‌که فضای قرآنی‌ها، فضای صاحب فکر، منسجم و صاحب تراز است، اظهار کرد: شما قشر فرهیختگان در این فضای معمول قشرهای مذهبی مسئولیت ویژه دارید، چون ظرفیت شما ویژه است. یکی از ابعاد تبیینی، استفاده از زبان قرآن است. قرآن می‌تواند زبان مشترک برای اقشار مختلف باشد. قرآن می‌تواند فهمی که جامعه ما نیاز دارد را به جامعه ارزانی بدارد.

سعیدی‌نژاد بیان کرد: امروز انقلاب اسلامی در مجرای سنت‌های مختلف الهی قرار گرفته است که باید برای جامعه بیان شود. چرا باید صرفا شاخص‌هایی که تمدن غربی در مجموع اساسنامه‌ها و بیانیه‌های خودش تعیین کرده، تراز فکری جامعه را مشخص کند؟ غرب برای این‌که بتواند کشورها را کنترل کند و نگاه خبیث خود را به انسان در جامعه رواج دهد، شاخص‌هایی را تعریف کرده مثل شاخص برای رشد زنان که به نظر جذاب می‌رسد، اما در نهایت به نفع زنان نیست، چون خانواده را ندیده است. زن را خارج از خانواده و عاطفه مادری تعریف کرده، شاخص معرفی کرده تا بتواند دنیا را کنترل کند و بنابراین تراز تعریف می‌کند و می‌گوید هر کشوری به این شاخص‌ها رسید، کشور توسعه‌یافته است.

وی با بیان این‌که الگوی ایرانی ـ اسلامی االگوی توسعه نیست، بلکه الگوی پیشرفت است، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند: «امروز اگر بخواهیم همه مقاصد و آمال کشور، مردم و دولت را در یک مفهوم خلاصه کنیم، آن مفهوم پیشرفت ایرانی ـ اسلامی است.»؛ یعنی یک گفتمان در برابر گفتمان توسعه شکل داده‌اند. در چنین صحنه‌ای، شاخص‌های رشد جامعه اسلامی را باید از قرآن استخراج کنیم و در رابطه با این‌که امروز باید به دنبال اشتغال بانوان باشیم یا خیر؟ مادری و خانواده کجای برنامه‌ریزی ما قرار داشته باشد؟ باید نگاه قرآنی بیاید و تعریفی برای جامعه ارائه دهد. شما قرآنیان رسالت سنگینی دارید و در این تراز هستید، کافیست جایگاهی که دارید را باور کنید و برای آن آماده شوید. این جریان در استان خراسان رضوی توسط آقای نمازی، ریاست دارالقرآن استان، جدی گرفته شده و درواقع ظرفیتی است که در فضای بانوان قرآنی ایجاد شده و باید این ظرفیت را به نفع انقلاب اسلامی معنا کنیم.

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی عنوان کرد: الگو و تعریفی که انقلاب اسلامی از زن به جامعه جهانی ارائه می‌کند به‌عنوان الگوی سوم، نوعی از حضور زن است که هم زن در خانه است و هم بزرگ‌ترین اثرگذاری‌های اجتماعی را از خانه پی‌گیری می‌کند. «جهاد تبیین»، مدلی از این نوع حضور است که زنان ما به صورت کارآمد در خانه با اثرگذاری در فضای فامیل، محله و دوستان می‌توانند بزرگ‌ترین حرکت‌های اجتماعی را ایجاد کنند. این همان مدلی است که از زندگی الگوهای برجسته خود مانند حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) سراغ داریم.

وی تصریح کرد: «جهاد تبیین»، مسیری برای هویت‌بخشی به جامعه بانوان است برای این‌که خود را پیدا کنند. قبل از این‌که زنان بتوانند در مسیر جهاد تبیین به انقلاب اسلامی خدمت کنند درواقع جهاد تبیین مهمترین فرصت برای هویت‌بخشی به زنان است، چون مهم‌ترین بسترهای اثرگذاری جهاد تبیین در مناسبات و ارتباطات معمول زندگی زنان است. امروز در تبلیغ، مسأله اول، ایجاد ارتباط و انس است. در تبلیغ مؤثر باید بیش از این‌که زبان باشید، گوش باشید. کافیست زنان انقلابی ما امروز رسالت خود را درک کنند.

سعیدی‌نژاد در پایان در پاسخ به این سؤال که چه اقداماتی تاکنون در اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه بانوان صورت گرفته، گفت: اگر بخواهیم در موضوع عفاف و حجاب درست عمل کنیم، باید ناظر به انواع مخاطبین که در صحنه هستند، برنامه‌ریزی‌های مختلف داشته باشیم، لذا ما مخاطب راهبردی و اثرگذار انتخاب کرده‌ایم که قشر نوجوان است و امروز به صورت خاص در سازمان تبلیغات برنامه‌های مفصلی برای دختران نوجوان در نظر گرفته‌ایم، زیرا کار بر روی دختر نوجوان به نوعی باعث می‌شود هم چهره امروز جامعه تغییر کند و هم فردای جامعه تأمین شود. در این راستا مجموعه برنامه‌هایی در فضای دختران نوجوان تدارک دیده شده و جریانی هم از طریق حوزه‌های علمیه و هم از طریق ارتباط‌گیری با مدارس دخترانه پی‌گیری می‌کنیم و متناسب با زیست‌بوم مناطق مختلف جشنواره‌های متنوع تدارک دیده شده و در نظر داریم یک جریان تربیتی جدی در اتصال حوزه‌ها برای کار در مدارس ایجاد کنیم که بعد از برگزاری جشنواره هم ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها