یادداشت/ به مناسبت روز قلم

قلم؛ ابزاری در تقابل نفوذ فرهنگی

«قلم» ابزاری به شدت کارآمد در فضای فرهنگی است چنانکه معاندان نام اسلامی ایران هیچگاه از آن غافل نبوده و همواره سعی خود را به کار بسته‌اند تا با نفوذ در میان اصحاب قلم و یا تولید آثاری متنوع در حوزه ادبیات آرمان‌های انقلاب اسلامی را زیر سوال ببرند.
کد خبر: ۵۳۲۲۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰ - 04July 2022

قلم؛ ابزاری در تقابل نفوذ فرهنگیگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ قلم واژه‌ای چنان مقدس و آسمانی است که خداوند در قرآن کریم به آن سوگند یاد کرده است.

به همین دلیل اصحاب قلم نیز از جایگاه مهمی در میان سایر اهالی فرهنگ برخوردار هستند به شرط آنکه موقعیت و رسالت خود را دریابند و با درک فلسفه وجودی خویش هم در مسیر رشد و تعالی قرار بگیرند و هم دیگران را به این مسیر رهنمون کنند.

محصول قلم چه سوی اهالی ادبیات تولید شده باشد چه از روشنفکران هرگز بی‌اثر نبوده و ذهن مخاطبان را درگیر خواهد کرد. جریان فرهنگی انقلاب برای حضور حداکثری در بحث جهاد تبیین بیش از هر چیز نیازمند اصحاب قلم است. این دسته از اهالی فرهنگ هستند که پیش‌قراول سپاه فرهنگی در جهاد تبیین هستند و می‌توانند زمینه را برای ورود سینماگران، آهنگسازان و دیگر هنرمندان آماده کنند.

باید بدانیم که معاندان نظام اسلامی برای از میان برداشتن و یا به انحراف کشاندن انقلاب اسلامی از قلم بهره‌های بسیار می‌برند و به اتکای روشنفکران و نویسندگان پرشمار خود در حال تلاش بی‌وقفه برای انتشار رمان، داستان کوتاه، شعر، مقاله و یادداشت هستند تا با ایجاد شبهه در نسل جوان میان آنها و آرمان‌های انقلاب اسلامی شکاف ایجاد کنند. حتی با نفوذ در میان بدنه اصحاب قلم برای خود نیروهایی از جنس خودمان ترتیب دهد.

مدیران فرهنگی نقش مهمی در حمایت از اصحاب قلم و انتشار حداکثری آثار آنها دارند. هر چند در کشور مشکلات عدید‌ه‌ای در حوزه نشر کتاب دیده می‌شود اما این نقیصه نباید مانع از نادیده گرفتن نقش حیاتی قلم در هدایت افکار عمومی شود. تامین معیشت اهالی قلم، به سامان کردن شبکه معیوب توزیع کتاب، نظارت گسترده و عمیق بر انتشار کتاب، توجه ویژه به حوزه ترجمه آثار نویسندگان غربی و در عین حال ایجاد فضایی کارآمد برای ترجمه آثار ایرانی به زبان‌های خارجی می‌تواند سبب دلگرمی اهالی قلم شود.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها