مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گلستان:

خلاقیت در طرحهای عملیاتی یکی از عوامل اصلی پیروزی رزمندگان در دفاع مقدس

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گلستان به مناسبت هفته دفاع مقدس پیامی صادر کرد که در آن آمده است: خلاقیت در طرحهای عملیاتی در دوران جنگ یکی از مهمترین عوامل پیروزی رزمندگان در دفاع مقدس بود.
کد خبر: ۵۳۲۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸ - 21September 2015

خلاقیت در طرحهای عملیاتی یکی از عوامل اصلی پیروزی رزمندگان در دفاع مقدس

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از گرگان، سرهنگ «عباس حسن نیا» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان گلستان و دبیر ستاد گرامیداشت هفته دفاع مقدس در استان گلستان در پیامی به مناسبت هفته دفاع مقدس، خلاقیت در طرحهای عملیاتی در دوران جنگ را از مهمترین عوامل پیروزی رزمندگان در عملیاتهای بزرگی همچون طریق القدس، فتح المبین، بیت المقدس، والفجر8 و کربلای 5 دانست.

در متن این پیام آمده است: دوران طلایی دفاع مقدس بقول مقام عظمای ولایت گنج پربهایی است که باید هر ساله از آن، موارد و مطالبی استخراج و به ملت شریف ایران و صاحبان این میراث گرانبها هدیه گردد.

خلاقیت از جمله فاکتورهایی است که معمولا در جنگها بیشتر بروز می یابد چرا که در صحنه های نبرد در واقع فکرهای دوطرف با هم درگیر می شوند و همه کارشناسان عالی جنگ امروز برتری را با فکر برتر می دانند، نتایج جنگها نیز گویای افکار برتر طرفین بوده و هست و امروز می بینیم که نیروهایی با داشتن توان تجهیزاتی بسیار قوی تر در مقابل عده و گروهی دارای ایمان و خلاقیت، توان کسب پیروزی را ندارند. در طول دوران دفاع مقدس نشر مطالب در این خصوص از سوی غربی ها بسیار بیشتر از بقیه بوده است و در اغلب این مطالب دلایل پیروزی های رزمندگان اسلام را بکارگیری از انبوه انسانی درج نمودند و این در حالی است که کلیه کارشناسان جنگ دنیا به این امر کاملا واقفند که برتری استعداد و نفرات در میدان رزم بدلیل قدرت تخریب جنگ افزارهای امروزی هرگز متضمن پیروزی نیست. تحقیقات نشان دهنده برتری فکری رزمندگان در مقابل دشمن بعثی و بقول سردار رشید (جانشین ستاد کل نیروهای مسلح) در واقع خلاقیت در کنار شهادت و حماسه از دلایل اصلی پیروزی بوده است که متاسفانه بعد از جنگ ما در تشریح خلاقیت کمرنگ عمل نمودیم و دیگران این فضا خالی را با عناوینی همچون استفاده از انبوه انسانی و سبک جلوه دادن پیروزی های رزمندگان پر کردند.

خلاقیت در کلیه جوانب در جبهه های حق علیه باطل بروز داشت. از روابط انسانی تا ابتکارات و ابداعات و از طرح های بزرگ عملیاتی تا فکری نو در مواضع انفرادی افراد وجود داشت. خلاقیت و ابتکار در روابط انسانی، عنوانی بسیار پر دامنه و وسیع است و فقط به چند نمونه الگوی آن اشاره می گردد که شامل تواضع و فروتنی نیروها در برابر یکدیگر بویژه تواضع فرماندهان، حضور در صحنه، رعایت ادب و احترام نسبت به یکدیگر، توجه به مشکلات نیروهای تحت امر و مشورت با آنها، شوخ طبعی توام با قاطعیت در رزم، صداقت و اخلاص آنها از جمله مواردی است که از دین مبین اسلام گرفته شد و در دوران دفاع مقدس احیاء و به دنیا معرفی گردید و در جنگهای گذشته معمولا خشونت و خشکی در رفتار را ملزومات رفتار انسانی در جنگ می دانستند.

آمار و ارقام تجهیزات نظامی در ابتدا و انتهای جنگ گویای میزان دریافت کمکهای دوطرف از کشورهای ثالث بوده و این آمار کاملا نشانگر ظهور خلاقیت در تهیه و نگهداری تجهیزات نظامی و بکارگیری از غنایم بوده است و این در حالی است که استعداد تجهیزات طرف مقابل چند برابر ابتدای جنگ با احتساب میزان بالای آنها می باشد. مثلا تعداد هواپیمای عراق در پایان جنگ دوبرابر ابتدای جنگ بوده که البته میزان سقوط این هواپیماها به اندازه کل استعداد اولیه آن بوده است ولی هرگز رژیم عراق نتوانست برتری فیزیکی را در جنگ کسب نماید. در یک نگاه سازمانی هم می توان دریافت که کلیه یگانهای رزمی سپاه و اغلب یگانهای عمده ارتش در زمان جنگ شکل گرفته و با خلاقیت، روابط سازمانی در بحبوبه جنگ تخریب و اجرایی گردید.

خلاقیت در طرحهای عملیاتی در دوران جنگ زبانزد خاص و عام بوده و با این طرحها، عملیاتهای بزرگ مثل طریق القدس، فتح المبین، بیت المقدس، والفجر8 و کربلای 5 با موفقیت به پیروزی رسید. همچنین خلاقیت در تک تک رزمندگان در شرایط بحران ظهور یافته بطوریکه آنها را کاملا برتر و شجاع تر از دشمن در دوران دفاع مقدس در جهان معرفی کرده است.

در نهایت اینکه آمار تعداد کمتر شهدا، جانبازان و اسرای ما با تعداد تلفات، مجروحین و اسرای طرف مقابل کاملا گویای تلاش خلاقانه رزمندگان و مهر باطل بر تبلیغات مسموم دشمنان می باشد.  

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار