ویژه برنامه «فروپاشی قطعی رژیم صهیونیستی» روی آنتن شبکه «پرس‌تی‌وی»

شبکه تلویزیونی «پرس‌تی‌وی» با حضور چند کارشناس، یک ویژه برنامه با موضوع فروپاشی قطعی رژیم صهیونیستی برگزار کرد.
کد خبر: ۵۳۳۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷ - 09July 2022

اجرای ویژه برنامه «فروپاشی قطعی رژیم صهیونیستی» در شبکه «پرس‌تی‌وی»به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، در ویژه برنامه «جریان خاورمیانه» شبکه پرس‌تی‌وی برنامه‌ای با موضوع «اسرائیل در معرض فروپاشی قطعی» پخش شد.

در این ویژه برنامه که با حضور چند کارشناس برگزار شد، موار ذیل مطرح شد: ۷۴ سال از تاسیس اقلیم موقت اسرائیل در سرزمین اشغالی فلسطین می‌گذرد. رویایی که ریشه در علاقه خاص دولت انگلستان به تشکیل وطن ملی یهود در فلسطین داشت و انگلیسی‌ها برای نیل به این هدف و تسهیل وسایل آن از هیچ کوششی دریغ نکردند. لیکن، همزمان با پاگذاشتن این رژیم به دهه هشتم عمرش، «نفرین دهه هشتم» که اغلب سران رژیم صهیونیستی عمیقاً به آن باور دارند، اکنون از قالب یک پیش گویی سیاسی به بخشی از گفتمان جدی اسرائیلی‌ها در این حوزه مبدل شده است. این موضوع، به عنوان سوژه برنامه «جریان خاورمیانه» پرس تی وی با حضور کارشناسان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

بیم از فروپاشی سرزمین اسرائیل دلایل داخلی و ریشه تاریخی مذهبی دارد و به واقعیت شکل گیری ائتلاف آزادی بخش فلسطینیان موسوم به «محور القدس» خلاصه نمی‌شود. برپایه اظهارات داوِد بن گوریون، مؤسس آژانس یهود به عنوان اولین سازمان صهیونیستی سیاسی در جهان و اولین نخست وزیر این رژیم جعلی، اسرائیل دیر یا زود محکوم به نابودی است. نگرانی عمیقی که ژرفای آن را می‌توان به وضوح در اظهارات اخیر نفتالی بِنِت، نخست وزیر رژیم اسرئیل شاهد بود. وی می‌گوید: برای نخستین بار، حکومت منسجم و مستقل یهود توانست بیش از هشت دهه در سرزمین مقدس عمر کند.

بر اساس روایات اسرائیلی‌ها، در تاریخ یهود هرگز اتفاق نیفتاد کشوری بیش از هشتاد سال دوام آورد، مگر در دو برهه؛ دوره پادشاهی داوود و سلیمان و دوره حشمونیان که در هر دو دوره، دهه هشتم سرآغازی بود برای تجزیه و فروپاشی.

بِنِت دومین مقام رژیم اشغالگر است که بطور رسمی‌نسبت به روند اوضاع در ۵ سال گذشته ابراز نگرانی می‌کند. آخرین بار، بنجامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق، صراحتاً بر عزم راسخ خویش جهت برپایی جشن یکصدمین سالگرد تولد این غده سرطانی تأکید ورزیده بود. در سال ۲۰۱۷، آریشاویت، روزنامه نگار پیشگام اسرائیلی، مقاله‌ای را در نشریه‌هاآرتس تحت عنوان «اسرائیل نفس‌های آخر را می‌کشد» بچاپ رساند. در این مقاله، وی بر جعلی بودن اسرائیل بعنوان یک اقلیم مستقل اهتمام ورزید و آن را حاصل یک دسیسه و نیرنگ صهیونیستی بر شمرد.

نویسنده در این مقاله مدعی شده که جنبش صهیونیست با مظلوم نمایی و بهانه قراردادن واقعه نسل کشی یهودیان در خلال جنگ جهانی دوم موفق شد جهان را متقاعد کند که فلسطین همان سرزمین موعود یهود است و قدس همان شهری که معبد موعود را - در موقعیتی که مسجدالاقص برفراز آن بنا شده - در خود جای داده است. به زعم وی، اینکه سرزمین فلسطین اصالتاً به قوم یهود تعلق دارد، نظریه‌ای است موهوم و ساختگی. شاویت در ادامه می‌افزاید: وقتی اسرائیلی یا یهودی بودن دیگر هویت بخش نباشد، باید یقین داشت کار تمام است. اینجاست که باید با دوستان خداحافظی کنیم و راهی سان فرانسیسکو یا برلین شویم. یا شاید هم آلمان و آمریکا‌ی تحت حاکمیت نئو ملی گرایان تندرو. جایی که بتوان از آن نظاره‌گر اسرائیلی بود که نفس‌های آخر را می‌کشد.

نفرین دهه هشتم در واقع تاوانی است که اسرائیلی‌ها بابت تاریخ خونبار خود پرداخت می‌کنند. از به شهادت رساندن مقدسی‌ها و خلیلی‌ها گرفته تا فلسطینیان بی گناه ساکن یافا، حیفا و آکو، نطفه این غده سرطانی از همان بدو پیدایش با خونریزی، نژادپرستی، توسعه طلبی، تجاوزگری و ترور بسته شده است. فلسطین هرگز یک سرزمین عاری از سکنه نبوده و، اکنون بعد از گذشت ۷۴ سال، این اسرائیلی‌ها هستند که، برخلاف همه ادعا‌های حیله گرانه و معادلات خودبزرگ بینانه، امیدشان به داشتن سرنوشتی پایدار در این سرزمین را بتدریج از دست می‌دهند.

برای بررسی حالت و کیفیت این تحول شگرف و پیش بینی نشده، مجری برنامه «جریان خاورمیانه» پرس تی وی گفتگویی دارد با حسن حجازی، سردبیر و کارشناس امور صهیونیست‌ها در بیروت. در واکنش به اظهارات نفتالی بِنِت مبنی بر اینکه اسرائیل، در آستانه نخستین سالگرد روی کارآمدن دولت راستگرای او، در برابر آزمونی سخت قرار گرفته و با لبه پرتگاه فاصله زیادی ندارد؛ حجازی عوامل داخلی شامل مخمصه سیاسی و چند دستگی را از عمده دلایل نگرانی بِنِت بر می‌شمرد. دلایلی که پیش‌تر از این‌ها ایهود باراک، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی در کابینه نتانیاهو و مدیر اسبق موساد نیز بدان اشاره داشت و ناتوانی این رژیم جعلی در نائل آمدن به یک دیدگاه منسجم و تشکیل یک دولت فراگیر را می‌توان نشانه بارز آن دانست.

حجازی در ادامه بر نقش عوامل خارجی در متزلزل شدن ارکان رژیم صهیونیستی اهتمام می‌ورزد و مناقشات روزمره با فلسطینیان و رویارویی همه جانبه با جمهوری اسلامی‌ایران و محور مقاومت را در رأس این عوامل بر می‌شمرد.

همچنین در پاسخ به این پرسش که در صورت سقوط قطعی کابینه ائتلافی بِنِت بدنبال ناکامی‌وی در بتصویب رساندن لایحه جدید امنیتی در کنیسِت - که به استعفای یکی از نمایندگان عضو انجامید - چه تغییراتی را می‌توان در پیکره رژیم صهیونیستی انتظار داشت، حسن حجازی از پافشاری جمع کثیری از رهبران سیاسی اسرائیل برای برگزاری انتخابات زود هنگام خبر می‌دهد و آنرا در تضاد با منافع برخی از جناح‌های سیاسی هوادار ائتلاف‌های جاری در کنیسِت می‌داند و معتقد است در صورتی که نتانیاهو بتواند این جناح‌ها را متقاعد به پیوستن به مخالفان بِنِت کند و پست نخست وزیری را برای خود محرز سازد، بحران سیاسی در این رژیم وارد مسیری مشکل ساز خواهد شد و بعید است بتوان برای حل و فصل آن به راه حل کوتاه مدت دست یافت.

در ارتباط با افزایش دلواپسی‌ها نسبت به سرنوشت رژیم اشغالگر و تشدید حس بی اعتمادی شهرک نشینان نسبت به عملکرد و توانایی‌های پلیس اسرائیل و نیز در پاسخ به این پرسش «مروه عثمان» مجری برنامه، که آیا با اتکا به این درجه از بی اعتمادی و بدبینی در بین صهیونیست‌ها می‌توان امیدوار بود که این رژیم، بدون نیاز به جنگ و درگیری در مقیاس منطقه ای، دچار فروپاشی قطعی شود یا خیر، روزنامه نگار بیروتی ابراز امیدواری کرد که بحران ساختاری در حوزه اقتصادی و اجتماعی - که امروزه به بزرگترین چالش پیش روی رژیم اشغالگر قدس تبدیل شده – توأم با مخاطرات جدی امنیتی که این رژیم را از پایه و اساس تهدید می‌کند و شامل تهدید هسته‌ای است، روز به روز بر شکاف موجود میان صهیونیست‌های مذهبی، از یکسو، و صهیونیست‌های سکولار، از سوی دیگر، بی افزاید و عاقبت مانند یک بمب ساعتی بر عمر این رژیم خط بطلان کشد.

بخش دوم برنامه «جریان خاورمیانه» پرس تی وی نیز نگاهی دارد به اخبار منتشره در رسانه‌های اسرائیلی مبنی بر قریب الوقوع بودن جنگ با مقاومت لبنان و بیم رژیم اشغالگر از زرادخانه مرگبار حزب الله، مجهز به انواع آتشبار شامل یکصد هزار فروند موشک سطح به سطح با برد مفید ۴۰ تا ۳۰۰ کیلومتر و کلاهک‌هایی به وزن ۲۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم. یعنی رقمی‌حدود ۵/۶ برابر آنچه کارشناسان نظامی‌اسرائیل در شامگاه دومین جنگ لبنان پیش بینی کرده بودند. ناگفته نماند که در آن نبرد تنها ۰۰۰، ۴ فروند موشک بسمت اسرائیل شلیک شد.

با حضور مهمان این بخش از برنامه، دکتر حسین رحال، استاد جامعه شناس در دانشگاه لبنان، حسن ختام این گزارش اختصاص دارد به بیانات سید حسن نصرالله، سومین دبیرکل حزب الله لبنان، در ارتباط با توان موشکی این تشکیلات، همکاری مشترک ایران و حزب الله لبنان برای افزایش دقت موشک‌های هدایت شده و پیشرفته، گمانه زنی‌های مقامات نظامی‌و امنیتی اسرائیل در خصوص احتمال هدف قرار گرفتن اسرائیل از عمق خاک سوریه، عراق و یمن درصورت شعله ور شدن جنگ میان اسرائیل و حزب الله لبنان، شکننده بودن اوضاع در نوار مرزی لبنان و شمال فلسطین اشغالی و ناتوانی سامانه دفاعی «گنبد آهنین» صهیونیست‌ها در مقابله با این حجم از آتشباری.

به باور دکتر رحال، توان موشکی حزب الله لبنان به لحاظ دقت، قدرت و کثرت، رژیم اشغالگر قدس و سامانه‌های رهگیری و سپر‌های دفاعی این رژیم را با چالشی جدی مواجه ساخته است. رژیمی‌که مصمم است قبل از بروز هرگونه درگیری احتمالی، شهرک نشینانش را به هر طریق ممکن در برابر تهدید موشکی مقاومت ایمن سازد. در برشمردن اقدامات بازدارنده صهیونیست‌ها در برابر حزب الله، دکتر رحال بطور همزمان اشاره دارد به سیاست خارجی اسرائیل در برانگیختن کشور‌های همسایه علیه دولت لبنان و مخدوش کردن چهره مقاومت نزد جهانیان، به ویژه افکار عمومی‌لبنان. به زعم این جامعه شناس لبنانی، ارتقاء توان موشکی حزب الله، برغم پیامد‌های ویرانگری که برای اشغالگران در پی خواهد داشت، نمی‌تواند به تنهایی مانع از وقوع جنگ بین دو کشور شود.

با همه تلاشی که مقامات رژیم صهیونیستی به عمل می‌آورند تا به جبهه داخلی خود درباره جنگ آتی با حزب الله اطمینان دهند، اما به اذعان محافل رسانه‌ای صهیونیست، اسرائیلی‌ها به سامانه‌های دفاعی خود اعتماد ندارند. بحث ناکارآمدی نیروی زمینی ارتش تل آویو با حزب الله لبنان و حماس باعث شده تا این رژیم بیش از هر زمان دیگر به نیروی هوایی خود روی آورد. اما اینکه آیا چنین راهبردی برای رقم زدن سرنوشت جنگ به نفع اشغالگران صهیونیست کافی است یا خیر، نظر دکتر رحال منفی است. وی رزمایش اخیر ارتش اسرائیل در قبرس به هدف ارتقاء توان نیرو‌های زمینی این کشور را گواه بر این ادعا می‌داند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها