الخزعلی خبر داد؛

اختلاف‌نظر کُرد‌ها بر سر انتخاب رئیس‌جمهور

رهبر جنبش «عصائب اهل الحق» در عراق با بیان اینکه انتخاب نخست‌وزیر در میان گروه‌های شیعی به تأخیر نخواهد افتاد، گفت: احزاب کُرد در این کشور به‌شدت بر سر انتخاب رئیس‌جمهور اختلاف نظر دارند.
کد خبر: ۵۳۳۴۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶ - 10July 2022

کُرد‌ها به‌شدت بر سر انتخاب رئیس‌جمهور اختلاف نظر دارندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از پایگاه خبری «العهد»، «قیس الخزعلی» رهبر جنبش «عصائب اهل الحق» در عراق، صبح امروز (یکشنبه)، پس از اقامه نماز عید سعید قربان به سخنرانی پرداخت و با اشاره به مسئله تشکیل دولت عراق پرداخت و اظهار داشت: «پس از خروج فراکسیون صدر و آنچه رخ داد، تأخیری در تشکیل دولت وجود ندارد. اکنون یک فرصت واقعی برای تشکیل دولت وجود دارد و جلسه‌ای پس از عید برگزار خواهد شد.»

قیس الخزعلی اضافه کرد: «مردم دولتی جدید، موازنه‌ای تصویب شده، اقتصادی پویا، زیرساخت و خدمات می‌خواهند. ملت خواهان هرج و مرج نیستند همانطور که در سال ۲۰۱۹ رخ داد. پیام‌هایی که از کشور‌های منطقه و کشور‌های بزرگ درباره تشکیل دولت وحدت ملی رسید، روشن بود. من مطمئنم که دولت جدید اگر درست کار کند، مردم از آن حمایت خواهند کرد، تأییدش خواهند کرد و خودشان فرصت موفقیت آن را فراهم می‌کنند.»

الخزعلی ادامه داد: «کُرد‌ها به‌شدت بر سر منصب ریاست جمهوری اختلاف دارند. عمق اختلافات موجود میان گروه‌های کُرد عمیق‌تر از اختلاف موجود میان گروه‌های شیعی است. «چارچوب هماهنگی» موافق با اجماع تمام گروه‌های کُرد برای قطعی کردن ریاست جمهوری است. ما برای حل اختلافات بر سر پست ریاست جمهوری خیلی منتظر نخواهیم ماند.»

وی همچنین خبر داد: «پس از قطعی شدن فراکسیون بزرگ‌تر، درباره سازوکار انتخاب نخست‌وزیر توافق شده است. برای تعیین نام نخست‌وزیر مشکل حقیقی در داخل چارچوب هماهنگی وجود ندارد. قطعی شدن مسئله نخست‌وزیری در میان طرف شیعی به تأخیر نخواهد افتاد. پیش‌بینی می‌کنم که قطعی شدن نام نخست‌وزیر زودتر از توافق بر سر نام رئیس‌جمهور در میان گروه‌های کُرد رخ دهد.»

رهبر عصائب اهل الحق در ادامه تصریح کرد: «تمام طرف‌ها و گروه‌های موجود در چارچوب هماهنگی کاملا با حضور دولت پیشبرد امور مخالفند و آن را رد می‌کنند. دولت پیشبرد امور اختیارات کامل ندارد و باید سعی شود دولتی با اختیارات کامل تشکیل شود.»

به دنبال خروج جریان صدر از روند سیاسی و استعفای نمایندگان آن، رایزنی‌های گروه‌های مختلف عراقی برای تشکیل دولت جدید افزایش یافته و روسای فراکسیون‌های سیاسی سعی دارند با برگزاری نشست‌های متعدد در خصوص سازوکار تشکیل کابینه بر اساس ضوابط و برنامه دولتی که گروه‌های مختلف تعیین کرده‌اند، توافق حاصل کنند.

در این میان برخی هنوز «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور را یکی از گزینه‌های مدعی برای نامزدی نخست‌وزیری می‌دانند در حالی که چارچوب هماهنگی شیعیان عراق با این امر مخالف است.

در این میان برخی رسانه‌ها، گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال نامزدی «فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشدالشعبی عراق برای تصدی پست نخست‌وزیری طرح کردند که شخص وی این امر را رد کرد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار