درهم شکسته شدن موضع برخورد آمریکا و تل‌آویو با لبنان توسط پهپاد‌های حزب‌الله

یک رسانه لبنانی با اشاره به ارسال سه پهپاد شناسایی حزب‌الله لبنان به میدان گازی مورد مناقشه «کاریش» میان بیروت و رژیم صهیونیستی نوشت که این اقدام برخورد و رفتار آمریکا و دولت تل‌آویو با لبنان از موضع قدرت را درهم شکست.
کد خبر: ۵۳۳۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶ - 10July 2022

پهپاد‌های حزب‌الله برخورد آمریکا و تل‌آویو با لبنان از موضع قدرت را درهم شکستبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، روزنامه الأخبار در یادداشتی نوشت: می‌توان گفت که اکنون مذاکرات جدی برای ترسیم مرز‌های دریایی با اراضی اشغالی در جنوب آغاز شده است. ورود مستقیم مقاومت به روند مذاکرات با ارسال سه فروند پهپاد، منجر به خروج مذاکرات از روند رکود و فشار بر آمریکا و اسرائیل شد تا از برخورد با لبنان از موضع قدرت صرف نظر کنند.

ارسال پهپاد‌های حزب‌الله همچنین آمریکا و رژیم صهیونیستی را ناگزیر به پایبندی به خطوط قرمز در رابطه با فعالیت در میدان گازی کاریش و نادیده نگرفتن حق لبنان در منطقه مورد مناقشه شد.

الأخبار همچنین نوشت: از زمان ارسال پهپاد‌های حزب‌الله تا بدین لحظه تماس‌های آمریکایی‌ها با مقامات لبنان متوقف نشده است و آمریکایی‌ها در این تماس‌ها تاکید می‌کنند که واشنگتن و تل‌آویو به دنبال تشدید تنش نبوده و پایبند به روند مذاکرات هستند. چند مقام لبنانی از جمله میشل عون، رئیس جمهوری لبنان نیز با تایید این مساله گفته‌اند که مذاکرات درحال پیشرفت است.

میشل عون اخیرا و پس اتفاقات مذکور گفت: موضوع ترسیم مرز‌های دریایی به زودی به پایان می‌رسد و راه حل به نفع لبنان خواهد بود و لبنان در آستانه تفاهم با آمریکایی‌ها به عنوان میانجیگر است.

منابع مطلع می‌گویند روند مثبتی که عون به آن اشاره کرده است با پیام جدید آمریکا در ارتباط است. آمریکا یک پیام جدید را از طریق دوروتی شیا، سفیر خود در بیروت به مقامات لبنان منتقل کرده و در آن اعلام کرده است که درحال تلاش برای متقاعد کردن رژیم صهیونیستی است تا بپذیرد که میدان گازی «قانا» (یکی دیگر از میدان‌های مورد مناقشه) سهم لبنان باشد و در ازای آن چیزی را طلب نکند.

شیا به نقل از آموس هوکشتاین، میانجی آمریکا برای تعیین مرز‌های دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی به لبنانی‌ها گفته است که رژیم صهیونیستی مخالفتی با این مساله که میدان قانا به لبنان داده شود، ندارد، اما نکاتی در این باره مدنظر مقامات این رژیم است که باید بیشتر درباره آن‌ها مذاکره کرد. پیشنهاد اسرائیلی‌ها در این باره این است که میدان مذکور به یک شرکت خاص واگذار شود، مشروط بر اینکه این شرکت با توجه به سهم تل‌آویو در میدان، مبلغی را به اسرائیل بپردازد.

این رسانه لبنانی همچنین گزارش داد: این تنها تحولی نیست که پس از ارسال پهپاد‌ها رخ داده است و هوکشتاین که پیش از این به دلیل مشغول بودن به دیگر پرونده‌های مربوط به انرژی در کشور‌های دیگر به دستور بایدن برنامه‌ای برای بازگشت به منطقه نداشت و از دوروتی شیا خواسته بود تا پیامش را به لبنانی‌ها منتقل کند، درحال حاضر دستور کارش را تغییر داده است و طبق گزارش رسانه‌های عبری زبان قرار است که وی به همراه تیمش به منطقه بازگردند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار