یادداشت/ سرهنگ فرزاد تاجره

عفاف و حجاب زمینه‌ساز امنیت اجتماعی

موضوع پوشش، یکی از پر دامنه‌ترین موضوعاتی است که در دنیای امروز راجع به زن و حیات اجتماعی، ارزش وجودی و عفاف او مطرح است.
کد خبر: ۵۳۳۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۵:۲۲ - 13July 2022

گروه اجتماعی دفاع‌پرس - «سرهنگ فرزاد تاجره» جانشین فرمانده انتظامی استان گلستان؛ پوشش به منزله یک حفاظ ظاهری و باطنی تلقی می‌شود که مصونیت اخلاقی، خانوادگی و از همه مهم‌تر زمینه امنیت اجتماعی را فراهم می‌آورد. پوشش و لباس هر انسانی، پرچم کشور وجود اوست، پرچمی که با نصب آن بر خانه وجودش، اعلام می‌دارد که از کدام فرهنگ تبعیت می‌کند.

موضوع پوشش یکی از پر دامنه‌ترین موضوعاتی که در دنیای امروز راجع به زن و حیات اجتماعی، ارزش وجودی و عفاف او مطرح است. در جامعه مظاهری از بعضی هنجارگریزی‌ها به چشم می‌خورد که ما آن را با نام حجاب گریزی شناخته ایم؛ یعنی همان خودنمایی‌های زنانه در قالب خودآرایی یا "بی حجابی و بد حجابی".

اما چرایی‌های این ناهنجاری در جامعه اسلامی:

-ضعف جامعه پذیری و تربیت اجتماعی: به معنای انتقال ندادن و درونی نکردن ارزش‌ها و هنجار‌های اجتماعی در ساختار شخصیت، نبود حساسیت نسبت به رعایت انتظارات جمعی، ضعف تعلق به فرهنگ خودی، بی قیدی و بی مسئولیتی در رعایت قواعد اجتماعی، بی مبالاتی در رعایت حریم‌ها و ارتکاب جرایم و انحراف که در دوره‌های مختلف به صورت‌های گوناگونی رخ می‌دهد، در مراحل مختلف رشد شخصیت فرد ریشه دارد.

-یادگیری: هرچه معاشرت فرد با کجروان از نظر فراوانی دفعات وقوع، مدت، ارجحیت و شدت، میزان درگیری عاطفی و تناسب با الگو‌های تجربه شده بیشتر باشد، این اثرپذیری بیشتر و عمیق‌تر و الگوپذیری و یادگیری قوی‌تر خواهد بود.

-تجربه گذشته فرد از رعایت حجاب: انسان‌ها همواره در پی انجام اعمالی هستند که در انجام آن، تجربه خوبی کسب کرده باشند و از آنچه در گذشته برای آن‌ها باعث آزردگی آنان شده، دوری می‌گزینند. بنابراین اگر افراد از رعایت حجاب خاطرات مطلوبی داشته باشند، همواره در صددند که خاطره مطلوب خود را تکرار کنند.

-الگو‌های ارائه شده توسط رسانه ها: بین الگو‌های ارائه شده توسط رسانه‌ها و گرایش به پوشش رابطه وجود دارد. مهمترین اثر رسانه‌ها تأثیرات شناختی است که رابطه‌ای نزدیک با رفتار انسان دارد و مرجعی برای احساس مردم نسبت به موقعیت‌های مختلف، گرایشات، عقاید و ارزش هایشان است.

-سبک زندگی افراد: سینما، اینترنت، فیلم‌های مختلف، مجلات و روزنامه‌ها و ... می‌تواند بر وضعیت حجاب اثر گذار باشد.

-ضعف اعتقاد دینی: ضعف اعتقاد به دین، بنیاد هر کار مطلوب دینی را بر می‌اندازد و می‌توانند بر حجاب تاثیر گذار باشند.

-نا آگاهی و کم آگاهی: اساسی‌ترین علت پدیده کم توجهی دختران و زنان بد حجاب ناآگاهی آنان است.

-احساس گناهکاری غیر قابل بازگشت: عده‌ای که خواسته یا ناخواسته به گناهان و بدحجابی و عواقب برخاسته از آن گرفتار آمده اند در خود نوعی احساس گناه و ناامیدی دارند. ناامیدی از نجات، راه آنان را برای بازگشت به حجاب می‌بندد.

هویت جویی: مسائلی مثل بحران هویت، تلاش برای بازسازی باور‌ها و شناخت ها، پی بردن به رمز و راز وجودی خود و یافتن سؤال‌های بنیادین در مسیر رشد، اگر به موقع و از کانال صحیح پاسخ داده نشوند، مخرب شخصیت می‌شود. اشخاصی که هنوز به دلیل اعتماد به نفس، عزت نفس و احساس ارزشمندی پایین از درون تهی مانده اند و هنوز به شخصیتی ارزنده و ممتاز دست نیافته اند در پی آنند که در نظر این و آن تشخص و امتیازی پیدا کنند روی آوری به خود جلوه گری اجتماعی از این عامل نیز ریشه می‌گیرد.

تأیید و تحسین خواهی: یکی از خصوصیات انسان به خصوص زنان، میل به ستایشگری و تأیید دیگران از آنان است. اگر این حس از گذرگاه سنجیده‌ای نگذرد، از بیراهه‌های جلوه نمایی جاذبه‌های ظاهری او سر بر می‌آورد و با نوعی  بی قراری، هر پدیده باز دارنده‌ای مثل حجاب را از سر راه بر می‌دارد.

تنوع طلبی و گریز از سنت ها: انسان به ویژه جوانان، بسیاری از چیز‌ها را جدید و دگرگون می‌خواهند و دوست دارند قالب‌ها را بشکنند و از خود فردی جدید بسازند این موضوع در طریقه پوشش، تفکر، به کار بردن لغات و اصطلاحات تازه و ... ظهور می‌یابد. این حس اگر درست رهبری نشود به رویگردانی از ارزش‌ها می‌انجامد؛ زیرا این اعتقاد پدید می‌آید که هر چیز نو بر کهنه آن می‌چربد که به جدال نمایان با سنت‌ها از جمله حجاب کشیده می‌شود.

مد زدگی: بعضی در زندگی خود به اسارت مدها در آمده اند و به هیچ شکلی نیز توان گسستن از آن را ندارند، بدون اینکه بدانند پیامی که می‌آورند، چه به او می‌دهند و چه چیزی را از او می‌گیرند هر روز خیره به در می‌نشیند، که مد امروز بیاید و تا از آن پیروی کند.

راهکار‌های مقابله با بدحجابی

رعایت اصل تقوای الهی در عمل از طرف آمرین به معروف و ناهیان از منکر،   ارائه الگو‌های امروزی که برای نسل جوان ملموس باشد. بیان محسنات حجاب اسلامی و تبلیغ محاسن حجاب و بیان مضّرات ترک  آن، توسعه و گسترش هیئت‌های مذهبی و حمایت از آنها، برگزاری میزگرد‌های تخصصی با بهره گیری از متخصصان جوان، برخورد شایسته و عقلایی با پدیده و فناوری‌های جدید از قبیل ماهواره و اینترنت، ترویج فرهنگ ازدواج و استحکام بنای خانواده از جمله راهکار‌های مقابله با بدحجابی در جامعه است.

نتیجه گیری:

رعایت حجاب همانند شخصیت طلبی و عفت خواهی به فطرت اصیل انسانی برمی گردد. از این رو رعایت حجاب ارزش گذاشتن به زن و تکریم اوست نه دلیل بر نقص وجود او. احیای ارزش‌های اصیل و بازگشت به اصول فراموش شده اسلامی شرط لازم برای حاکمیت بخشیدن به این ارزشهاست. پوشش زن جزء مسائل شریعت مقدس اسلام و نیز موضوع روز در جوامع اسلامی است. هر گونه برنامه ریزی برای اصلاح و تحول فرهنگی مستلزم شناخت عمیق و دقیق مسئله و جوانب آن است و وجود پدیده بی حجابی نیز نیازمند بررسی دقیق و کاوش در ابعاد آن است.

انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها