دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

سفر بایدن به ریاض و تعیین تکلیف پرونده جنگ با یمن

آنچه که در خلال سفر بایدن به منطقه قابل توجه و مربوط به عربستان است، علاوه بر چگونگی ادامه روابط میان ریاض و واشنگتن، به سرنوشت یمن و پرونده این کشور بحران زده مربوط می‌شود که سعودی‌ها به عنوان یکی از بازیگران اصلی متهم ردیف اول بحران زایی و جنگ در این کشور در هشت سال گذشته هستند.
کد خبر: ۵۳۴۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰ - 16July 2022

به ریاض و تعیین تکلیف پرونده جنگ با یمنبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس،  هدف مهم از سفر جو بایدن به عربستان  تعیین تکلیف در مورد جنگ یمن است؛ اکنون آتش‌بس برقرار شده، اما دولت فراگیری در یمن تشکیل نشده است و حتی در سیاست رسمی بایدن که فشار بر عربستان برای خروج از یمن بود امروز با بی‌تفاوتی آمریکا روبه‌رو هستیم، در این بین حتماً در مورد برجام و ایران نیز گفتگو خواهد شد.

بایدن تلاش می‌کند تضمین‌های کافی را به عربستان بدهد که اگر توافقی با ایران داشته باشیم در ضدیت با عربستان نیست. ضمن اینکه عربستان با حمایت آمریکا در حال مذاکره و گفتگو با ایران است. این گفتگو‌ها امروز از سطح امنیتی بالاتر رفته و گفتگو‌های سیاسی به زودی شروع خواهد شد.

برنامه دو کشور بازگشایی سفارت عربستان در ایران و سفارت ایران در ریاض است؛ بنابراین گمان نمیرود عربستان تهدیدی امنیتی ایجاد کند، زیرا وقتی قرار بر مذاکره با ایران باشد اعتماد بیشتری در جریان است و آینده توافقات ایران و غرب لحاظ می‌شود.

اگرچه گفتگو‌ها به جایی نرسیده است، اما گفته شده است که ظرف چند هفته دیگر مذاکرات به طور مجدد از سر گرفته می‌شود. طولانی شدن مذاکرات به زیان دو طرف است و باید دید روند مذاکرات چه زمانی شروع خواهد شد.

چگونگی مواجهه دیپلماتیک بایدن با سعودی‌ها در ارتباط با پرونده یمن، وجه المصالحه قرار دادن آن برای پیشبرد بخش‌های دیگر گفتگو‌های سیاسی – دیپلماتیک میانشان خواهد بود. به عبارت روشن‌تر اینکه اقدامات بایدن در زمینه پرونده یمن چگونه پیش خواهد رفت، به میزان و حدود برآورده سازی انتظارات واشنگتن از ریاض در قبال موضوعاتی همچون افزایش تولید نفت و موضع گیری آن‌ها در قبال جنگ اوکراین و جهت گیری در ارتباط با ایده ناتوی خاورمیانه و ... بستگی دارد.

کسب امتیازات ویژه از واشنگتن بی تردید اگر برآورده شدن مطالبات واشنگتن از ریاض حداکثری و قانع کننده باشد، سعودی‌ها خواهند توانست امتیازات ویژه‌ای را از آمریکا در قبال بحران یمن کسب، نظر واشنگتن را حتی در سطح دیپلماتیک و قطعنامه‌ای به سمت خود جلب کنند و مطالبات یمن به مانند گذشته قربانی منافع سیاسی و مناسبات دیپلماتیک شود.

اما اگر واشنگتن نتواند به اهدافش دست یابد و با سماجت و مقاومت ریاض همراه شود، دو سناریو درباره آینده بحران یمن وجود خواهد داشت که از سوی آمریکا به ریاض پیشنهاد یا تحمیل می‌شود. سناریوی نخست؛ اینکه واشنگتن برای دستیابی به اهدافش، ریاض را با موضوع یمن قانع خواهد کرد تا به مطالبات آمریکا جامه عمل بپوشاند و در ازای کمک به واشنگتن، کمک و حمایت‌های آمریکا را در ارتباط با پرونده یمن دریافت کند.

 واشنگتن با طرح پرونده یمن و دادن هشدار و ضرب الاجل‌های سیاسی به عربستان، با پیش کشیدن موضوع آتش بس دو ماهه و امکان تمدید آن و فراگیری آن در مدت و زمان بیشتری، ریاض را به انجام اقدامات اصلاحی در روند مذکور به وسیله صدور فرمان به وابستگان یمنی اش در مذاکره با صنعا مجور خواهد کرد. واشنگتن با طرح آتش بس موانع موجود بر سر راه عمل به مفاد توافق آتش بس تمدیدی دو ماهه را دنبال خواهد کرد و عربستان را در تنگنای انجام اقدامات مذکور قرار خواهد داد.

نکته قابل توجه در زمینه سناریو‌های طرح شده این است که منافع سیاسی طرف‌های دوگانه، یعنی ریاض و واشنگتن تأثیر مستقیمی بر آینده تحولات جاری، کاهش یا تعدیل بحران در یمن خواهد داشت.

واضح‌تر اینکه چگونگی انجام گفتگو‌ها تأثیر مثبت یا منفی خود را بر آینده یمن بر جای خواهد گذاشت. روند مناسبات و تحولات در یمن در ماه‌های گذشته به واسطه طرح آتش بس دو ماهه و تمدید آن بر این موضوع دلالت دارد که چگونگی حل و فصل پرونده یمن به واسطه شرایط ایجاد شده، در وضعیت فعلی علاوه بر متغیر‌های داخلی به متغیر‌های خارجی نیز وابسته، به نوعی تمایلات را به سمت متغیر‌های خارجی سوق داده است و کفه ترازو به سمت آن سنگینی می‌کند.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار