انتقاد مخالفان سعودی از سفر جو بایدن به عربستان

برخی فعالان سعودی و منتقدان محمد بن سلمان، سفر رئیس جمهور آمریکا به جده را محکوم کردند.
کد خبر: ۵۳۴۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱ - 17July 2022

انتقاد مخالفان سعودی از سفر جو بایدن به عربستانبه گزارش گروه بین‌‌الملل دفاع‌پرس، روزنامه انگلیسی گاردین اعلام کرد که سفر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به عربستان و دیدارش با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی بعد از یک دوره تیرگی در روابط دو طرف، موجب اعتراض فعالان سعودی شد.

این روزنامه انگلیسی اعلام کرد که همزمان با ورود جو بایدن به جده، «خالد الجبری»، «لینا الهذلول» و «عبدالله العوده» سه تن از مخالفان و منتقدان آل سعود دیداری در هتل «آرلنگتن» ایالت ویرجینیا داشته و طی آن سفر جو بایدن به جده را محکوم کردند.

سه مخالف و منتقد آل سعود جو بایدن را متهم کردند که از طریق سفرش به عربستان سعودی برای عادی‌سازی عربستان با یک رژیم قاتل تلاش کرد.

آن‌ها خواستار انزوای محمد بن سلمان و نجات بستگان خود از دست او شدند.

خالد الجبری درباره این دیدار گفت: بن سلمان زندگی غیرنظامی را در عربستان نابود کرد و هرکسی که از آل سعود و سیاست‌هایش انتقاد کرد، تبعید اجباری شد. مخالفان سعودی در خارج شجاعت بسیاری دارند؛ چراکه هزینه انتقاد از حکومت سعودی همانگونه که در مورد «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی دیدیم، مرگ است».

«ساره» و «عمر»، خواهر و برادر خالد الجبری هنوز در بازداشت مقامات سعودی هستند و ریاض تلاش می‌کند از این طریق پدر آن‌ها «سعد الجبری» مشاور محمد بن نایف، ولیعهد سابق سعودی را تسلیم کند.

«لجین الهذلول» خواهر لینا الهذلول با وجود اینکه با ورود جو بایدن به کاخ سفید از زندان آزاد شده، اما هنوز در عربستان ممنوع السفر است. لینا و خانواده‌اش که در حال حاضر در اروپا زندگی می‌کنند، به راه اندازی کمپین‌هایی برای لغو ممنوعیت سفر او ادامه می‌دهند.

در حالی که عبدالله العوده در آمریکا به سر می‌برد، پدرش «سلمان العوده» مبلغ سعودی از سال ۲۰۱۷ که خواستار آشتی با قطر شد، در زندان‌های عربستان به سر می‌برد.

سلمان العوده مدتی را بدون اینکه اتهامی علیه‌اش مطرح شده باشد، در زندان به سر برد سپس او را به تحریک افکار عمومی علیه ولیعهد سعودی و دعوت به تغییر ساختار حاکمیت و همراه داشتن کتاب‌های ممنوعه متهم کردند.

حکمرانی خودکامه بن سلمان، در روند سرکوب خشونت‌بار و بی‌سابقه آزادی بیان و مخالفان و سوء‌استفاده‌های حقوق بشری کاملا نمایان است، اگر چه که خود ادعای اجرای اصلاحات لیبرال را دارد. نهاد امنیتی این کشور به دستگیری خودسرانه صد‌ها تن از مدافعان حقوق بشر، شخصیت‌های مذهبی، اساتید دانشگاه، نویسندگان و در حقیقت تمامی منتقدان حکومت پرداخته، در عین حال که مقام‌های دولتی، تجار و حتی اعضاء خانواده سلطنتی نیز قربانی خشم مقام‌های کنونی این کشور شده‌اند.

بسیاری از افرادی که از سوی حکومت مورد هدف قرار گرفته اند، در نظام گسترده و پیچیده زندان‌های این کشور و عاری از هر گونه نظارت مستقل زندانی شده‌اند و این در حالی است که از زمان روی کار آمدن محمد بن سلمان، نقض حقوق زندانیان، از جمله شکنجه خشونت‌بار آن‌ها افزایش یافته است - اقداماتی که تحت نظارت مقام‌های عالی‌رتبه نزدیک به ولیعهد سعودی، از جمله در رابطه با سرکوب مخالفان در خارج از کشور و در فضای مجازی نیز صورت گرفته است.

نهاد‌های حقوق بشر اعلام کرده‌اند که از زمان قدرت گرفتن «محمد بن سلمان» اوضاع حقوق بشر در عربستان به شدت وخیم شده و این مسأله سؤالاتی را در خصوص چرایی افزایش اقدامات امنیتی در عربستان همزمان با قدرت گرفتن بن سلمان به وجود آورده است.

به گفته «سعود القحطانی» مشاور بن سلمان، افزایش بازداشت‌ها بدون تبعیض شامل مردان و زنان می‌شود. علاوه بر محاکمه‌های ناعادلانه، قتل‌های غیرقانونی، کشتار‌های غیرمستقیم از طریق بی‌توجهی به سلامت زندانیان، شکنجه‌های شدید و اعدام‌های دسته جمعی که تعداد آن‌ها نیز زیاد است، افزایش یافت.

سازمان عفو بین‌الملل اخیرا دوران محمد بن سلمان را تاریک‌ترین دوره عربستان در زمینه حقوق بشر و آزادی‌ها از زمان رسیدنش به ولیعهدی دانست.

این سازمان اعلام کرد: از زمان رسیدن محمد بن سلمان به ولیعهدی در سال ۲۰۱۵ میلادی، این کشور شاهد سرکوب‌های گسترده علیه آزادی بیان است که جامعه حقوق بشر و طیف وسیعی از مردم را که به هرشکلی مخالفت یا انتقاد خود را اعلام کردند، هدف قرار داده است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار