دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

تاثیر سفر بایدن در توقف خونریزی آل سعود در یمن/ چرا ائتلاف سعودی آتش‌بس را نقض می‌کند؟

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اهداف متعددی برای سفر به منطقه دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تعیین تکلیف جنگ یمن و خروج خود و متحدش عربستان از این وضعیت نامشخص و فشاری است که همه روزه و به صورت دائم متحمل می‌شوند.
کد خبر: ۵۳۴۰۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۱ - 14July 2022

سفر بایدن به عربستان برای تعیین تکلیف جنگ یمنگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: چند دهه بود که حکومت پادشاهی سعودی در یمن نفوذ گسترده‌ای داشت و از طریق ارائه کمک‌های مالی گسترده، اقدام به خرید سیاستمداران و سران قبایل مختلف این کشور می‌کرد. به دنبال این سیاست‌گذاری‌ها، یمن به حیات خلوت بسیار خوب و مناسبی برای کشور عربستان سعودی تبدیل شده بود و برای سال‌های طولانی عربستان را قادر ساخته بود تا هر کاری که دوست دارد در این کشور انجام بدهد.

اما همزمان با سیر تحولات جهانی و به‌دنبال آن تغییرات و تحولاتی که در منطقه غرب آسیا روی داد، شاهد قیام مردم یمن در جریان موج منطقه‌ای بیداری اسلامی بودیم. قیامی که حکومت و سران و مقامات دست نشانده یمنی وابسته به رژیم آل سعود را تهدید به از دست دادن قدرت و جایگاه خود در حکومت صنعا کرده بود. در نهایت تمامی این حوادث و تحولات موجب شد تا از میزان این نفوذ کاسته شده و ریاض به علت ناامیدی از بازگرداندن این نفوذ بسیار مهم و تاثیرگذاری که در گذشته از آن برخوردار بود بالاجبار دست به تجاوز به کشور یمن بزد تا به اهداف قبلی خود مبنی بر دست پیدا کردن به حیات خلوت خود در یمن برسد.

تحولات یمن در سال ۲۰۱۵ میلادی آنقدر سریع، گسترده، غیرقابل باور و غیرقابل پیش‌بینی بود که وقتی حکومت آل سعود به خود آمد با فرار «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری یمن از قدرت روبرو شده بود. در نهایت ائتلاف کشور‌های عربی به سردمداری عربستان سعودی با حمایت و پشتیبانی غرب و بویژه آمریکا در ساعت ۲ صبح ۲۶ مارس ۲۰۱۵ میلادی (۶ فروردین سال ۱۳۹۴) با هدف سرکوب گروه مردمی انصارالله یمن و بازگردان «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری فراری یمن به قدرت، با یک حمله هوایی موسوم به «طوفان قاطعیت» تجاوز نظامی به این کشور فقیر عربی را آغاز کرد که تا امروز هشت سال از آغاز این حمله و تجاوز وحشیانه می‌گذرد.

اما پس از خروج آمریکا از افغانستان و کاهش قابل توجه نیرو‌های نظامی این کشور در عراق و عدم حمایت از عربستان در جریان جنگ یمن به خوبی نشان داد که ایالات متحده خسته از طولانی شدن جنگ یمن در حال تغییر راهبرد خود در این سوی جهان است و در جریان این تغییر رویکرد مشخصا به‌دنبال استقرار و پیدا کردن جای پای محکمی در منطقه ایندو - پاسیفیک یعنی محلی که کشور «چین» قرار دارد، است.

حال با سفر «جو بایدن» به منطقه و دیدار از سرزمین‌های اشغالی و عربستان سعودی می‌بینیم که نوبت به تععیین تکلیف جنگ یمن رسیده تا «بایدن» و تیم او در نوبت اول دولت خودشان و آمریکا را از جنگ فرسایشی و بی‌پایان یمن رها کرده و سپس شریک منطقه‌ای خود یعنی عربستان سعودی را از این بحرانی که به دلیل درگیری در جنگ یمن در آن گرفتار شده‌اند نجات بدهند.

نکته دیگر، با توجه به اینکه در حال حاضر شاهد برقراری آتش‌بسی میان انصارالله یمن و ائتلاف متجاوز سعودی هستیم، ولی جای خالی دولتی فراگیر در این کشور جنگ‌زده به عنوان تهدید و پاشنه آشیلی منطقه‌ای برای آمریکا تبدیل شده است و از این روی این کشور عزم خود را جزم کرده تا در سفر «جو بایدن» به عربستان و با درپیش گرفتن سیاست فشار بر حکومت آل سعود این کشور را مجبور به خروج از یمن کند.

زیرا بعد از گذشت هشت سال از آغاز جنگ یمن و گیر کردن ائتلاف سعودی در این نبرد خانمانسوز و بی پایان نه تنها عربستان توانایی خروج از این جنگ و پایان دادن به این وضعیت را ندارد، حتی نمی‌تواند راه حلی کامل و جامع برای خروج از باتلاق جنگ یمن پیدا کند.

این در حالی است که در تمام سال‌هایی که جنگ یمن ادامه دارد این سران و مقامات کشور عربستان سعودی هستند که اینگونه وانمود می‌کردند که این نبرد استراتژیک از نگاه آن‌ها و بی حاصل از نگاه آمریکا و جامعه بین الملل در راستای منافع حاکمان آل سعود به منظور بر سر کار آوردن «منصور هادی» رئیس جمهور فراری یمن و یا جریانی نزدکی به خود در این کشور بوده است.

در پایان باید گفت با توجه به تمامی مطالب گفته شده می‌توانیم اینگونه برداشت کنیم که پرونده این جنگ هم اکنون در دستان آمریکا قرار دارد و جو بایدن در سفر روز‌های آینده خود به این پادشاهی سعوی به دنبال مختومه کردن این پرونده و پایان دادن به این جنگ هشت ساله است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها