دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

پهپادکروزهای ارتش؛ تهدیدی برای ناوهای جنگی دشمن

بدون تردید ناودسته پهپادبر توان عملیاتی پهپاد‌های رزمی شناسایی و انتحاری ما را تا هزار کیلومتر در دریای عمان افزایش داده و در شرایط جنگی تهدید قابل توجهی برای ناو‌های جنگی قدرت‌های فرامنطقه‌ای محسوب می‌شود و دشمن را به رعایت حدفاصل ایمن از منطقه خلیج فارس و دریایی عمان مجبور خواهد کرد.
کد خبر: ۵۳۴۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۸ - 18July 2022

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، هنگامی که ناوبندر مکران در دی‌ماه ۱۳۹۹ با دستور سرار سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح به ناوگان دریایی جنوب کشور ملحق شد؛ احتمال ایجاد ناودسته پهپادبر به منظور ارتقای اشراف اطلاعاتی، برد قدرت عملیاتی و اجرای عملیات ترکیبی در دوردست‌ها دور از انتظار نبود.

برخورداری جمهوری اسلامی ایران از موقعیت ژئوپلتیکی دریامحور و مناطق استراتژیکی، چون تنگه هرمز، خلیج فارس و دریایی عمانی که نقطه اتصال ما به اقیانوس هند است و همچنین گستردگی سواحل داخلی، اهمیت استراتژیکی مناطق یاد شده، حضور بیگانگان و به ویژه ناوگان پنجم دریایی ایالات متحده آمریکا، که گا‌ها زمینه ساز بروز تنش‌هایی برای جمهوری اسلامی ایران است؛ نیروی دریایی را بر آن داشت تا ضمن افزایش برد موشکی و ارتقای قدرت پدافند ساحلی زمینه استفاده از مجموعه از سامانه‌های پهپادی در حوزه ماموریت‌های شناسایی، رزمی و انتحاری را گسترش دهد.

اجرای عملیات ترکیبی ناوبندر مکران و افزایش برد پهپاد کروزهای ارتش با ایجاد ناودسته پهپادبر

همچنین گسترش حیطه ماموریتی نیروی دریایی ارتش در اقیانوس اطلس، آرام، دریای مدیترانه و سایر آب‌های بین‌المللی و آزاد نیز می‌طلبید تا این نیرو متناسب با گستره ماموریتی خود توان پشتیبانی رزمی خود را نیز مطابق با حضورش در آب‌های دوردست افزایش دهد؛ نیروی دریایی در این راستا ناوبندر مکران را در بازه زمانی شش ماهه و صرف ۷۲ هزار نفر ساعت کار مداوم با عرشه بالگرد ۹۵۰ تنی در مساحت ۳۲۰۰ متر مربع ایجاد کرد.

نیروی دریایی ارتش با تغییر کاربری یک کشتی تجاری را به جزیره متحرک ۱۲۱ هزار تنی با قابلیت حمل همزمان پنج فروند بالگرد، یک گردان نیروی تکاوری و حمل ۸۲ هزار تن انواع نیازمندی‌های پشتیبانی شناورهای رزمی تبدیل کرد که قابلیت هزار شبانه‌روز دریانوردی در گستره آب‌های بین‌المللی را دارد. این ناوبندر در واقع نیاز پشتیبانی از ناوگروه‌های رزمی نیروی دریایی ارتش در آب‌های بین‌المللی و دوردست به‌ویژه منطقه شمال اقیانوس هند، تنگه باب المندب و دریای سرخ را مرتفع کرد.

ناوگروه هفتاد و پنجم متشکل از ناوشکن تمام‌‌ایرانی سهند و ناوبندر مکران نداجا سال گذشته با طی مسیر ۴۵ هزار کیلومتری توانست با وجود کارشکنی‌ها و تبلیغات رسانه‌ای استکبار جهانی از دماغه اُمید نیک در آفریقای جنوبی، دریای مانش میان انگلیس و فرانسه، دریای بالتیک در منطقه اسکاندیناوی و خلیج فنلاند عبور کند و در حیاط خلوت آمریکا در اقیانوس اطلس به حرکت خود ادامه دهد و سپس با عبور از کانال سوئز و دریای سرخ، خلیج عدن، دریای عمان و تنگه هرمز به کشور بازگردد. عبور از سه اقیانوس وسیع، سه کانال مهم و هشت تنگه دریایی و گذار از ۵۵ کشور، در طول چهار ماه دریانوردی بدون پهلوگیری در ساحل حتی یک کشور، پیام مهمی را از ظرفیت‌های نیروی دریایی ارتش ایران در ساخت ناوشکن و ناو پشتیبانی به جهان مخابره کرد.

اجرای عملیات ترکیبی ناوبندر مکران و افزایش برد پهپاد کروزهای ارتش با ایجاد ناودسته پهپادبر

امروز نیز می‌بایست متعاقب پیشرفت در حوزه پشتیبانی رزمی بستری برای افزایش برد عملیاتی و اشراف اطلاعاتی پهپادهای شناسایی و پهپاد کروزهای ارتش نیز فراهم می‌شد تا بیانگر اعمال قدرت و اجرای عملیات ترکیبی در مسافت‌های دور برای این نیروی راهبردی باشد و همچنین ظرفیتی برای بهره گیری از تنوع سامانه‌های پهپادی نداجا را ایجاد کند.

از اینرو نیروی دریایی ارتش در بیست و چهارم تیرماه اولین ناودسته پهپادبر خود را متشکل از یگان‌های شناور سطحی و زیرسطحی با قابلیت حمل انواع پهپاد‌های رزمی، شناسایی و انهدامی در ناوگان جنوب با حضور فرمانده کل ارتش رونمایی کرد.

در این مراسم کلکسیونی از انواع پهپاد‌های پیشرفته و به‌روز تولید ارتش و وزارت دفاع با نامهای پلیکان، هما، آرش، چمروش، ژوبین، ابابیل ۴ و باور ۵ بر پهنه آب‌های اقیانوس هند به پرواز درآمده و توانمندی خود را به نمایش گذاشتند. در این مراسم علاوه بر پرواز انواع پهپاد دریاپایه و عمودپرواز از عرشه یگان‌های شناور سطحی، برای نخستین‌بار پهپاد‌های رزمی از زیردریایی تمام‌ایرانی فاتح و زیردریایی کیلو کلاس طارق به پرواز درآمدند.

فرمانده کل ارتش در این رابطه گفت: همان‌طور که مشاهده شد، پهپاد‌های شناسایی در واقع اشراف اطلاعاتی شناور‌های ما را تا صد‌ها کیلومتر فراسوی مرز‌های کشور افزایش داده و پهپاد‌های رزمی و انهدامی نیز دست بلند جمهوری اسلامی ایران در پهنه آب‌های آزاد و بین‌المللی محسوب می‌شوند که هم در برابر تهدید‌ها ایجاد بازدارندگی کرده و هم در صورت لزوم اگر اشتباهی از دشمنان سر بزند، آن‌ها را با پاسخی پشیمان‌کننده مواجه خواهند ساخت.

با این دستاورد مهم، نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران قادر خواهد بود با بهره گیری از توان پشتیبانی رزمی موثر که به مثابه یک پایگاه متحرک هوادریا عمل می کند و با ادغام این توان با سکوهای متحرک نشست و برخاست سامانه های متنوع پهپادی به عنوان یک مرکز هدایت جنگ شبکه محور در واقع تسلط عملیاتی، کسب برتری هوایی در گستره اقیانوس‌ها، را در کارنامه عملیاتی خود داشته باشد و به طور همزمان نیز بتواند جنگ ترکیبی متشکل عملیات‌های نیرو‌های ویژه، عملیات‌ موشکی، جنگ الکترونیک را در پهنه دریا مدیریت کند.

بدون تردید ناودسته پهپادبر توان عملیاتی پهپادهای رزمی شناسایی و انتحاری ما را تا هزار کیلومتر در دریای عمان افزایش داده و در شرایط جنگی تهدید قابل توجهی برای ناوهای جنگی قدرت‌های فرامنطقه‌ای محسوب می‌شود و دشمن را به رعایت حدفاصل ایمن از منطقه خلیج فارس و دریایی عمان مجبور خواهد کرد.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها