دستاورد نشست سه جانبه تهران به روایت روزنامه «الاخبار»

یک روزنامه لبنانی به بررسی نتایج تلاش‌های مشترک ایرانی-روسی اخیر و نیز برگزاری نشست سه جانبه در تهران بر روی عملیات احتمالی ترکیه در سوریه پرداخت.
کد خبر: ۵۳۵۱۱۱
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰ - 20July 2022

دستاورد نشست سه جانبه تهران به روایت روزنامه «الاخبار»به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران به همراه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه دیروز (سه شنبه) نشستی سه جانبه در تهران برگزار کردند.

روزنامه لبنانی «الاخبار» در گزارشی در همین باره نوشت، بر خلاف ابتکارهای قبلی، چه روسی و چه ایرانی، تهران این باره به حمایت مسکو گام‌های بلندی برای باز کردن درهای بسته میان دمشق و آنکارا از طریق مسیری واضح و متوازن برداشت که به نظر می‌رسد به نفع همه طرف‌ها باشد. مسیری که در قالب آن رجب طیب اردوغان با سید علی خامنه‌ای دیدار کرد تا پس از اقدامات دیپلماتیک ایران که با سفر «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه به تهران و دیدار با رهبر انقلاب در ماه می گذشته و نیز تلاش‌های ایران در خصوص کم کردن فتیله تنش و تهدید آنکارا مبنی بر عملیات نظامی در شمال سوریه، نقطه عطفی باشد.

الاخبار افزود، به نظر می‌رسد که دیدارهای مذکور در تهران راه را به روی این عملیات نظامی ترکیه بست بویژه آنکه سید علی خامنه‌ای به اردوغان تأکید کرد «امنیت شما از امنیت سوریه است». برآوردهای میدانی نیز تقریبا به همین سمت نزدیک می‌شود. روسیه دیروز فرمانده نیروهایش در سوریه را برای دیدار با فرماندن «قسد» (نیروهای دموکراتیک سوریه) فرستاد و بر اساس اطلاعات الاخبار، این نیروها موافقت ابتدایی خود را با عقب‌نشینی کامل از مسیر « m4» و تحویل آن به ارتش سوریه اعلام کرده‌اند؛ موضوعی که به نظر می‌رسد منجر به تثبیت واقعیت میدانی جدید شد و دیگر هیچ بهانه‌ای برای آنکارا برای عملیات نظامی در شمال سوریه باقی نماند.

این روزنامه افزود، تقریبا مسلم شده که نتایج نشست سه جانبه میان رؤسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه در خصوص سرنوشت عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، امکان آغاز یا تأخیر آن، مناطق احتمالی درگیری و شروط ترکیه برای تعویق یا لغو آن، قطعی است؛ تحرکات مشترک روسی-ایرانی در شب برگزاری نشست در سطحی عالی برای کنار گذاشتن اختلافات و تثبیت واقعیت میدانی جدید در شمال سوریه صورت گرفت. احتمالا روسیه و ایران، ترک‌ها را در در جریان تحرکات اخیر در شمال سوریه و نقشه جدید استقرار ارتش سوریه در منطقه ممتد از تل‌رفعت تا منبح، عین العرب و عین عیسی قرار داده‌اند تا آنکارا را برای لغو عملیات نظامی قانع کنند.

الاخبار در ادامه نوشت، در نشست تهران تمایل ایران برای آشتی میان دمشق و آنکارا بر اساس ایده تقویت همکاری امنیتی، کنار گذاشتن اختلافات و بازگشت تدریجی روابط دو طرفه آشکار بود خصوصا آنکه شاخص‌ها نشان می‌هد تهران چراغ سبزی از سوریه برای تکمیل این تلاش‌ها دریافت کرده است موضوعی که دیدار «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه با همتای ایرانی «حسین امیرعبداللهیان» به منظور اطلاع از نتایج گفت‌وگوها با ترکیه بر آن تأکید می‌کند.

این روزنامه افزود، روس‌ها به همراه همتایان سوری و ایرانی سلسله اقداماتی در واقعیت با هدف منصرف کردن ترکیه از عملیات نظامی در شمال سوریه برداشته‌اند از جمله آنها اعزام نیروهای کمکی به خطوط تماس در ریف الرقه و حلب است همچنین مسکو در توافق ابتدایی میان ارتش سوریه و قسد به منظور استقرار نیروهای بیشتر در مرزها تعجیل کرد و همزمان تلاش‌ها برای قانع کردن منطقه خودمختار برای عقب‌نشینی کامل از نوار مرزی و پیشنهاد افزایش گشت‌های مشترک میدانی ادامه دارد. روسیه تنها به اینها اکتفا نکرد بلکه برای تکمیل عملیات استقرار ارتش سوریه در مسیر m4 به منظور اطمینان دادن به ترک‌ها برای خالی بودن این مسیر از نیروهای قسد در راستای اجرای توافق سوچی در مقابل درخواست از آنکارا برای اجرای تعهدها در ادلب تلاش کرد. روسیه معتقد است که تسلط ارتش سوریه بر بخش جاده بین‌المللی ممتد از ریف حلب تا الرقه، عاملی تضمینی برای جلوگیری از عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه و برگی مهم جهت درخواست از آنکارا برای اجرای تعهداتش مبنی بر اخراج تروریست‌ها و خلع سلاح آنها در ریف ادل و گشایش مسیر حلب-لاذقیه و حلب-حماه به روی غیرنظامیان و کاروان‌های تجاری است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها