مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس:

طرح پیشنهادی موزه زنان در دفاع مقدس بررسی شد

جعفری گفت: پس از کار‌های مطالعاتی و گفت‌وگو با شخصیت‌ها و صاحب نظران طرح و سناریوی موزه نقش زنان در دفاع مقدس مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۵۳۵۳۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰ - 21July 2022

نشست ارائه طرح موزه زنان در دفاع مقدسبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، نشست ارائه طرح پیشنهادی موزه زنان در دفاع مقدس روز گذشته (چهارشنبه) با حضور «علی‌اصغر جعفری» مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، معاونین و مدیران موزه و جمعی از فعالان حوزه موزه‌داری در سالن هویزه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای این مراسم جعفری اظهار داشت: پس از حدود دو تا دو و نیم سال کار مداوم طراحان و متخصصان بر روی پروژه‌های موزه‌های نقش زنان در دفاع مقدس، موزه انقلاب اسلامی و مقاومت، موزه تهران، موزه کودک و موزه فضای باز تقریبا طرح و سناریوی این موزه‌ها آماده شده است و اکنون ما در حال برنامه ریزی جهت آغاز ساخت پروژه‌های مذکور هستیم.

وی ادامه داد: در مورد موزه نقش زنان در دفاع مقدس پس از کار‌های مطالعاتی و گفت‌وگو با شخصیت‌ها و صاحب نظران این حوزه، طرح و سناریوی این موزه آماده شده است و جلسه امروز در جهت ارائه طرح و سناریوی این موزه و استفاده از نظرات و پیشنهادات کلیه کارکنان موزه تشکیل شده است تا ان‌شاالله به یک اجماع نهایی در مورد این پروژه برسیم و با آغاز هفته دفاع مقدس وارد کار اجرایی این موزه در این مجموعه باشیم.

در ادامه عباسی طراح موزه نقش زنان در دفاع مقدس با ارائه گزارشی در مورد سناریوی این موزه توضیح داد.

وی اظهار داشت: در مورد موزه نقش زنان در دفاع مقدس دو مطلب حائز اهمیت است؛ مطلب اول محتوای جنگ ما در دوران هشت سال دفاع مقدس بود که ما در طول جنگ‌های دیگر در دنیا شاهد هستیم که زنان عموما نقش سربار داشتند، ولی در دفاع مقدس، زنان ما نه تنها سربار نبودند بلکه کمک حال جدی بودند و نقش حمایتی و پشتیبانی ایفا کردند. مطلب دیگر تنوع نقش‌هایی است که زنان ما در طول هشت سال دفاع مقدس بر عهده داشتند و می‌توان گفت تنوع نقش‌هایی که زنان بر عهده داشتند حتی از آقایان هم بیشتر بود.

طراح موزه نقش زنان در دفاع مقدس افزود: موزه زنان و به تبع آن بحث نقش زنان در دفاع مقدس، این ظرفیت را دارد تا به یک موضوع بین‌المللی تبدیل شود و حقیقت حضور زن در موضوعات جدی جامعه، از جمله جنگ‌ها در عرصه بین‌المللی قابل ارائه است.

عباسی در ادامه توضیحاتی را در مورد پروژه موزه زنان ارائه داد و گفت: سیر اجباری و همراه با راوی، سادگی فضا، معماری مرتبط با سناریو، موزه آرایی و تطبیق فضای سیال و مناسبت محور و ایجاد پاتوق‌های فرهنگی از ویژگی‌های طرح و سناریوی این موزه است.

وی افزود: نگاه ما در این سناریو افزایش اطلاعات صرف در مخاطب نیست بلکه سعی بر ایجاد تحول فکری و روحی در مخاطب هستیم.

طراح موزه نقش زنان در دفاع مقدس ادامه داد: در بحث سوژه‌ها در سناریو، استفاده از سوژه‌های متقن، مستند و علمی موجب بوجود آمدن سناریویی قوی و کارآمد خواهد شد و سعی ما نیز در طراحی سناریو بر همین مبنا بوده است؛ و معیار‌های ما در انتخاب سوژه‌ها مبتنی بر پنج محور اهمیت محتوایی، جذابیت دراماتیک، استعداد بیان موزه ای، بخشایش مناسب موضوعی، ارتباط با جامعه موضوعی موزه (زنان) و ارتباط حداکثری با جامعه هدف مخاطب موزه (نوجوانان و جوانان) بوده است.

عباسی در ادامه به ساختار ارائه سوژه‌ها اشاره کرد و گفت: حضور زنان در دفاع مقدس، نقش زنان در دفاع مقدس، پیامد‌های جنگ تحمیلی برای زنان و دفاع مقدس از نگاه زنان از جمله ساختار‌های ارائه سوژه‌ها در این سناریو است و سعی بر این بوده که سوژه‌های ما در موزه زنان دارای یک زبان و ظرفیت بین‌المللی باشد.

وی در پایان به جمع بندی سناریو در قالب شش گالری که از نقش زنان در تاریخ و مکتب تشیع شروع می‌شود و در نهایت به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و زمان حاضر می‌رسد پرداخت و گفت: ریحانه‌های فدک، شرزه شیران، مقاوم‌تر از نخل، مادرانه ها، نرگس‌های نگران و پیامبران حماسه شش گالری پیش بینی شده در این سناریو است.

در پایان این مراسم حضار با طرح سوالات و پیشنهادات، به بیان نظرات خود در رابطه با طرح و سناریوی ارائه شده پرداختند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار