امام خامنه‌ای:

هشت سال دفاع مقدس بایستی تاریخ ما را تغذیه کند

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: به هر جهت، این دغدغه از بین رفتن روحیه انقلاب وجود دارد و راه زایل کردن آن هم این است که ما تلاش بکنیم. یعنی (اگر) به قدر وسعمان تلاش کردیم، دیگر دغدغه‌ای نخواهیم داشت.
کد خبر: ۵۳۵۳۶۳
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۷ - 22July 2022

امام خامنه‌ای: هشت سال دفاع مقدس بایستی تاریخ ما را تغزیه کند/ «تلاش» راه زایل کردن دغدغه از دست دادن روحیه انقلابیبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، دفاع مقدس یکی از درخشان‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های تاریخ انقلاب اسلامی و داستان حماسی پرشکوه مقاومت ملت بزرگ ایران است که با وجود خسارات آن، انباشته از درس ایستادگی، مقاومت ایثار، عزت و استقلال است و تجربیات گرانبهایی در حوزه‌های مختلف برای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران بر جای نهاده و الگویی برای ایستادگی درس‌آموز مبارزات ملت‌های آزاده علیه استکبار جهانی به شمار می‌رود.

جنگ هشت ساله از بزرگترین افتخارات ملت ایران و تجلی‌گاه ایستادگی و فداکاری عمومی بی‌نظیر مردم در همه ادوار تاریخ کشور است به گونه‌ای که چراغی راهنما برای آینده‌های نزدیک و دور مدیریت راهبردی کلان کشور تلقی می‌شود.

کتاب «جهاد مقدس، دفاع مقدس در بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله‌العالی)» حاوی رهنمود‌ها و تدابیر مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا (مد ظله‌العالی) در خصوص ابعاد و موضوعات مختلف مرتبط با دفاع مقدس است که طی سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۹۹ آن‌ها را بیان فرموده‌اند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این کتاب درمورد گنجینه عظیم فرهنگی دفاع مقدس فرمودند: «هشت سال دفاع مقدس ما صرفا یک امتداد زمانی و فقط یک برهه زمانی نیست بلکه گنجینه عظیمی است که تا مدت‌های طولانی ملت ما می‌تواند از آن استفاده کند، آن را استخراج و مصرف کرده و روی آن سرمایه‌گذاری کند.

حادثه عظیم این هشت سال، مجموعه‌ای است از صفات والا، فرهنگ‌های پسندیده و برگزیده و ممتاز، عقاید و معارف والایی که ملت ما در طول تاریخ به ارث برده یا استعدادش را در خودش حفظ کرده بود که با انقلاب اسلامی این استعداد‌ها بروز کرد. دفاع مقدس گنجینه‌ای از همه این‌ها است.»

در بخش دیگر این کتاب، بخشی از بیانات ایشان درمورد وظایفی که مردم در قبال فرهنگ دفاع مقدس دارند، آمده است که بخشی از آن به شرح زیر است: «همه ما، همه ملت ایران و تمام مسئولین باید به این مردان دلاور و جوانان شجاع افتخار کنند و یاد حماسه دفاع مقدس باید همیشه در کشور ما باقی بماند و جاودانه باشد.

بعضی‌ها خواستند و سعی هم کردند که یاد دوران دفاع مقدس و آن شجاعت‌های بزرگ و آن عظمت‌ها را به تدریج کمرنگ کنند و از یاد‌ها ببرند. این‌ها اگر نادانسته این کار را می‌کنند، غفلت بزرگی دارند و اگر هم خدای ناکرده دانسته است که خیانت است.

یاد دفاع مقدس و یاد شهیدان باید همیشه در بین ملت ما و جامعه ما زنده بماند. هنوز خیلی از حرف‌ها گفته نشده‌اند و خیلی از خاطرات جوانان شما و فرزندان شما ثبت نشده‌اند؛ اما همان مقداری که بیان شده است، نشان دهنده یک عظمت غیرقابل اندازه گیری با اذهان معمولی انسان با فکر و مغز مادی غیر قابل اندازه گیری است.»

نشریه «خط حزب‌الله» که به صاحب‌امتیازی پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) هر هفته روز‌های جمعه منتشر می‌شود، در شماره ۳۴۹ خود با عنوان «غدیر، بزرگترین عید، برترین تبیین» در ستون «دغدغه‌های فرهنگی» تبیین رهبر معظم انقلاب اسلامی است از فرهنگ غنی که دفاع مقدس برای تاریخ کشور ما (جمهوری اسلامی ایران) به ارمغان آورده است که به شرح زیر است:

«این دغدغه در ذهن من هست که فرهنگ جنگ و فرهنگ انقلاب و در حقیقت روحیه انقلاب (آن روحیه‌ای که در جنگ میدانی برای رشد و بالندگی پیدا کرده بود) از بین برود. البته باید به خداوند متعال توکل کرد و به آینده خوشبین بود که من به حقیقت به آینده خوشبینم و خیلی از فق‌ها را خوب و روشن می‌بینم.

به هر جهت، این دغدغه وجود دارد و راه زایل کردن آن هم این است که ما تلاش بکنیم. یعنی (اگر) به قدر وسعمان تلاش کردیم، دیگر دغدغه‌ای نخواهیم داشت.

آن هشت سال جنگ بایستی تاریخ ما را تغذیه کند. ما باید از آنچه در این هشت سال جنگ اتفاق افتاده است، آن روحیه مقاومت، آن روحیه فداکاری همراه با اخلاص (همانی که حقیقتاً در عرصه‌های جنگ ما وجود داشت) استفاده کنیم.»

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار