تحولات جنگ رویسیه و اوکراین؛

هشدار لاوروف درباره خطرات پمپاژ سلاح به اوکراین برای اروپا

درحالی‌که نماینده روسیه در سازمان امنیت و همکاری اروپا هشدار داد تمامی تسلیحات غربی ارسالی به اوکراین هدف نظامیان روسی قرار گرفته و نابود خواهند کرد، وزیر خارجه روسیه معتقد است: کشور‌های غربی بالاخره متوجه خطر پمپاژ بیش از حد سلاح به اوکراین می‌شوند.
کد خبر: ۵۳۵۴۱۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹ - 22July 2022

هشدار لاوروف درباره خطرات پمپاژ سلاح به اوکراین برای اروپابه گزارش گروه بین الملل دفاع‌پرس، دفتر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که انتظار می‌رود توافق‌نامه مربوط به ایجاد کریدور غلات از اوکراین امروز، جمعه، در استانبول امضا شود.

در بیانیه‌ای که شب گذشته از سوی دولت ترکیه منتشر شد، آمده است که توافقنامه صادرات غلات از اوکراین بعد از ظهر روز جمعه در کاخ «دولما باغچه» در مراسمی با حضور نمایندگان اوکراین و روسیه و با حضور رئیس جمهور رجب طیب اردوغان و آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد امضا خواهد شد.

آندری رودینکو معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز روز پنج‌شنبه از ادامه روند مذاکرات چندجانبه بین فدراسیون روسیه، ترکیه و اوکراین در خصوص صادرات غلات خبر داد.

وزارت امور خارجه اوکراین اعلام کرد که هیئت نمایندگی این کشور تنها در صورتی از توافقنامه صادرات غلات حمایت خواهد کرد که تضمین‌های امنیتی برای مناطق جنوبی اوکراین وجود داشته باشد و نیرو‌های مسلح اوکراین موقعیت قوی‌تری در دریای سیاه بدست آورند تا صادرات ایمن محصولات کشاورزی اوکراین به بازار‌های جهانی را تضمین کنند.

در همین رابطه، ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین نیز یادآور شد که انتظار دارد اخباری امیدوار کننده‌ای از ترکیه درباره دستیابی به توافق‌هایی برای رفع انسداد بنادر اوکراین دریافت کند. وی گفت: «منتظر خبر‌هایی برای کشورمان از ترکیه در مورد رفع انسداد بنادرمان هستیم.»

روز پنج‌شنبه گزارش شد که مذاکرات در استانبول در خصوص صادرات غلات اوکراین با پیشرفت روبرو بوده است. لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل با اشاره به این مسئله، گفت که مقامات واشنگتن امیدوارند که وضعیت در آینده نیز به همین منوال پیش برود.

رئیس جمهوری ترکیه روز سه‌شنبه با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود در تهران نیز درباره این مشکل گفتگو و تبادل نظر کرده بود. اردوغان مواضع روسیه در خصوص حل مسئله غلات را مثبت و سازنده ارزیابی کرده بود.

اوزتورک ییلماز نماینده مجلس بزرگ ترکیه (پارلمان) در گفتگوی اختصاصی با روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، اعلام کرد که ترکیه انتظار دارد که مذاکرات بین روسیه و اوکراین در خصوص صادرات غلات موفقیت آمیز باشد و همین امر کمک کند تا گفتگو‌ها بین دو طرف در مسیر حل و فصل سیاسی مناقشه نیز از سر گرفته شود.

این مقام پارلمانی گفت: توافق بر سر غلات منجر به نزدیک شدن مواضع روسیه و اوکراین خواهد شد. موفقیت در این مذاکرات طرفین را تشویق خواهد کرد تا گفتگو‌ها پیرامون مسائل سیاسی و نظامی هم از سر گرفته شود. به عقیده وی، هر دو طرف - هم روسیه و هم اوکراین - از درگیری‌های نظامی دیگر خسته شده‌اند، بنابراین باید مذاکرات برای حل و فصل مناقشه کنونی انجام شود.

اذعان پنتاگون به توان بالقوه جدی روسیه در زمینه تسلیحات دوربرد

ژنرال گلن وانهرک رئیس فرماندهی شمالی نیرو‌های مسلح ایالات متحده (NORTCOM) اعتراف کرد که روسیه دارای زرادخانه قابل توجهی از تسلیحات دوربرد است.

این مقام نظامی طی سخنرانی خود در انجمن امنیتی سالانه موسسه آسپن در ایالت کلرادو توضیح داد: «می توانم بگویم که از نظر تسلیحات متعارف و تسلیحات دوربرد، آن‌ها [نیرو‌های مسلح روسیه]قابلیت‌های قابل توجه و بسیار جدی دارند. این دلیلی است که به عقیده من، اصلاً نباید روسیه را دست کم گرفت.»

وانهرک همچنین به ارزیابی توان نظامی دیگر دشمن آمریکا، یعنی کشور چین پرداخت و گفت: اگرچه ارتش چین در حال افزایش نیست، ولی پکن در تلاش است تا در شرایط برابر با واشنگتن رقابت کند.

تسلیحات غربی ارسال شده به اوکراین هدف قانونی نظامیان روسیه خواهد بود

الکساندر لوکاشویچ نماینده دائم روسیه در سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) اعلام کرد که نیرو‌های نظامی روسیه تمامی تسلیحات غربی ارائه شده به اوکراین را هدف قرار داده و نابود خواهند کرد.

این دیپلمات پنجشنبه در نشست شورای نمایندگی دائمی این سازمان گفت: ما تایید می‌کنیم که سلاح‌های غربی وارد شده به اوکراین نابود می‌شوند تا امکان استفاده از آن‌ها برای گلوله باران مناطق مسکونی دونباس منتفی شود.

نماینده دائم روسیه تاکید کرد که تمامی دستورات لازم در این خصوص در سطح رهبری وزارت دفاع روسیه داده شده است.

به گفته این دیپلمات، مقامات مسکو نگران این مسئله هستند که نیرو‌های مسلح اوکراین از تسلیحالت غربی برای گلوله باران اهداف غیرنظامی استفاده کنند. لوکاشویچ همچنین امکان انتقال تسلیحاتی که توسط اتحاد آتلانتیک شمالی (ناتو) به اوکراین داده به کشور‌های ثالث را بعید ندانست و این مسئله را نگران کننده دانست.

روسیه از جنگ ترکیبی علیه اوکراین استفاده می‌کند

وزارت دفاع ژاپن صبح امروز، جمعه در گزارش سالانه «کاغذ سفید» خود مدعی شد که روسیه از روش‌های جنگ ترکیبی از جمله حملات سایبری و فعالیت انتشار اطلاعات نادرست علیه اوکراین استفاده می‌کند.

به عقیده مقامات نظامی ژاپن، طرف روسی در به اصطلاح عملیات ویژه خود در خاک اوکراین، علاوه بر استفاده از توان رزمی نیرو‌های نظامی، به روش‌های جنگ ترکیبی نیز متوسل می‌شود، از جمله حملات سایبری به شبکه‌های اینترنتی و کمپین انتشار اطلاعات نادرست.

وزارت دفاع ژاپن بار دیگر ابراز عقیده کرد که اقدامات روسیه در اوکراین تغییر یکجانبه وضعیت موجود با کمک زور است که پایه‌های اصولی نظم بین المللی از جمله در آسیا را متزلزل کرده است.

در این سند آمده است: بیم آن می‌رود که تأثیرات منفی چنین تغییرات یکجانبه‌ای در وضعیت موجود به منطقه اقیانوس آرام و هند نیز سرایت کند.

اتحادیه اروپا محتوای هفتمین بسته تحریمی علیه روسیه را منتشر کرد

شورای اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه هفتمین بسته تحریمی خود علیه روسیه را تصویب کرد که شامل تحریم جزئی واردات طلا می‌شود. همچنین تعداد دیگری از اشخاص حقیقی و حقوقی روسی به فهرست سیاه گنجانده شدند. ضمن اینکه فهرست کالا‌های دو منظوره ممنوعه برای واردات نیز گسترش یافته است.

جزییات این تحریم‌ها بامداد امروز، جمعه، در «مجله رسمی اتحادیه اروپا» منتشر شد. محدودیت‌ها از لحظه انتشار لازم الاجرا شدند.

بر اساس این اطلاعات، تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا اینبار موسساتی از جمله: «اسبربانک» (Sberbank) روسیه، بنیاد «جهان روسی»، صندوق حمایت از دیپلماسی عمومی «گورچاکوف» و همچنین مقامات بلندپایه همچون: آندری بلویوسف- معاون اول نخست وزیر، سرگئی سوبیانین- شهردار مسکو، چند بازیگر و هنرپیشه برجسته روسیه و برخی دیگر از مقامات پارلمانی و معاونین ساختار‌های نظامی و امنیتی این کشور را شامل شده است.

در مجموع، فهرست تحریم‌ها شامل ۴۸ شهروند روسی و هفت سازمان از جمله بزرگترین باشگاه موتور سواری روسیه و رئیس آن است.

درخواست وزارت دارایی اوکراین برای دریافت ۳ میلیارد دلار کمک مالی

سرگئی مارچینکو  وزیر دارایی اوکراین اعلام کرد که مقامات کی‌یف در ماه جاری روی حمایت مالی بیش از ۳ میلیارد دلار از طرف شرکای خارجی حساب کرده است. وی شب گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «در ماه جاری ما بیش از ۳ میلیارد دلار دریافت خواهیم کرد یا حداقل انتظار داریم که این مبلغ را دریافت کنیم.»

مارچینکو همچنین افزود که میزان کمک‌های مادی مورد انتظار از سوی غرب برای سال جاری حدود ۱۶ تا ۱۷ میلیارد دلار است. به گفته وزیر دارایی، اوکراین در ماه ژوئن ۴.۴ میلیارد دلار کمک مالی خارجی دریافت کرده و در مجموع از پایان ماه فوریه – این کمک مالی حدود ۱۳ میلیارد دلار بوده است

مذاکرات تلفنی پوتین با ولیعهد عربستان

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و محمد بن سلمان آل سعود، ولیعهد عربستان سعودی روز پنج شنبه تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند.

طبق این اطلاعات در جریان این مذاکرات، دو طرف در خصوص روند اوضاع کنونی در اوکراین و وضعیت سوریه و نتیجه نشست سران کشور‌های ضامن روند آستانه در تهران تبادل نظر کردند. همچنین موضوع وضعیت کنونی بازار جهانی نفت مطرح و بر اهمیت هماهنگی بیشتر دو کشور در چارچوب توافق اوپک پلاس تاکید شد.

پوتین و ولیعهد عربستان همچنین سطح به دست آمده در روابط دوستانه بین روسیه و عربستان سعودی را مثبت و رضایت بخش ارزیابی کرده و در خصوص ادامه تماس‌ها در سطوح مختلف توافق کردند.

واقعیت از دست دادن سرزمین‌های خود را بپذیرد

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس شب گذشته، پنجشنبه، در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ویژه «فرانس پرس» ابراز عقیده کرد که اوکراین باید بپذیرد که تعدادی از مناطق این کشور که در شرایط کنونی تحت کنترل روسیه قرار گرفته‌اند، را برای همیشه از دست داده است.

رئیس جمهوری بلاروس گفت: در ماه فوریه و مارس لازم بود درباره وضعیت ارضی اوکراین مذاکره میشد، ولی اکنون دیگر دیر شده و مقامات کی‌یف باید بپذیرند که مناطق تحت کنترل کنونی روسیه در شرق و جنوب این کشور، دیگر از دست رفته است.

غرب عامل بروز بحران در اوکراین است

الکساندر لوکاشنکو در مصاحبه با خبرگزاری فرانس پرس ابراز اطمینان کرد که به درازا کشیده شدن درگیری نظامی در اوکراین توسط کشور‌های غربی تحریک شده است.

رئیس جمهوری بلاروس گفت: «کشور‌های غربی عامل اصلی اتفاقاتی هستند که اکنون در همسایگی کشور ما- در اوکراین- در حال وقوع است. اگر روسیه از ناتو پیشی نمی‌گرفت، شما [کشور‌های غربی]وخامت اوضاع را سازماندهی می‌کردید و به روسیه حمله کرده بودید».

به عقیده وی بحران اوکراین باید پایان یابد تا از آغاز یک رویارویی هسته‌ای در جهان جلوگیری شود.

وی گفت: پایان درگیری کنونی به طرف اوکراینی بستگی دارد که باید با مسکو مذاکره کند، چون ادامه درگیری نه تنها به نفع آن‌ها نخواهد بود، بلکه جهان را به ورطه جنگ هسته‌ای خواهد کشاند.

ضرورتی برای به رسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک از سوی بلاروس نیست

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس در مصاحبه با فرانس پرس اعلام کرد که به رسمیت شناختن رسمی الحاق شبه جزیره کریمه به ترکیب فدراسیون روسیه و همچنین استقلال جمهوری‌های مردمی لوهانسک و دونتسک از سوی بلاروس، چیزی به این سرزمین‌ها نخواهد داد و صحبت در این باره فقط یک «پچ پچ» است.

به گفته وی، در تمام این مدت ضرورتی برای به رسمیت شناختن رسمی این مسائل وجود نداشته است. البته در عین حال، اگر این مناطق نیاز به کمک داشته باشند، بلاروس آماده است تا در حل مشکلات آن‌ها کمک کند.

توضیح لوکاشنکو درباره حمله به تاسیسات نظامی اوکراین از خاک بلاروس

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرگزاری فرانس پرس اعلام کرد که از خاک این کشور، حملاتی به برخی اهداف نظامی اوکراین انجام شده است.

وی در عین حال یادآور شد که بلاروس با نیروی انسانی و تجهیزات نظامی خود با اوکراین نمی‌جنگد.

لوکاشنکو توضیح داد: «چرا چهار لشکر در مرز ما مستقر شدند؟ چرا ما را هدف قرار می‌دهند؟ آیا می‌خواهید بگویید که من باید بنشینم و صبر کنم تا موشک‌ها بر سر مردم بلاروس فرود بیایند؟ خیر. چنین نیست.»

وی تاکید کرد که نقش بلاروس در عملیات ویژه روسیه در حفاظت از دونباس، تحت پوشش قرار دادن نیرو‌های مسلح روسیه از عقب است. وی تاکید کرد: «بله، ما در عملیات شرکت داریم، ولی چگونه: ما غرب و جنوب غرب بلاروس را بستیم تا از آن جا از پشت سر به روس‌ها ضربه وارد نشود. این مشارکت ماست. بله، ما مجروحان را نیز مداوا کرده و قربانیان را نیز به خاک بلاروس منتقل می کنیم. ما دارو نیز هم به طرف اوکراینی و هم به روسیه تحویل می‌دهیم. این مشارکت ما در این عملیات است. ما مردم را نمی‌کشیم.»

لوکاشنکو همچنین از کشور‌های ناتو خواست از این فرصت استفاده کرده و به درگیری نظامی در اوکراین پایان دهند تا از بروز جنگ هسته‌ای جلوگیری کند. لوکاشنکا پیش از این نیز گفته بود که بلاروس تنها کشوری است که از روسیه در مبارزه با نازیسم حمایت می‌کند و به این کار ادامه خواهد داد.

هشدار لاوروف درباره خطرات ناشی از پمپاژ اوکراین با تسلیحات غربی

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه نسبت به ضد‌مولد بودن و خطر پمپاژ اوکراین با انواع تسلیحات مدرن هشدار داد.

لاوروف در یک کنفرانس مطبوعاتی با پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه و روابط اقتصادی خارجی مجارستان که به مسکو سفر کرده، اعلام کرد که روسیه بر این عقیده است که کشور‌های غربی در مرحله‌ای متوجه عدم سودمندی و خطر پمپاژ بیش از اندازه اوکراین با تسلیحات نظامی خواهند شد.

سرگئی لاوروف ابراز عقیده کرد: در اتحادیه اروپا کشمکشی بین بوروکراسی اروپایی و تمایل کشور‌های عضو اتحادیه برای درک حدود اختیارات بروکسل وجود دارد. به عقیده وی، این وضعیت اصلاً ساده نیست.

رئیس دیپلماسی روسیه تاکید کرد که البته این وضعیت همچنان یک امر داخلی در اتحادیه اروپا است، ولی ما شاهد هستیم که تعصب اکنون بر مواضع بروکسل و واشنگتن و بیشتر پایتخت‌های اروپایی حاکم است. البته واقعیات زندگی اتحادیه اروپا را بالاخره وادار خواهد کرد که با دید باز به آنچه در اوکراین رخ داده نگاه کند و بر اساس منافع خود هدایت شود.

روز گذشته ماریا زاخارووا سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه گفت که تصمیمات درباره تحریم‌های ضد روسی اتحادیه اروپا در واقع نه در بروکسل، بلکه در واشنگتن اتخاذ می‌شود و عواقب منفی محدودیت‌ها برای خود اروپا محاسبه نشده و وضعیت بدتر خواهد شد.

روسیه و مجارستان مصمم به ترویج مشارکت دوجانبه هستند

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، روز پنجشنبه در دیدار با پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان اعلام کرد کرد که دو کشور مصمم به ترویج مشارکت و اجرای پروژه‌های بزرگ از جمله در عرصه انرژی هستند. وی گفت: «ما تعهد متقابل رهبران روسیه و مجارستان کشورهایمان را برای ارتقای تعامل، مشارکت خود از جمله اجرای پروژه‌های مشترک بزرگ در انرژی، حمل‌ونقل و سایر زمینه‌ها متذکر می‌شویم».

لاوروف تاکید کرد که روسیه و مجارستان با وجود فشار‌های تحریمی در حال ایجاد شراط مناسب برای ادامه همکاری‌های اقتصادی هستند.

به گفته وی، سال گذشته دو کشور توانستند بر رکود ناشی از همه گیری کرونا غلبه کرده و به رشد بیش از ۲۵ درصدی روابط تجاری دست یابند.

وزیر خارجه مجارستان نیز به نوبه خود، یادآور شد که در مذاکراتش با مقامات روسی امیدوار است که به افزایش حجم گاز عرضه شده از روسیه دست یابد.

به گفته وی، تضمین امنیت انرژی مجارستان بسیار مهم است و این مسئله، یکی از مهمترین موضوعات همکاری‌های دوجانبه است.

روسیه ۳۹ مقام دولتی و نظامی استرالیا را تحریم کرد

وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که ۳۹ نفر از میان مقامات دولتی، از جمله چند وزیر و معاون وزیر، سازمان‌های مجری قانون، نیرو‌های مرزبانی و پیمانکاران بخش دفاعی استرالیا به «فهرست توقف» روسیه اضافه شدند.

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: «در پاسخ به تصمیمات قبلی مقامات کانبرا برای اعمال تحریم‌ها ضدورسی، فدراسیون روسیه نیز بر اساس اصل عمل متقابل، ۳۹ قام دیگر استرالیایی را نیز به فهرست ملی «توقف» اضافه می‌کند.»

در اوایل ماه جولای، دولت استرالیا محدودیت‌های تحریمی علیه روسیه را گسترش داده بود و علاوه بر مقامات دولتی، تعدادی از رجال شناخته اجتماعی و رسانه‌ای این کشور را نیز تحریم کرد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار