یادداشت/

تبلور فرهنگ «دفاع مقدس» در سال‌های پس از جنگ

پذیرش قطعنامه ۵۹۸ نه تنها پایان دفاع مقدس نبود بلکه آغاز ابعاد نوینی از فرهنگ دفاع مقدس در قالب سیاسی و اقتصادی در سطح کشور بوده است.
کد خبر: ۵۳۶۲۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۵ - 27July 2022

،،گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- علی عبدالصمدی؛ سی و چهار سال از اعلام پذیرش قطعنامه‌ی ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد از سوی ایران گذشت.

قطعنامه‌ای که به موجب آن هشت سال جنگ تحمیلی به فرجام خود رسید. دورانی که اگرچه خسارات و زیانهای جانی و مالی فراوانی داشت اما در کنار همه‌ی سختی‌ها، سلحشوری‌ها و رشادت‌های زیادی نیز به ارمغان آورد؛ هشت سال دفاع مقدسی که قدرت استقامت ملت بزرگ ایران را به رخ جهان و جهانیان کشید.

دوران هشت ساله ی دفاع مقدس صرفا دوره ای سراسر جنگ و خون و خونریزی نبود بلکه سرآغاز تحریم از سوی ابرقدرت های جهان علیه جمهوری اسلامی ایران نیز بود. ملت ایران در طول آن سالها با دست خالی و بدون کوچکترین پشتیبانی جلوی ارتش بعثی عراق ایستاد و مبارزه کرد و نهایتا بدون آنکه یک وجب از خاک اهوراییمان به چنگال اهریمن بیافتد، ضمن پذیرش قطعنامه‌ی ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد، جنگ پایان گرفت؛ اما دفاع مقدس و ارزشهای مربوط به آن گفتمان هرگز پایان نپذیرفت.

ظلم ستیزی و پشتیبانی از مظلومین، استعانت جستن از قرآن کریم، آموزه های اسلامی و سیره ی اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین از اهم خصائص گفتمان جامع دفاع مقدس است. یکی از ویژگیهای خاص و برجسته‌ی گفتمان فوق جامع بودن آن است؛ به این معنی که صرفا این مجموعه از مفاهیم و آموزه ها مربوط و محدود به میدان جنگهای نظامی و استراتژیک نمی شود بلکه در سایر ابعاد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نیز نمود پیدا می کند.

استقامت اقتصادی ملت ایران بالاخص طی حدود یک دهه ی اخیر که هم موضوع تحریمها مطرح بوده و هم سیستم بانکی کشور از درون دچار برخی سوء مدیریتها بوده است، مثال زدنی است.

به طور خلاصه می توان ذکر کرد، به شکلی کاملا واضح می توان تبلور و تجلی فرهنگ دفاع مقدس را در ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ملاحظه کرد. به طور کلی باید اذعان داشت، پذیرش این  قطعنامه نه تنها پایان دفاع مقدس نبود بلکه آغاز ابعاد نوینی از فرهنگ دفاع مقدس در قالب سیاسی و اقتصادی در سطح کشور ما بوده است که البته الگویی جهت مقاومت در برابر استکبار جهانی برای کشورهای منطقه و جهان به شمار می آید.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار