معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تشریح کرد؛

برنامه‌های محرم و صفر سازمان اوقاف/ ۲۰۰ امامزاده میزبان نمایشگاه «شمیم حسینی»

حجت‌الاسلام عادل به تشریح برنامه‌های محرم و صفر سازمان اوقاف و امور خیریه پرداخت و گفت: ۲۰۰ امامزاده سراسر کشور میزبان نمایشگاه «شمیم حسینی» برای تامین نیازهای هیئات خواهند بود.
کد خبر: ۵۳۶۳۷۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲ - 27July 2022

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری تشریح برنامه‌های سازمان اوقاف پیرامون ماه محرم و صفر با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین «غلامرضا عادل» معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

حجت‌الاسلام عادل با تاکید براینکه سازمان اوقاف با نام امام حسین (ع) شناخته می‌شود، اظهار داشت: انقلاب اسلامی در پرتو حرکت سیدالشهدا رقم خورد و در ادامه با خون هزاران شهید که از سیدالشهدا الگو گرفتند، این جریان ادامه دارد.

وی وجود حضرت سیدالشهدا (ع) و حرکت ایشان و یارانشان در کربلا را عامل اصلی ماندگاری اسلام و دین دانست و تاکید کرد: برپایی مراسم عزاداری برای سیدالشهدا(ع) یکی از عواملی است که موجب ماندگاری عاشورا شده است که در سازمان اوقاف و امور خیریه توسط گروه‌ها و مجموعه‌های مردمی دنبال می‌شود. 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، استقرار هیئت‌های مذهبی در بقاع متبرکه و امامزادگان را رویکرد سازمان اوقاف دانست و با بیان اینکه تا اکنون بیش از ۸۰۰ هیئت در بقاع متبرکه و امامزادگان مستقر شده‌اند، افزود: ویژه‌برنامه «شمیم حسینی» یکی از اتفاقاتی است که در آستانه ماه محرم در راستای حمایت از هیئت‌های مذهبی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام عادل هدف نمایشگاه‌های شمیم حسینی را تامین اقلام مورد نیاز هیئت‌ها دانست و خاطرنشان کرد: در این رویداد ۴۰ هزار حواله برای حمایت از مساجد و هیئت‌های مذهبی توزیع می‌شود تا بتوانند اقلام مورد نظرشان در هیئت‌ها را بدون سود که توسط اصناف عرضه شود، تهیه کنند. در همین راستا ۲۰۰ هیئت شاخص به‌صورت ویژه توسط سازمان اوقاف و امور خیریه حمایت می‌شوند.

وی برنامه «بصیرت عاشورایی» که در سه هزار و ۲۷۳ بقعه در سه سطح اجرا می‌شود را تشریح کرد و به برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی با وعاظ اشاره کرد و گفت: حدود ۳۰۰ نفر از خطبای برجسته در این رویداد حضور داشتند در ادامه این فعالیت‌ها نشست با مداحان برجسته نیز در آستان مقدس امام زاده صالح (ع) با حضور ۲۰۰ مداح با رویکرد هم‌اندیشی درباره نوع عزاداری و سبک‌ها و نوحه‌ها صورت گرفت که نتایج خوبی برای استفاده داشت.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری مراسم نمادین تعویض پرچم بقاع متبرکه در ۴۰۴ بقعه خبر داد و افزود: فضاسازی شهرها یک اتفاق مهم است که در این راستا ما در ایام محرم برنامه نمادین تعویض پرچم سیاه را در بقعه‌ها خواهیم داشت.

حجت‌الاسلام عادل پیرامون ویژه برنامه «أحلَی مِنَ العَسَل»» که در حدود ۴۰۰ بقعه پیش‌بینی شده است، گفت: این برنامه با همکاری وزارت آموزش و پروش خواهد بود. یکی دیگر از برنامه‌های این ایام که در اولین جمعه ماه محرم صورت می‌گیرد و ابعاد و بازتاب جهانی پیدا کرد برنامه «شیرخوارگان حسینی» است که در ۴۵۰ بقعه برگزار می‌شود.

وی در خصوص ویژه برنامه‌های روزهای تاسوعا و عاشورا گفت: در شب شهادت امام سجاد(ع) با محوریت صحیفه سجادیه برنامه‌ ویژه را خواهیم داشت. همچنین برنامه جاماندگان اربعین در ۱۴۰۰ بقعه برپا خواهد شد. نمایشگاه‌ بصیرت عاشورایی با موضوع تطبیق یاران سیدالشهدا با یارانشان در عصر حاضر، اعزام ۹۰۰ مبلغ از قم و یک‌هزار مبلغ بومی برای برنامه‌های تبلیغی در این ایام صورت خواهد گرفت.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید براینکه ۱۲ هزار و ۲۶۰ موقوفه مربوط به محرم وجود دارد، افزود: لوازم مورد نیاز هیئات‌ها در نمایشگاه شمیم حسینی از منابع این موقوفات برگزار خواهد شد. در ۴۰۰ بقعه این نمایشگاه دایر است که از امروز برپا خواهد شد، افزود: اعتبارات موجود در امامزادگان در این زمینه ۶۰ میلیارد تومان است و حدود ۴۰ هزار حواله و کارت خرید را در اختیار هیئات قرار خواهیم داد و پیش‌بینی ۱۰ میلیون پرس غذا در سطح بقعه ع متبرکه پخت خواهد شد و ۴۰۰ هیئت شاخص در این زمینه حمایت خواهند شد.

حجت‌الاسلام عادل در بخش دیگری از این نشست به تشریح برنامه‌های اربعین این سازمان پرداخت و گفت: همایش موکب‌داران در راستای استفاده از تجارب آن‌ها در تهران با حضور ۲۰۰ نفر از موکب‌داران در بقعیه شیخ صدوق تهران را خواهیم داشت و حدود یک‌هزار موکب‌دار در این نشست حضور خواهند داشت.

وی با بیان اینکه ۳۱۳ موکب در داخل کشور و مرزهای داخلی و در خاک کشور عراق ایجاد خواهیم کرد، افزود: مرزهای شلمچه، مهران و خسروی میزبان موکب‌داران برای خدمات رسانی به زائرین خواهند بود و در این راستا برنامه‌هایی را برای زائرین خارجی که قصد عبور از کشورمان داشته باشند را خواهیم داشت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها