استاندار مازندران:

شهید شیخ «فضل‌الله نوری» ایران اسلامی را از دامن غرب نجات داد

«حسینی‌پور» گفت: شیخ فضل‌الله از تبار علویان بود و قرن‌ها بعد از شکل‌گیری علویان مازندران به عنوان مجتهد عالم و عدالت‌خواه، ایران اسلامی را از افتادن در دامن غرب نجات داد.
کد خبر: ۵۳۶۶۱۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۳ - 28July 2022

شهید شیخ «فضل الله نوری» ایران اسلامی را از دامن غرب نجات دادبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ساری، یازدهم مرداد سالروز شهادت شیخ فضل‌الله نوری از رهبران نهضت مشروطه است که حضور در عرصه مسائل سیاسی و اجتماعی همچون حضور در جنبش تنباکو و انقلاب مشروطه و آگاهی کامل از توطئه‌های استعمارگران و تلاش برای ایجاد و احیای عدالت‌خانه بخش مهمی از عملکرد در زمان حیاتشان به شمار می‌رود.

یادواره یک روزه بزرگداشت شهید شیخ فضل‌الله نوری به عنوان پیش کنگره بزرگداشت این شهید با هدف تبیین مبانی اندیشه‌ای و علمی این مجاهد مجتهد شهید با حضور رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نماینده ولی فقیه و استاندار مازندران، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مازندران، مسئولان کشوری و استانی در دانشگاه آزاد اسلامی نور برگزار شد و کنگره اصلی شیخ فضل‌الله نوری نیز سال آینده با نظر رهبر معظم انقلاب در شهر‌های مشهد، قم و نجف برگزار خواهد شد.

«سید محمود حسینی‌پور» استاندار مازندران در این مراسم با بیان اینکه این مجتهد مجاهد ۱۱مرداد ۱۲۸۸شمسی به درجه رفیع شهادت رسید، اظهار داشت: بزرگداشت عالمان مجاهد و شهدای تاریخ معاصر امری ضروری در معرفی پیشگامان استان علویان است.

وی با بیان اینکه احیای نام این بزرگان که از جامعه علمان و حوزویان ضروری است، افزود: نوجوانان و جوانان و افرادی که در دوران انقلاب اسلامی تولد یافته اند باید از مفاخر بزرگ این استان مطلع باشند.

استاندار مازندران انقلاب ما نهال پرثمری است که خون‌های گرانبهایی به پای آن ریخته شد، بیان داشت: نهضت مشروطه شبیه انقلاب اسلامی بود و در هر دو نهضت عالمان دینی و مراجع در آن حضور داشتند.

وی ادامه داد: در کنار علما و بزرگانی نظیر شهید فضل الله نوری، مردم دلسوز و سردارانی نیز حضور داشتند و پیش از نهضت مشروطه عالمان و مجهتدان آزاد بودند و پس از آن حکم اعدام برای مجتهدی نظیر شیخ فضل الله نوری صادر شد و به شهادت رسید.

استاندار مازندران از شیخ فضل الله نوری به عنوان طلایه‌دار جهاد تبیین در نهضت مشروطه مشروعه یاد و تصریح کرد: شیخ فضل الله در جریان نهضت تنباکو از رهبران مقابله با انگلیس و قاجار بود ودر ابتدای شکل گیری مشروطه علیه استبداد از پایه گذاران آن بود و درک قدرت شیخ فضل از سوی غربگرایان و دشمنان عامل اصلی شهادت وی بوده است.

حسینی‌پور با بیان اینکه شیخ فضل الله نوری یک جریان برخاسته از اسلام اصیل بود، گفت: شیخ فضل الله از تبار علویان بود و قرن‌ها بعد از شکل‌گیری علویان مازندران به عنوان مجتهد عالم و عدالت‌خواه، ایران اسلامی را از افتادن در دامن غرب نجات داد.

وی گفت: شیخ فضل الله یکی از رهبران و پایه گذاران انقلاب اسلامی ایران است و جریانی که توسط وی شکل گرفت، شاگردان زیادی از جمله حضرت امام راحل را سیراب کرد.

استاندار مازندران با بیان اینکه شیخ فضل الله از پایه گذاران جریان مخالفت با استبداد زمان بود، بیان داشت: وی با سکولاریسم مخالف بود و فریاد ملت ایران عزیز بود.

حسینی‌پور عنوان کرد: مازندران مفتخر است که هزار و ۱۰۰ سال قبل اولین حکومت شیعی را شکل داد و شیخ فضل الله نوری زاییده این ملت علو است هرچند روشنفکران تهمت‌های ناروایی به شیخ شهید زدند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار