برگزاری نشست امنیتی در عراق برای بررسی حادثه منطقه الخضراء

هیئت هماهنگی سیاسی شیعی عراق در نشست جدید خود بعد از حادثه اخیر در منطقه الخضراء از تشکیل تیم مذاکره‌کننده برای گفت‌وگو با همه نیرو‌های سیاسی در خصوص تشکیل دولت عراق خبر داد.
کد خبر: ۵۳۶۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷ - 29July 2022

نشست امنیتی الکاظمی برای بررسی حادثه منطقه الخضراءبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، چارچوب هماهنگی نیرو‌های سیاسی شیعه عراق در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اعضای چارچوب روز پنجشنبه ۲۸ ژوئیه نشستی را ضمن سلسله جلسات خود تشکیل داد و در این نشست، تیم مذاکره‌کننده‌ای را برای گفت‌وگو با همه نیرو‌های سیاسی در خصوص تشکیل دولت عراق تشکیل داد.

این اطلاعیه افزود که این تیم نشست‌های خود را از روز جمعه آغاز می‌کند.

چارچوب هماهنگی پیشتر «محمد شیاع السودانی» را به عنوان نامزد نهایی خود برای پست نخست وزیری عراق معرفی کرده بود.

بررسی تحولات منطقه الخضراء در نشست الکاظمی با مقامات ارشد امنیتی

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق در جلسه‌ای با حضور فرماندهان ارشد امنیتی، حوادث تظاهرات در منطقه خضراء و سازوکار حمایت از تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو را بررسی کرد.

بر اساس بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیر عراق، جلسه فرماندهان ارشد امنیتی عراق به ریاست مصطفی الکاظمی، فرمانده کل نیرو‌های مسلح برگزار شد.

در این جلسه که وزرای دفاع و کشور عراق نیز در آن حضور داشتند، حوادث چهارشنبه شب و تظاهرات در منطقه الخضراء و سازوکار حمایت از تظاهرات‌کنندگان به نحوی که به تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو آسیبی وارد نشود بررسی شد.

الکاظمی در این جلسه تأکید کرد که دولت متعهد به مسئولیت خود در تأمین امنیت و حفاظت از مسالمت اجتماعی و اموال عمومی و خصوصی و هیئت‌های دیپلماتیک خارجی است.

وی همچنین تأکید کرد که دستگاه‌های امنیتی عراق به مسئولیت خود بر اساس قانون عمل می‌کنند و برای حفاظت از دستگاه‌های دولتی و هیئت‌های دیپلماتیک و جلوگیری از هرگونه بر هم زدن نظم عمومی تلاش می‌کنند.

شروط ائتلاف السیاده برای مشارکت در جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور

ائتلاف السیاده، بزرگ‌ترین تشکل سیاسی اهل سنت عراق، شرط‌های خود برای مشارکت در جلسه آینده مجلس برای انتخاب رئیس جمهور و معرفی نخست‌وزیر را اعلام کرد.

دفتر اطلاع‌رسانی ائتلاف السیاده، با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که «خمیس الخنجر»، رئیس فراکسیون این ائتلاف در مجلس عراق، در دیدار با «نوری المالکی»، به نمایندگی از چارچوب هماهنگی، شرط این ائتلاف برای مشارکت در جلسه آینده مجلس را به وی ابلاغ کرده است.

این بیانیه افزوده که وی تأکید کرده که ائتلاف السیاده در جلسه آینده مجلس شرکت نخواهد کرد؛ مگر آنکه توافقی الزام‌آور با امضای رسمی بر کاغذی با سربرگ ائتلاف السیاده تنظیم و در آن حقوق و مطالبات هواداران این ائتلاف ثبت و تضمین شود.

بر اساس این بیانیه، وی افزوده که همچنین باید با حزب دموکرات کردستان در این باره توافق شود.

این بیانیه افزوده که خمیس الخنجر در دیدار با نوری المالکی بر ضرورت «تحقق تفاهم فراگیر ملی پیش از ورود به جزئیات مربوط به تشکیل دولت آینده» تأکید کرده است.

وی همچنین تأکید کرده که چارچوب هماهنگی باید برای اثبات حسن نیت خود به همگان دست به اقدامات ملموس بزند و به دیدگاه‌های جریان صدر احترام بگذارد.

الخنجر افزوده که منطق تک‌روی صرفاً موجب بی ثباتی بیشتر و آشوب در عراق می‌شود.

دیدگاه «برهم صالح و فائق زیدان» درباره روند سیاسی

رئیس جمهوری و رئیس شورای عالی قضائی عراق خواستار گفت‌وگوی مشترک نیرو‌های سیاسی برای حل اختلافات در کشور شدند.

بر اساس بیانیه رسمی دفتر شورای عالی قضائی عراق، «فائق زیدان»، رئیس این شورا در بغداد میزبان «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق بود.

بر اساس این بیانیه، در این دیدار، «وضعیت ملتهب سیاسی» در کشور بررسی شد و طرفین از همه نیرو‌های سیاسی خواستند که برای ایجاد راه حلی مورد توافق در چارچوب‌های قانونی گفت‌وگوی مشترک برگزار کنند.

تحرک الکاظمی برای دور نگه داشتن خود از تندباد تحولات سیاسی

نخست وزیر عراق با تأکید بر آمادگی خود برای انتقال قدرت، از همه نیرو‌های سیاسی خواست که دولت وی را درگیر نزاع‌ها و اختلافات خود نکنند.

در بیانیه رسمی «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق، تأکید شده که حوادث پیاپی در کشور در سایه اختلافات سیاسی در آنچه به ثبات و مسالمت اجتماعی مربوط می‌شود به مرحله نگران‌کننده‌ای رسیده در حالی که دولت کنونی از زمان بر سر کار آمدن در مه ۲۰۲۰ برای تثبیت و تقویت این ثبات تلاش بسیار کرد.

این بیانیه افزوده است که دولت در طی دو سال گذشته در آرامش و با رویکردی ملی برای حل بحران‌های سیاسی تلاش کرد و منافع عمومی را بر منافع شخصی اولویت داد و تلاش خود را بر امنیت و منافع ملت متمرکز و از وارد شدن به نزاع‌های سیاسی اجتناب کرد.

نخست‌وزیر عراق تأکید کرده که با توجه به این رویکرد، تلاش‌ها برای کشیدن پای دولت در جزئیات بحران‌های سیاسی حتی در وضعیت ورود دولت به مرحله پیشبرد امور را موجب شگفتی می‌داند به خصوص که دولت از فردای اجرای انتخابات همه اقدامات لازم برای انتقال قدرت و مسئولیت بر اساس ساختار‌های قانونی را انجام داد.

الکاظمی از همه نیرو‌های سیاسی خواسته که دولت را درگیر بحران‌های سیاسی نکنند و با گفت‌وگوی سازنده برای حل اختلافات و خارج کردن کشور از بن‌بست سیاسی تلاش کنند و وضعیت حساس امروز عراق را درک کنند و در شرایط پیچیده منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، کشور را درگیر بحران امنیتی و اجتماعی نکنند.

وی افزوده که عراق پس از تحمل دوره‌های سخت در حال بهبود است و همه باید برای حفظ دستاورد‌های تحقق‌یافته تلاش و از دولت و نهاد‌های آن و نیرو‌های امنیتی و نظامی کشور حمایت کنند.

نخست‌وزیر عراق تأکید کرد که شعارش همواره سکوت و خودداری از وارد شدن به نزاع‌های سیاسی و اجتناب از پاسخ‌گویی به اتهامات و تخریب‌ها بوده و در رقابت‌های سیاسی و انتخابات استقلال دولت را حفظ کرده تا هیچ گونه اتهامی متوجه دولت نشود، اما با وجود این، تبلیغات رسانه‌ای برای تخریب وجهه دولت به فعالیت خود ادامه داد و دولت را به جانبداری از این و آن متهم کرد بدون آنکه هیچ مدرکی در این باره ارائه کند.

وی از همگان خواست که با روحیه گفت‌وگوی ملی زیر سایه میهن یکپارچه برای حل بحران‌ها و اختلافات بکوشند و در تفسیر حوادث خردمندانه عمل کنند و از اتهام‌زنی‌های بی پایه بپرهیزند.

الکاظمی همچنین امنیت و سلامت ملت عراق را امانتی دانسته که همه باید از آن محافظت کنند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار