چارچوب هماهنگی شیعیان: اجازه زیر پا گذاشته شدن قانون اساسی را نخواهیم داد

«چارچوب هماهنگی» در عراق با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که اجازه نخواهیم داد که اصول قانون اساسی زیر پا گذاشته شود.
کد خبر: ۵۳۷۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹ - 01August 2022

اجازه زیر پا گذاشته شدن اصول قانون اساسی را نخواهیم دادبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از المنار، «چارچوب هماهنگی» در عراق روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «مردم اصیل عراق، طوایف شریف و نیرو‌های‌شان اجازه هیچ‌گونه تخطی از قواعد قانون اساسی به یک گروه سیاسی که نماینده همه مردم عراق نیست، نخواهند داد.»

چارچوب هماهنگی همچنین ادامه داد: ما اعلام می‌کنیم که در دفاع از حقوق شهروندی، مشروعیت کشور، روند سیاسی، قانون اساسی و همه نتایج قانونی آن در کنار مردم هستیم و با تمام توان از آن‌ها دفاع می‌کنیم.

در بیانیه چارچوب هماهنگی شیعیان عراق گفته شده است: با احساس مسئولیت مشروع و میهنی و اهمیت برهه تاریخی‌ای که عراق می‌گذراند، همچنان به دعوت خود برای گفتگو با همه نیرو‌های سیاسی به ویژه برادران جریان صدر ادامه می‌دهیم، اما متأسفانه شاهد افزایش تنش و گسترش سمت وسوی اسفبار رخداد‌ها تا سطح دعوت برای کودتا علیه ملت و دولت و مؤسسات و روند سیاسی و قانون اساسی و انتخابات هستیم. این موضوع خطرناکی است که کودتا‌های خونینی را که عراق در طول دهه‌های دیکتاتوری قبل از تغییر تجربه کرده بود، به خاطر می‌آورد.

چارچوب هماهنگی در ادامه گفت: مردم عراق میلیون‌ها شهید، اسیر و آواره را تقدیم کردند و گور‌های دسته جمعی را با اجساد فرزندان خود پر کردند تا دیکتاتوری و تروریسم را از بین ببرند. نه مردم اصیل عراق و نه قبایل شریف و نیرو‌های آن‌ها اجازه اجازه چنین کاری به طرفداران یک جریان سیاسی که نماینده همه مردم عراق نیستند، نمی‌دهند.

در پایان بیانیه گفته شده است: هر کسی هم که نظر یا طرحی برای تعدیل قانون اساسی دارد، می‌تواند این مسئله در چارچوب‌های قانونی آن انجام دهد و این امر برای وی فراهم است، از اینرو هر اقدامی بر خلاف آن خروج از خطوط قرمز محسوب شده و تهدید کننده صلح و ثبات داخلی و برهم زننده حاکمیت قانون است و می‌تواند دروازه ورود فاسدین را که اموال مردم را چپاول کرده و کشور را به یغما بردند، فراهم کند.

بیانیه چارچوب هماهنگی شیعیان عراق همزمان با تعلیق جلسات پارلمان این کشور بدلیل هجوم به آن و همچنین شرایط حساس عراق صادر شده است. در شرایطی که عراق روز‌های حساس و سرنوشت سازی را سپری می‌کند، بسیاری از گروه‌ها و افراد برجسته عراقی نسبت به سوءاستفاده بیگانگان از اوضاع عراق هشدار داده اند. چند ساعت پیش از این نیز، «شیخ ماجد الدیلمی»، یکی از شیوخ و بزرگان استان استان الانبار در مورد نفوذ بیگانگان به تظاهرات شهروندان عراقی در منطقه سبز بغداد هشدار داد و گفت: در گذشته نیز چنین اقدامی توسط عناصر مزاحم سابقه داشته است.

وی افزود: شیوخ و بزرگان خواهان خاموش شدن فعلی آتش فتنه هستند و ما باید در قبال پیامد‌های نفوذ به تظاهرات شهروندان در منطقه سبز بغداد از سوی عناصر مورد حمایت خارجی برای رسیدن به اهداف سیاسی مورد نظر هوشیار باشیم.

الدیلمی تاکید کرد: هدف اصلی از نفوذ خارجی‌ها و حمایت از عناصر مورد حمایت خود در تظاهرات منطقه سبز بغداد، تضعیف عراق و مقدمه چینی برای ایجاد جنگ داخلی است.

وی افزود: طرف‌های خارجی تلاش می‌کنند شهروندان عراقی را به سمت درگیری سوق دهند و ما امیدواریم که افراد مخلص و وطن دوست این بحران را مهار کنند و به دنبال فتنه کشیده نشوند.

الدیمی یادآور شد: از همه طرف انتظار می‌رود که به دنبال آرامش و گفت‌وگو باشند و مانع از تشدید اوضاع شوند، در هر صورت نمی‌توان هیچ طرفی را از ساز و کار تشکیل دولت کنار گذاشت؛ چرا که چنین اقدامی دارای عواقب ناگواری است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها