اقتدار میدان-۳/ دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

حشدالشعبی؛ نقطه پایان حکومت خودخوانده داعش/ ریشه دشمنی آمریکا با بسیج مردمی عراق

نیروی «حشدالشعبی» دست الهی بود که از دل مردم «عراق» متولد شد و با کمک خداوند متعال و رشادت رزمندگان اسلام بر حکومت خودخوانده گروه تروریستی «داعش» خط بطلان کشید.
کد خبر: ۵۳۶۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۵۱ - 31July 2022

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: تاریخ تحولات کشور «عراق» در روز سیزده ژوئن سال ۲۰۱۴ شاهد تشکیل «بسیج مردمی عراق» یا «حشدالشعبی» به منظور مبارزه و مقابله با گروه تروریستی «داعش» بود. نیروی بسیج مردمی که از همان روز‌های ابتدایی تشکیل خود در کنار «ارتش عراق» کار مبارزه با گروه تروریستی تکفیری «داعش» را آغاز کرد و با موفقیت و کمک خداوند توانست با قدرت و اقتدار این تروریست‌ها را شکست داده و از صحنه «عراق» حذف کند.

برای آشنایی و شناخت بیشتر و بهتر نسبت با «بسیج مردمی عراق» یا همان «حشدالشعبی» باید بدانیم که این نیرو از ۴۰ گروه مختلف تشکیل شده است که عمدتا «شیعه» هستند. اما گروه‌های «سنی» «مسیحی» و همچنین «ایزدی» نیز در این نیرو حضور دارند و همراه با نیرو‌های مبارزه شیعی علیه تروریست‌ها جهت برقراری امنیت در «عراق» مبارزه می‌کنند.

تولد «حشد شعبی» خط پایانی به تاخت و تاز «داعش» در عراق

اما در این بین عاملی که موجب شد تا حشدالشعبی، این نیروی بسیج مردمی عراقی شکل بگیرد سقوط شهر «موصل» در ژوئن سال ۲۰۱۴ بود. بعد از این واقعه بود که «آیت‌الله سیستانی» مرجعیت عراق فتوای جهاد دادند و مردم عراق نیز در واکنش به این فتوا «حشدالشعبی» را تشکیل دادند.

روند تحولات پیرامون رشد و گسترش «حشدالشعبی» در عراق بعد از تشکل در سال ۲۰۱۴ به سرعت به راه خود ادامه می‌داد و در این بین شاهد بودیم که این نیروی بسیج مردمی «عراق» روز به روز بر تعداد افراد و اعضای آن افزوده می‌شود. تا اینکه «حشدالشعبی» وارد مرحله‌ای خاص و مهم در دوران حیات خود شد و در روز ۲۶ نوامبر ۲۰۱۶ با اکثریت آرای «مجلس عراق» به عنوان یک سپاه جدا از «ارتش» رسمیت پیدا کرد.

تولد «حشد شعبی» خط پایانی به تاخت و تاز «داعش» در عراق

در این میان موضوع مهم اصلی هدف از تشکیل «حشدالشعبی» بود، این نیرو از همان ابتدا برای مقابله با تروریست‌های تکفیری داعش حاضر در «عراق» و به منظور نگهداری و پاسداری از اماکن مذهبی این کشور شکل گرفت. اما موضوعی که موجب شد «حشدالشعبی» بر خلاف سایر نیرو‌های مبارز فعال در «عراق» نقش مهم و موثری را در مبارزه با تروریست‌های موجود در «عراق» و دفاع از خاک این کشور را بازی کند این بود که بسیج مردمی عراق در کنار حضور نیرو‌های شیعه مبارز از نیرو‌های گروه‌های «سنی مذهب»، «مسیحیان» و حتی «ایزدی‌ها» تشکیل شده بود.

برای اینکه بهتر متوجه شویم که به غیر از شیعیان چه گروه‌های مبارز دیگری در داخل نیروی بسیج مردمی عراق عضو هستند بد نیست بدانیم که در حال حاضر گروه‌هایی، چون «الحشد العشائری» که از اهل سنت هستند، «تیپ بابلیون» که از مسیحیان هستند و تیپ اباعبدالله الحسین (ع) نیز در حشدالشعبی حضور دارند.

تولد «حشد شعبی» خط پایانی به تاخت و تاز «داعش» در عراق

در حوزه نفرات و تعداد نیرو‌های مبارز بسیج مردمی عراق نیز باید بدانید که جدیدترین گزارش‌ها از تعداد کل نیرو‌های «حشدالشعبی» بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ هزار نفر برآورد می‌شود. این در حالی بود که تعداد نفرات بسیج مردمی عراق در زمان مبارزه با داعش نهایتا تا ۱۰۰ هزار نفر تخمین شده می‌شده است.

اگر بخواهیم حضور نیرو‌های «حشدالشعبی» در نقاط مختلف عراق را مورد بحث و بررسی قرار بدهیم باید به این نکته توجه کنیم که «الحشد العشائری» که از اهل سنت عراق تشکیل شده است در استان‌های سنی نسین عراق مستقر هستند. همچنین «تیپ بابلیون» نیز که از مسیحیان عراقی تشکیل شده و یکی از تیپ‌های اصلی نیروی «حشدالشعبی» است که در شهر‌های مسیحی نشین عراق استقرار پیدا کرده‌اند.

تولد «حشد شعبی» خط پایانی به تاخت و تاز «داعش» در عراق

تیپ اباعبدالله الحسین (ع) نیز از دیگر تیپ‌های مسیحی «حشدالشعبی» است که آن‌ها هم در مناطق و شهر‌های مسیحی نشین عراق حضور دارند. در کنار این‌ها نیز مبارزانی از «ایزدی‌ها»، «ترکمن‌ها» و همینطور «شبک‌ها» دارای چندین تیپ در بسیج مردمی عراق هستند. این نیرو‌ها هم در حال حاضر در مناطقی، چون «سنجار»، «نینوا» و «کرکوک» به منظور تامین امنیت و مقابله با تروریست‌های داعشی مستقر هستند.

نکته دیگر اینکه نیروی بسیج مردمی عراق (حشدالشعبی) بعد از گذشت ۸ سال از تشکیل آن از ۴۲ گروه نظامی فعال شکل گرفته است و مناطقی هم که در آن به عملیات پرداختند شامل بغداد، دیالی، صلاح الدین، الانبار، الگرمه و فلوجه بوده است.

اگر بخواهیم نگاهی دقیق به ساختار فرماندهی بسیج مردمی عراق داشته باشیم باید از «فالح فیاض» رئیس هیئت «حشدالشعبی» نام ببریم. ضمن اینکه «کریم نوری» عضو هیئت حشدالشعبی و سخنگوی رسمی آن است. همچنین شهید «ابومهدی المهندس» معاون بسیج مردمی عراق و فرمانده میدانی این نیرو بود که پس از شهادت او در کنار سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» به دست تروریست‌های آمریکایی «عبدالعزیز المحمداوی» معروف به «ابو فدک المحمداوی» دبیرکل پیشین و عضو شورای کتائب حزب‌الله به عنوان رئیس ستاد این نیرو به جای شهید ابو مهدی المهندس انتخاب شد.

تولد «حشد شعبی» خط پایانی به تاخت و تاز «داعش» در عراق

از دیگر فرماندهان نیروهای زیرمجموعه «حشدالشعبی» می‌توان به «هادی العامری» رئیس سازمان بدر، «قیس الخزعلی» فرمانده عصائب اهل الحق، «شبل الزیدی» فرمانده گردان‌های امام علی، شیخ «ریان الکلدانی» دبیرکل جنبش مسیحیت عراق و فرمانده گردان بابلیون و «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر نام برد که گردان‌های «السلام» زیر مجموعه آن به حساب می‌آید.

در پایان باید گفت علی‌رغم تمامی ایثار‌ها و جانفشانی‌هایی که نیرو‌ها و رزمندگان «حشدالشعبی» از بدو تاسیس تا امروز برای امنیت و آرامش مردم عراق انجام دادند و شهدا و مجروحان فراوانی که در مسیر مبارزه با تروریسم داعشی پرداختند همواره با دشمنی‌های پنهان و آشکار آمریکا و دشمنان ملت عراق روبرو بوده و هستند و در اینجا مردم عراق هستند که باید با حمایت و پشتیبانی از این نیروی بسیج مردمی پاسخ فداکاری‌های آن‌ها را بدهند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار