روایت ساخت یک واکسن تمام «ایرانی»

خط تولید واکسن ایرانی نورا این روز‌ها با قدرت در حال تولید واکسن برای رفع نیاز کشور است.
کد خبر: ۵۳۷۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰ - 01August 2022

روایت ساخت یک واکسن تمام «ایرانی»

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، تولید واکسن نوترکیب نورا از سال ۹۹ و تحت نظارت سازمان غذا و دارو در ۳ مرحله کشت، خالص سازی و فرمولاسیون انجام شد، تولید ۵میلیون دز از این واکسن و رسیدن به توانایی تولید ماهانه یک تا ۲ و نیم میلیون دز مسیری بود که نورا با همت محققین دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج) طی کرده است، حالا هم که طبق گفته جعفر امانی، مدیر پروژه واکسن کووید نورا نسل بعدی واکسن‌ها متعلق به واکسن‌های پروتئین نو ترکیب است، آینده این پروژه تمام ایرانی امیدوار کننده بنظر می‌رسد.

مدیر پروژه واکسن کووید نورا در رابطه با مراحل ساخت و توزیع این واکسن با بیان اینکه در واکسن نورا آنتی ژن RVD مورد استفاده قرار گرفته است توضیح داد: مراحل پیش بالین گستره و پیچیده‌ای بر روی موش، خرگوش و میمون صورت گرفته و با مجوز کمیته اخلاق کشوری کارآزمایی بالینی این واکسن بر روی بالغ بر ۷۰۰ راس موش ارزیابی شده است که بر اساس نتایج ایمنی زایی قابل قبولی داشته است.

مدیر پروژه واکسن کووید نورا در رابطه با میزان محافظت این واکسن اظهار کرد: برای سنجش میزان محافظت واکسن آنتی بادی در بدن موجود زنده اندازه گیری می‌شود و اینکه آیا آنتی بادی ایجاد شده می‌تواند ویروس را از بین ببرد مورد بررسی قرار می‌گیرد و برای انجام این اقدام آزمایشگاه سطح ۳ مورد نیاز است و ما علاوه بر اینکه محافظت واکسن را در ایران مورد ارزیابی قرار دادیم، این آزمایش را چند مرتبه به کشور آلمان فرستادیم و محافظت واکسن در آن کشور نیز مورد بررسی قرار گرفت که بر اساس نتایج محافظت قابل قبولی داشت و این نتیجه به سازمان غذا و دارو صادر شد.

امانی گفت: با مجوز کمیته اخلاق کشوری مرحله نخست کارآزمایی بالینی این واکسن بر روی ۷۰ داوطلب انجام شد و طی آن عوارض و ایمنی واکسن مورد بررسی قرار گرفت و خوشبختانه عارضه جانبی نداشت و ایمنی زایی قابل قبولی ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه در فاز دوم کارآزمایی بالینی این واکسن در ۳۰۰ داوطلب مورد بررسی قرار گرفت، عنوان کرد: بر اساس نتایج به دست آمده در این مرحله مطالعاتی میزان اثربخشی واکسن نورا بالای ۹۰ درصد بوده است.

مدیر پروژه واکسن کووید نورا در رابطه فاز سوم مطالعه این واکسن افزود: در مرحله سوم این واکسن به ۱۰ هزار داوطلب تزریق شد که بر اساس نتایج به دست آمده ۹۲/۳ دهم درصد ایمنی زایی و نزدیک به ۱۰۰ درصد محافظت داشته و تنها با عوارض بسیار خفیفی نظیر درد در ناحیه تزریق و تب ملایم همراه بوده است.

امانی ضمن اشاره به اینکه دز اصلی و دز یادآور این واکسن تفاوتی با یکدیگر ندارند، بیان کرد: دز فاز سوم اثربخشی این واکسن را به عنوان دز یادآور واکسن‌های برکت، آسترازنکا و اسپوتنیک مورد بررسی قرار دادیم که سبب ایجاد آنتی بادی قابل توجهی شد و از این رو این واکسن به عنوان دز یادآور تمام واکسن مناسب است.

وی ضمن تاکید بر اینکه واکسن نورا بلند مدت‌ترین تاریخ انقضا دارد، در خصوص هزینه تولید این واکسن ادامه داد: هزینه تولید این واکسن نسبت به مجموعه‌های دیگر در کشور کمتر بوده است و نتایج مطالعات ما هم در هر مرحله منتشر شده است.

مدیر پروژه واکسن کووید نورا ضمن بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی برای تزریق دز یادآور واکسن کرونا به استفاده از واکسن‌های نوترکیب توصیه کرده است، اظهار کرد: در فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن اثربخشی واکسن نورا بر روی سویه‌های امیکرون دلتا و امیکرون انجام شده که نشان داده است این واکسن در برابر این سویه‌ها هم اثربخشی دارد و به خوبی در برابر امیکرون محافظت دارد.

امانی با اشاره به اینکه ما هیچ کدام از مراحل مطالعاتی این واکسن را بدون مجوز سازمان غذا و دارو انجام نداده‌ایم، توضیح داد: به طور کلی ۶ واکسن برکت، اسپایکوژن، پاستوکووک، رازی، نورا و فخرا در کشور تولید شده است و ما مفتخریم که ۰ تا ۱۰۰ مراحل این واکسن در کشور انجام شده و نورا یک واکسن ۱۰۰ درصد ایرانی است.

امانی ضمن تاکید بر اینکه توصیه می‌شود همه افراد واکسینه شوند و دز‌های یادآور واکسن کرونا را دریافت کنند، متذکر شد: ابتلا به بیماری دارای ۳ مرحله ابتلا، بستری و فوت است و نتایج نشان داده اند که تزریق واکسن تا حدی زیادی از رفتن بیماری به سمت بستری و فوت جلوگیری می‌کند.

منبع: میزان  

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار