نماینده رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌های جامع علمی و کاربردی کردستان:

بیانیه گام دوم انقلاب در بخش پژوهش دانشگاهیان با قاطعیت بررسی و دنبال شود

حجت‌الاسلام «حیدری» گفت: بیانیه گام دوم انقلاب در بخش پژوهش دانشگاهیان باید با قاطعیت بررسی و دنبال شود چرا که کارآفرینی را در بر دارد.
کد خبر: ۵۳۷۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۵ - 01August 2022

بیانیه گام دوم انقلاب در بخش پژوهش دانشگاهیان با قاطعیت بررسی و دنبال شودبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از کردستان، حجت‌الاسلام «حیدری» نماینده رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌های جامع علمی و کاربردی کردستان امروز (دوشنبه) در مراسم تکریم و معارفه رییس دانشگاه جامع علمی کابردی استان کردستان اظهار داشت: محیط‌های علمی و دانشگاهی از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی باید به روشن بینی دینی و عمق جهان بینی علمی برسد که بخشی از آن محقق شده ولی هنوز تا قله فاصله زیادی دارد.

وی حرکت در مسیر سند اسلامی سازی دانشگاه‌ها را الزامی دانست و تاکید کرد: در این راه نباید تنها به قالب آن بسنده کرد بلکه فکر اسلامی بر دانشگاه مسلط شود.

این مسئول گفت: بیانیه گام دوم انقلاب در بخش پژوهش دانشگاهیان باید با قاطعیت بررسی و دنبال شود چراکه کارآفرینی را در بر دارد.

«محمد فتحیان» معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی و کابردی کشور نیز در این مراسم اظهار داشت: کردستان استانی ممتاز و ثروتمند در بخش‌‎های مختلف است که توزیع مراکز علمی کاربردی در همه شهرستانهای آن باید بر اساس نیاز و بصورت یکسان باشد.

وی اضافه کرد: همجواری با اقلیم کردستان عراق مزیتی برای کردستان است که می تواند با جذب دانشجو از عراق، تکنسین کارآمد تربیت کرده و ضمن کمک به ارزآوری علمی، زمینه بین‌المللی شدن دانشگاه‌های علمی و کاربردی استان را فراهم آورد.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی و کابردی کشور با بیان اینکه دانشگاه علمی کابردی با محوریت علم نافع و اثربخش شکل گرفت و در همین مسیر با رویکرد اشتغالزایی گام بر می دارد، افزود: برنامه‌ها و دوره های آموزشی این دانشگاه بر اساس تقاضا محوری و نیازمندیهای صنعت تدوین می شود که باید به سمت تکمیل این چرخه به پیش رفت.

فتحیان با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ مرکز علمی کاربردی بر اساس رای شورای عالی اداری در سال ۱۳۹۶ منحل و تعطیل شد که ضربه بزرگی به این دانشگاه بود، افزود: برخی از این مراکز امکانات و تجهیزات بسیار خوبی در اختیار داشتند که در صدد بازگرداندن آنها هستیم.

وی افزود: برنامه ششم توسعه قید کرده که سهم مهارتی آموزش عالی به ۳۰ درصد برسد که این عدد هم اکنون ۱۲ درصد است و باید با جدیت بیشتری در حوزه آموزش عالی وارد آن شد.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی و کابردی کشور با اشاره به اینکه از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بیکار حدود یک میلیون نفر یعنی ۴۰ درصد فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستند، ادامه داد: در زمینه ناتوانی مهارتی این افراد، یا دانشگاه نتوانسته مهارت لازم را ایجاد کند و یا توقع افراد بالا بوده است ولی آنچه که مسلم است این است که عملا پیوند لازم بین صنعت، بازار کار و دانشگاه ایجاد نشده است و در برنامه جدید دانشگاه علمی کاربردی این خط سیر با جدیت دنبال می شود.

فتحیان با بیان اینکه ۵۷۰ واحد مرکز علمی، کاربردی در ۳۲ استان با ۳۷ هزار مدرس در کشور فعال است، عنوان کرد: ۲۲۰ هزار دانشجوی شاغل و ۲ میلیون فارغ التحصیل از این دانشگاه داریم.

وی به تدوین و اضافه شدن ۱۲۵ رشته جدید در حوزه های جدید از جمله فناوری اطلاعات در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: ۹۰۰ عنوان برنامه درسی و ۸۰۰ دوره کوتاه مدت در این دانشگاه، راهبردی برای تقویت اشتغال است.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی و کابردی کشور گفت: دانشگاه علمی کاربردی یک زیست‌بوم رابط بین اکوسیستم بازار کار، اجتماع و مراکز آموزش عالی است و سیاست ما توسعه کمی و کیفی مراکز برای جلوگیری از انحلال است.

وی ابراز داشت: نظارت بر مراکز با رویکرد فعال ماندن آنها و بصورت هدایتی و حمایتی است و تمامی فرآیندهای دانشگاه در حال هوشمندسازی است و نظارت واقعی بر خروجی فرآیند یعنی دانشجو تمرکز دارد.

فتحیان اضافه کرد: صلاحیت حرفه‌ای یک امر مهم است که در کشورمان مغفول واقع شده است و شاغلین در مشاغل مختلف باید صلاحیت و توانمندی لازم را داشته باشد که نیاز است مراکز سنجش صلاحیت حرفه‌ای شکل گیرد.

به گفته وی هشت سطح صلاحیت حرفه‌ای در کشور داریم که سه سطح آن به حوزه فنی و حرفه‌ای بر می‌گردد و سطوح بالاتر از آن بیشتر جنبه دانشگاهی دارد‌.

وی گفت: ارتباط با صنایع و حوزه بازار کار استان به عنوان شریک استخدامی تقویت شود تا پذیرش دانشجو و تامین نیرو برای صنایع در ارتباط دوسویه افزایش یابد‌.

فتحیان، لزوم آینده پژوهی و برنامه های مطالعاتی برای مشاغل دانش بنیان را یادآور شد و افزود: ۸۰ درصد مشاغل کنونی تا ۲۰ سال آینده از بین خواهد رفت و به همین منظور باید با آینده نگری، خبرگان استانی زمینه‌های شغلی مختلف را به تدریس در مراکز علاقمند کنیم تا به ارتقای کیفیت مشاغل بیانجامد.

در این مراسم با قدردانی از خدمات علمی عادل سی‌و‌سه مرده، شاهین فکور به عنوان رییس دانشگاه جامع علمی، کاربردی کردستان معرفی شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها