آمریکا ۶ شرکت را به بهانه حمایت از بخش پتروشیمی ایران تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا شش شرکت و یک کشتی را به بهانه ارتباط با ایران در فهرست تحریم‌ها قرار داد.
کد خبر: ۵۳۷۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۷ - 01August 2022

آمریکا ۶ شرکت را به بهانه حمایت از بخش پتروشیمی ایران تحریم کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، وزارت خزانه‌داری آمریکا امروز دوشنبه اعلام کرد اسامی شرکت‌های جدیدی را به بهانه ارتباط با ایران در فهرست تحریم قرار داده است.

اسامی شرکت‌ها و کشتی‌ای که در فهرست تحریمی جدید خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته‌اند در زیر آمده است. این شرکت‌ها در امارات، چین، سنگاپور و مالزی مستقر هستند.

* شرکت بلوکاکتوس برای تجهیزات سنگین و تجارت قطعات یدگی دستگاه‌ها، مستقر در امارات، به بهانه ارتباط با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس؛

* شرکت «فرول کانیون»، مستقر در چین، به بهانه ارتباط با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس؛

* شرکت کشتی‌رانی گلدون واریر، مستقر در چین، ذیل فرمان اجرایی شماره ۱۳۸۴۶؛

* شرکت مدیریت کشتی‌رانی پایونیر، مستقر در سنگاپور، ذیل فرمان اجرایی شماره ۱۳۸۴۶؛

* شرکت تجارت زنفر، مستقر در مالزی، به بهانه ارتباط با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس؛

* شرکت تجارت بین‌المللی شکوفی، مستقر در چین، به بهانه ارتباط با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس.

* نفت‌کش گلوری هاروست، تحت پرچم پاناما، به بهانه ارتباط با شرکت گلدن واریر.

در بیانیه خزانه‌داری آمده است دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این وزارتخانه «نهاد‌های حامی شرکت‌های خوشه‌ای پتروشیمی ایران» را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. خزانه‌داری مدعی شده اقدام امروز شرکت‌هایی را هدف قرار گرفته که شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از آن برای تسهیل فروش ده‌ها میلیون دلار نفت و محصولات پتروشیمی به شرق آسیا استفاده می‌کند.

دولت آمریکا ۱۵ تیرماه هم اسامی ۲ فرد، ۱۳ شرکت و ۲ نفت‌کش را در فهرست تحریم قرار داد. واشنگتن مدعی شده بود این افراد و شرکت‌ها از شرکت‌های صوری برای تسهیل انتقال و فروش نفت و محصولات پتروشیمی از شرکت‌های ایرانی به شرق آسیا استفاده کرده‌اند.

تحریم‌ها علیه ایران

دولت آمریکا برای پیشبرد جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران از سال‌ها قبل تحریم‌هایی را به بهانه‌های مختلف علیه تهران وضع کرده است. واشنگتن شرکت‌های آمریکایی و شرکت‌های مستقر در کشور‌های ثالث را به تبعیت از این تحریم‌ها ملزم می‌کند.

«دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» وزارت خزانه‌داری یا «FTI» که در سال ۲۰۰۴ به عنوان یکی از نهاد‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا ایجاد شده مرکز طراحی جنگ اقتصادی این کشور علیه کشور‌های مخالف با سیاست‌های کلان واشنگتن به شمار می‌رود.

دیپلماسی زیر سایه تحریم

دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا بعد از معرفی این تحریم‌ها مدعی شد که آمریکا به دیپلماسی با ایران متعهد است. وی گفت: «ایالات متحده همچنان به پیگیری مسیر دیپلماسی برای دستیابی به بازگشت دوجانبه به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک پایبند است. تا زمانی که ایران آماده بازگشت به اجرای کامل تعهداتش شود ما به اجرای تحریم‌ها در زمینه فروش غیرقانونی نفت و محصولات پتروشیمی ایران ادامه خواهیم داد.»

آخرین دور مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در خصوص رفع تحریم‌ها هفتم و هشتم تیرماه در دوحه برگزار شد. در این گفتگو‌ها ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با وساطت «انریکه مورا»، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برجام رایزنی کردند.

آمریکا بعد از اتمام این مذاکرات مدعی شد که طرح پاره‌ای مطالبات فراتر از برجام عامل به نتیجه نرسیدن گفتگو‌ها بوده است. ایران، نتیجه‌بخش نبودن گفتگو‌ها را رد کرده است.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشار‌های رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود. این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشور‌های دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزار‌های اصلی سیاست خارجی آمریکا و مهم‌تر از همه تقویت جریان استکبارستیز در ایران منجر شده بود.

جمهوری اسلامی ایران دو مقوله «راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها» و «اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام» را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار