مدیر مجتمع درمانی فاطمه زهرا (س) سپاه در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

تأثیر واکسن‌های جدید در جلوگیری از جهش‌های ویروس کرونا/ لزوم تولید واکسن‌های چندظرفیتی

ترابی خراجی گفت: دانشمندان همه‌گیرشناسی معتقدند که جهان باید با سرعت بیشتری واکسن‌های به‌روز شده را تولید و به افراد جوامع تزریق کنند تا مانع جهش‌های بیشتر کرونا شود.
کد خبر: ۵۳۷۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۲ - 03August 2022

الویت داشتن واکسن‌های پروتئینیدکتر «رضا ترابی خراجی» مدیر مجتمع درمانی فاطمه زهرا (س) نیروی زمینی سپاه در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، درباره ضرورت تزریق دز چهارم واکسن کرونا، اظهار داشت: ویروس خستگی‌ناپذیر کرونا حدود سه سالی است که جوامع جهان را درگیر کرده است. این ویروس مرموز و هوشمند در این مدت با موج‌های سهمگین و جهش‌هایی چون آلفا، بتا، گاما، لامبدا و دلتا بروز و تعداد افراد زیادی را مبتلا کرده است و یا منجر به مرگ آنان شده که آخرین جهش کرونا موسوم به اومیکرون با درصد سرایت بالا است.

وی افزود: این در حالی است که مطابق آمار‌های وزارت بهداشت، هنوز ۳۰ درصد افراد جامعه اقدام به دریافت یا تکمیل واکسن کرونا نکرده‌اند و از طرفی زدن ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز به زیر ۳۵ درصد تقلیل یافته که این مهم خود نگران‌کننده است.

ترابی ادامه داد: در این رابطه، نظر کارشناسان بر این است که با توجه به افزایش آمار کرونا و بستری‌ها، بهتر است عموم مردم نسبت به تزریق دز یادآور اقدام کنند و بر این اساس، همه گروه‌های سنی که بیشتر از شش ماه از تزریق آخرین نوبت واکسن آنان گذشته است، حتماً باید دز یادآور را تزریق کنند.

مدیر مجتمع درمانی فاطمه زهرا (س) نزسا اضافه کرد: در موج‌های قبل به واسطه عملکرد خوب و صحیح وزارت بهداشت و نیز رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم، کاهش مرگ و میر را شاهد بودیم؛ به همین جهت لازم است برای ایمنی‌بخشی بالاتر، دز‌های تکمیلی توسط مردم تزریق شود.

وی گفت: همان‌گونه که عنوان شد در زمان همه‌گیری Covid-۱۹ در جهان، این ویروس سویه به سویه در حال جهش بوده، گاهی دلتا، گاهی اومیکرون و در حال حاضر زیر سویه‌های اومیکرون مانند BA۴ و BA۵؛ این در شرایطی است که سرعت واکسیناسیون با تغییرات این ویروس در جهان برابر نیست؛ لذا تا وقتی که واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ در تمام دنیا پوشش خوبی نداشته باشد، هر بار باید شاهد جهشی جدید و سرایت به سایر نقاط باشیم که گاهی مسری‌تر، گاهی کشنده‌تر و گا‌هی مانند زیرسویه‌های اخیر هم مسری و هم ایمنی‌گریزتر هستند.

ترابی در ادامه بیان کرد: غالباً واکسن‌ها مانع ابتلاء به انواع مختلف زیرسویه‌های کرونا نمی‌شوند، اما در کاهش و کنترل مؤثر موارد بستری تأثیرگذارتر هستند؛ ضمن اینکه دانشمندان همه‌گیرشناسی معتقدند که جهان باید با سرعت بیشتری واکسن‌های به‌روز شده را تولید و به افراد جوامع تزریق کنند تا مانع جهش‌های بیشتر کرونا شود.

وی همچنین عنوان کرد: مطابق نظر سازمان بهداشت جهانی (WHO) تا موقعی که تفاوت واکسیناسیون در کشور‌های مختلف زیاد باشد، سرعت تغییرات نیز افزایشی خواهد بود؛ در حالی که برخی کشور‌ها تا ۹۰ درصد جوامع خود را به طور کامل واکسینه کرده‌اند، برخی دیگر در خوش‌بینانه‌ترین حالت زیر ۱۰ درصد هستند که این باعث می‌شود برخی جوامع مانند هندوستان و کشور‌های آفریقایی به‌عنوان منبع واریانت‌های جدید ویروس در جهان محسوب شده و آن را به سایر نقاط دنیا که اتفاقاً برنامه مدونی برای واکسیناسیون ندارند، سرایت دهند.

مدیر مجتمع درمانی فاطمه زهرا (س) نزسا اظهار داشت: از منظر علم همه‌گیرشناسی تا زمانی که ۷۰ درصد جوامع واکسیناسیون خود را تکمیل نکنند، واریانت‌های جدید ویروس در جهان، تولید و به سایر کشور‌ها منتقل می‌شوند؛ به عبارت دیگر چون احتمال انتقال ویروس در سفرهای خارجی زیاد است به همین دلیل مسئولین بهداشتی کشور باید دستورالعمل‌هایی وضع و بکارگیری کنند تا از شیوع بیشتر ممانعت شود.

ترابی گفت: امروزه در دنیا کشور‌های بزرگ و صاحب تکنولوژی ساخت واکسن به این نتیجه رسیده‌اند که باید ترکیب و ساختار واکسن کرونا را مانند سایر واکسن‌های ویروسی تغییر دهند و به سمت تولید واکسن‌های چندظرفیتی (Polyvalent.Vaccine) با دامنه اثرگذاری بالاتری حرکت کنند؛ یعنی علاوه بر اومیکرون سایر سویه‌ها مانند دلتا و بتا را نیز پوشش دهند. در ایران نیز دانشمندان برای ارتقاء واکسن‌های خود مجوز لازم را از سازمان غذا و دارو برای واکسن‌های به‌روز شده برکت پلاس و پاستوکووک پلاس اخذ کرده‌اند.

وی بیان کرد: مطلبی که امروزه همگان کاملاً به آن واقف هستند، این است که ویروس کرونا سویه اومیکرون، شیوع بسیار بیشتری نسبت به دلتا در جامعه داشت، اما مرگ و میر آن کمتر بود؛ دلیل اصلی آن، انجام واکسیناسون مدون از سوی وزارت بهداشت و افزایش مشارکت مردم در این طرح جهانی بود، اما باید خاطرنشان کرد که تزریق دز‌های یادآور سوم و چهارم به دلیل ایجاد ایمنی بیشتر و قوی‌تر در بدن افراد، آنان را از عواقب وخیم بیماری مصون می‌دارد.

مدیر مجتمع درمانی فاطمه زهرا (س) نزسا افزود: نکته حائز اهمیت و کاملاً مشهود در کشورمان این است که علی‌رغم آن‌که پژوهش‌ها نقش محافظتی ۷۰ تا ۸۰ درصدی استفاده از ماسک را تأیید می‌کنند، اما متأسفانه مردم علی‌الخصوص در تجمعاتی مانند مترو، اتوبوس، اعیاد و... از زدن ماسک ساده خودداری می‌کنند که این خود تأثیرگذاری زیادی روی انتقال ویروس دارد.

ترابی همچنین عنوان کرد: طبق نظر متخصصان، با توجه به اینکه اکثر افراد جامعه واکسن‌های با زیرساخت ویروس کشته شده مانند سینوفارم یا برکت را تزریق کرده‌اند، بهتر است برای تزریق دز‌های یادآور از واکسن با زیرساخت پروتئینی مانند نورا، اسپایکوژن یا پاستوکووک پلاس که تولید داخل نیز هستند، استفاده کنند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار