بیانیه موزه در آستانه روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی؛

کرامت انسانی منشأ بسیاری از حقوق مادی و معنوی بشر در طول حیات دنیوی‌ اوست

در آستانه روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به مناسبت بیانیه‌ای صادر کرد.
کد خبر: ۵۳۷۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴ - 04August 2022

بیانیه موزه به مناسبت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانیبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، در آستانه روز ۱۴ مرداد و سالروز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بیانیه‌ای صادر کرد که به شرح زیر است:

««وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَ فَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا»

روز چهاردهم مرداد به عنوان روز «حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» نامگذاری شده است. در واکنش جامعه اسلامی به اعلامیه جهانی حقوق بشر که پس از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۸ م. تدوین شد، سازمان کنفرانس اسلامی طرحی را با پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران به تصویب رساند و روز ۱۴ مرداد (۵ اوت) را روز «حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» نامید.

بر اساس این قطعنامه، مقرر گردید که کشور‌های اسلامی هر سال این روز را در سطح ملی گرامی بدارند؛ اما در تقویم کشورمان این روز از دو جهت شایسته تکریم است. از سویی مصادف با سالروز صدور فرمان مشروطیت و طلیعه آزادی خواهی ایرانیان در تاریخ معاصر است و از دیگر سو روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی است.

نگاه اومانیستی و غلفت از مبدأ جهان هستی در اعلامیه جهانی حقوق بشر، مبیّن مبدأ تفکر جهان غرب به آفرینش و به تبع آن انسان می‌باشد و لیکن توجه به حقوق معنوی و کرامت انسان در جهان بینی الهی و اشاره به حقیقت و مبدا خلقت و سلوک او در این کره خاکی، دیگر بار اندیشه‌ها و تفکرات فیلسوفان مادی گرای غربی را به چالش می‌کشد.

آری؛ کرامت انسانی و توجه به فلسفه خلقت انسان منشأ بسیاری از حقوق مادی و معنوی بشر همچون حق حیات، حق آزادی، رشد و تعالی روحی و اخلاقی در طول حیات دنیوی‌اش است.

از همین رو است که تفاوت کرامت و آزادی انسان در کلام بنیانگذار بزرگترین و اولین مردم سالاری دینی بر روی کره خاکی بعد از دوران امامت امیرالومنین حضرت علی (ع) نیز به کرات آمده است. ایشان در این باره می‌فرمایند: «گمان نشود که اعلامیه حقوق بشر یک واقعیتى دارد و قدرت هاى بزرگ براى حقوق بشر احترام قائل هستند. حقوق بشر به شیوه فرهنگ غربی، ضد حقوق بشر و حقوق ستمگران بر آحاد بشر است. این حقوق بشر، حقوق بشر نیست. ما طرفدار حقوق بشریم و اسلام طرفدار حقوق انسان است.»

این مطلب در کلام و بیان رهبر حکیم و فرزانه انقلاب حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) نیز بار‌ها تکرار شده است که: «هیچ مکتبی به‌ قدر اسلام، ارزش و کرامت انسان را والا نمی‌داند. یکی از اصول اسلامی که همیشه در تعریف و معرفی اسلام مطرح‌شده‌است، اصلِ تکریم انسان است.»

آری؛ جهان امروز بیش از هر زمان دیگری خسته از زرق و برق دروغین حقوق بشرغربی، تشنه دریافت تعالیم متعالی و انسان ساز دین مبین اسلام است و این مهم بار تکلیف تبیین و روشنگری فعالان فرهنگی و اندیشمندان جهان اسلام را بیش از هر زمان دیگری نمایان می‌سازد.

موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، ضمن گرامیداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی و نیز سالروز صدور فرمان مشروطیت و آغاز جنبش عدالتخواهی ایرانیان، اعلام می‌دارد؛ ملت مسلمان و آزاده ایران با تکیه بر تعالیم و اندیشه‌های مترقی و انسان اسلام عزیز، و حضور فعال در عرصه‌های علمی، سیاسی، اخلاقی، اقتصادی داخلی، منطقه‌ای و جهانی با مشی و سلوک کریمانه و آزادانه خویش، در تبیین و نمایش اندیشه‌های مکتب انسان ساز اسلام، حقوق غیر بشری غربی را به چالش کشیده و فصل نوینی از کرامت و عزت انسانی را رقم زده است و به امید و فضل الهی این راه پربهجت و افتخار را تا رساندن پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با دستان با کفایت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) به صاحب اصلی این نهضت مبارک، حضرت بقیةالله الاعظم (ارواحنا له الفداء) ادامه خواهد داد. ان شاء الله»

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار