یادداشت/

«خبرنگاری» رسالتی در امتداد رسالت انبیاء

امروز ریشه خروجی رسانه‌ها، چه رسانه‌های مکتوب و چه رسانه‌های تصویری، قلم است و خبرنگاران کسانی هستند که این سلاح قدرتمند را در دست دارند؛ بنابراین آن‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از قلم، هدایت‌گر انسان‌ها باشند؛ همان مأموریتی که انبیاء الهی برعهده داشته‌اند.
کد خبر: ۵۳۸۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸ - 09August 2022

«خبرنگاری» رسالتی در امتداد رسالت انبیاءگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس - سید محمدجواد میرخانی؛ «ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ؛ ﻧﻮﻥ. ﺑﻪ ﻗﻠﻢ ﻗﺴﻢ ﻭ ﺑﻪ آن‌چه میﻧﻮﻳﺴﻨﺪ»؛ خداوند در آیه ۱ سوره قلم، به قلم و آن‌چه که می‌نویسند، قسم می‌خورد؛ لذا این قسم خداوند متعال، نشان از اهمیت قلم و نوشته‌ها و آثاری که توسط آن خلق می‌شود، دارد.

اهمیت «قلم» از آن‌جایی مورد توجه قرار می‌گیرد که می‌توان با استفاده از آن، تفکر انسان‌ها را دستخوش تغییر قرار داد؛ یعنی آثاری که از آن به جا می‌ماند، اگر از سوی انسان‌های صالح و صادق خلق شود، موجب هدایت انسان‌های دیگر می‌شود و اگر این آثار توسط انسان‌های کذاب، حیله‌گر و ظالم خلق شود، موجب ایجاد انحراف در انسان‌های دیگر خواهد شد؛ از این رو، اگر قلم را یک «سلاح پرقدرت» بدانیم، بی‌راه نگفته‌ایم.

روزگاری از قلم برای خلق آثاری همچون کتاب و لوح بهره گرفته می‌شد و با استفاده از آن وقایع تاریخی، کتب پیامبران الهی و... ثبت می‌شد که امروزه این آثار به‌عنوان یک گنجینه در اختیار ما قرار دارند؛ اما امروز کارکرد قلم بیش از این‌هاست؛ یعنی آن‌چه که قلم‌ها می‌نویسند، علاوه بر این‌که موجب خلق کتاب‌ها و به‌طور کلی آثار فیزیکی می‌شوند، این آثار به‌صورت مجازی نیز تولید شده و از طریق رسانه‌‌ها و فضای مجازی، در کوتاه‌ترین زمان در دسترس مردم تمام دنیا قرار می‌گیرند.

امروز ریشه خروجی رسانه‌ها، چه رسانه‌های مکتوب و چه رسانه‌های تصویری، قلم است و خبرنگاران کسانی هستند که این سلاح قدرتمند را در دست دارند؛ بنابراین آن‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از قلم، هدایت‌گر انسان‌ها باشند؛ همان مأموریتی که انبیاء الهی برعهده داشته‌اند؛ لذا خبرنگاری اگر در راه هدایت و تعالی انسان‌ها باشد، می‌توانیم آن را رسالتی شبیه رسالت انبیاء بدانیم.

البته همان‌طور که در ابتدا گفته شد، این سلاح پرقدرت اگر در دست انسان‌های کذاب، حیله‌گر و ظالم قرار گیرد، می‌تواند موجب ایجاد انحراف در انسان‌های دیگر شود. بر این اساس، اصحاب رسانه وظیفه دارند تا در زمینه استفاده از این سلاح قدرتمند، ابتکار عمل را از نااهلان بگیرند و ضمن خنثی‌سازی اهداف شوم آن‌ها، افکار عمومی را نسبت به اهداف شیطانی و منحرفانه، آگاه سازند؛ چراکه بی‌تردید اگر ابتکار عمل در این زمینه در اختیار نااهلان قرار گیرد، بی‌تردید افکار عمومی در اختیار آن‌ها قرار گرفته است و آن‌وقت است که فرهنگ و ارزش‌های آن جامعه، آن‌گونه می‌شود که نااهلان می‌خواهند.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار