دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

روایت متفاوت رسانه‌های عبری از شکست در جنگ غزه

گزارش رسانه‌ها از وضعیت داخل سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد که تبعات نبرد اخیر با غزه از بعد روانی، امنیتی و مالی برای صهیونیست‌ها سنگین تمام شده است.
کد خبر: ۵۳۸۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۶ - 11August 2022

روایت متفاوت رسانه‌های عبری از شکست در جنگ غزه / اتونشر پنجشنبه ۲۰ مردادبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، در حالی که مقامات رژیم صهیونیستی ادعا می‌کنند که به همه اهداف خود در جنگ با جهاد اسلامی دست یافته‌اند و سعی دارند خود را پیروز واقعی معرفی کنند، گزارش رسانه‌ها از وضعیت داخل سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد که تبعات این نبرد از بعد روانی، امنیتی و مالی، برای صهیونیست‌ها سنگین تمام شده است.

بر اساس گزارش الوقت، حملات رژیم صهیونیستی به غزه همانگونه که پیش‌بینی می‌شد در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پایان رسید و مقامات صهیونیستی این بار هم ضرب شست مقاومت فلسطین را به خوبی چشیدند و پس از سه روز ناچار به آتش بس تن دادند. صهیونیست‌ها که همواره در پایان جنگ‌های خود با غزه خود را برنده واقعی اعلام می‌کنند این بار هم این ادعا‌ها را مطرح کردند و با بیان اینکه توانسته‌اند فرماندهان جهاد اسلامی را ترور کنند، مدعی شدند که به همه اهدافشان رسیده‌اند و ادامه جنگ برای آن‌ها فایده‌ای ندارد تا تن دادن به آتش بس را توجیه کنند. در این میان، اما واکنش رسانه‌ها و تحلیلگران صهیونیستی در داخل اراضی اشغالی نسبت به نتایج جنگ چیز دیگری می‌گوید.

از بین رفتن امنیت شهروندان صهیونیستی

برخلاف لفاظی مقامات اسرائیلی، شواهد و قرائن حاکی از این است که تبعات این جنگ سه روزه برای صهیونیست‌ها فاجعه بار بوده است و رسانه‌ها و مقامات صهیونیستی هم به این مسئله اعتراف کرده‌اند. اولین شکست اسرائیل در جنگ با غزه را می‌توان در ناامن شدن زندگی شهروندان در سرزمین‌های اشغالی به خوبی مشاهده کرد. با شلیک حدود یک هزار موشک به سمت اراضی اشغالی توسط جهاد اسلامی، هزاران صهیونیست مجبور شدند سه روز را در پناهگاه‌ها سپری کنند و نشان می‌دهد امنیت و آسایش از ساکنان اراضی اشغالی سلب شده است. همچنین فرار سربازان صهیونیستی و برخی مقامات این رژیم زمانی که مواضعشان توسط موشک‌های مقاومت موشک‌باران می‌شد نشان داد که زندگی روزمره صهیونیست‌ها تا چه حد مختل شده است و ادامه این نبرد‌ها می‌تواند تبعات منفی به همراه داشته باشد.

روزنامه اسرائیل دفنس در مقاله‌ای با عنوان «عملیات سپیده دم به پایان رسید»، نوشته است: «کسانی که از توافق آتش بس می‌برند ساکنان اوتاف، کیبوتس و مشاویم، ساکنان سدروت، اشکلون، اشدود و صد‌ها هزار نفر در سراسر اسرائیل هستند که بار دیگر با کودکان وحشت زده به پناهگاه‌ها دویدند». اسرائیل درحالی نتوانست جنگ با جهاد اسلامی را بیش از سه روز ادامه دهد که در ماه‌های اخیر بزرگترین رزمایش خود را در دهه‌های گذشته انجام داده بود و با هیاهوی زیادی مدعی بود که با این رزمایشها، گروه‌های مقاومت نمی‌توانند در برابر اسرائیل صف آرایی کنند.

هزینه‌های کمرشکن مالی

از بعد مالی نیز جنگ با مقاومت، هزینه‌های زیادی را روی دوش صهیونیست‌ها گذاشته است. یک نشریه اسرائیلی در وب سایت YNET (گاد لیور) نوشته که برآورد‌ها حاکی از آن است که یک روز درگیری با گروه‌های مقاومت در جنگ اخیر بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون شِکِل هزینه برای تل‌آویو داشته است، درحالی که این مبلغ در جنگ سیف‌القدس در سال گذشته روزانه ۱۲۰ میلیون شِکِل بوده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، علاوه بر هزینه نیم میلیارد شکلی که ناشی از درگیری مستقیم با مقاومت بود، مبلغ ده‌ها میلیون شِکِل دیگر هزینه آماده‌باش نیرو‌های پلیس و نیرو‌های مرزبانی شده است. دلیل افزایش هزینه‌ها در جنگ اخیر برای بسیج نیرو‌های ذخیره، استفاده از مهمات بیشتر، پرواز فشرده هواگرد‌های نظامی و استفاده از تجهیزات نظامی جدید مانند پهپاد‌ها و موشک‌های هدایت‌شونده عنوان شده است.

اسرائیل دیفنس، در این باره نوشته است، هر چه زمان می‌گذرد تجاوزات به غزه برای صهیونیست‌ها گران تمام می‌شود، هم به دلیل عملیات ارتش اسرائیل و هم به دلیل خسارت جانی و مالی در جبهه داخلی. بر اساس این گزارش، وزارت خزانه داری و ارتش اسرائیل در ارائه تخمین هزینه‌ها به دولت با مشکل مواجه هستند و در انبوه نبردها، ارتش اسرائیل خواهان افزایش بودجه از خزانه دولت است. باتوجه به جنگ‌های مکرر در غزه در زمانی که اسرائیل با کمبود بودجه مواجه است، این نشریه این سوال را مطرح کرده که آیا اسرائیل از نظر مالی برای دوره‌های متوالی نبرد آماده است؟ پیشتر مقامات تل‌آویو گفته بودند که هزینه موشک‌های گنبد آهنین که برای رهگیری موشک‌های فلسطینی صرف می‌شود بیش از هزار برابر آن است و با این وجود، تداوم جنگ می‌تواند هزینه‌های سرسام آوری برای تل‌آویو داشته باشد.

روزنامه هاآرتص نیز عملیات نظامی اخیر را نشانه شکست سیاست این رژیم در غزه دانسته و خواستار پایان این روند «احمقانه» شدند. به گفته این رسانه‌ها، تل‌آویو به جای دامن زدن به جنگ‌های مکرر باید اصل «اقتصاد در مقابل امنیت» را دستور کار قرار دهد. این رسانه‌ها با بیان اینکه شهروندان اسرائیلی از جنگ‌های مکرر خسته شده‌اند، تاکید کردند که برای جلوگیری از این روند احمقانه اسرائیل، با اشاره به سیاست تل‌آویو در قبال غزه، باید در مرحله اول برای بازسازی غزه و گسترش مجوز‌های ورود مصالح و کالا‌های ساختمانی، علاوه بر بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی در این نوار، اقدام شود. این درحالی است که اسرائیل در یک دهه گذشته بیش از آنکه در فکر تامین رفاه شهروندانش باشد، همه تمرکز خود را برای مقابله با گروه‌های مقاومت در منطقه گذاشته و با وجود صرف میلیارد‌ها دلار موفقیتی نیز کسب نکرده است.

شوک روانی به صهیونیست‌ها

علاوه بر هزینه‌های سنگین مالی و نظامی، بار روانی جنگ‌های بی‌فایده با غزه نیز برای شهروندان اسرائیلی گسترده بوده است. اسرائیل هیوم گزارش داد که مراکز روان درمانی در اسرائیل ۲۳۷۰ درخواست را از زمان عملیات در غزه دریافت کردند که ۴۸۰ مورد آن در شب اول عملیات بود و تعداد درخواست‌ها در مقایسه با روز‌های عادی ۴۰ درصد افزایش یافته است. شیری دنیالس، مدیر متخصص در مرکز روان درمانی اولیه در اسرائیل اعلام کرد، مردم اسرائیل به حمایت روانی نیاز دارند نه اتاق‌هایی که آن‌ها را از موشک‌ها نجات دهد. مشکلات حساس به دنبال افزایش تنش امنیتی و نگرانی در حال وخامت است. این درحالی است که در سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی از افزایش بیماری‌های روانی و خودکشی در بین سربازان اسرائیلی منتشر شده که بیشتر آن‌ها به خاطر جنگ با فلسطینی‌ها به این وضعیت دچار شده‌اند.

اعتراف به ضعف نظامی در برابر مقاومت

بررسی سیر جنگ‌های اسرائیل با غزه از سال ۲۰۰۸ تاکنون نشان می‌دهد که جنگ سه روزه اخیر کوتاه‌ترین آن بوده است و این واقعیت را آشکار می‌کند که بازدارندگی مقاومت فلسطین به اندازه‌ای رسیده که ارتش صهیونیستی بیش از سه روز تاب تحمل موشک‌های آنرا ندارد و برای فرار از تلفات سنگین مجبور می‌شود به آتش بس تن دهد. این دور از درگیری‌ها درحالی برای صهیونیست‌ها خفت بار بوده است که تنها جهاد اسلامی در مقابل ارتش تا بن دندان مسلح صهیونیستی قرار داشت و جنبش حماس از این کارزار دور مانده بود. مهمترین دستاورد جنگ اخیر برای مقاومت این بود که ظرفیت اسرائیل برای جنگ تمام عیار و آنهم در جبهه‌های مختلف، به شدت کاهش یافته است و در صورتی که غزه، کرانه باختری و حتی در داخل سرزمین‌های اشغالی، فلسطینی‌ها همزمان وارد عمل شوند، به شدت آسیب پذیر است. از طرفی، جنگ سه روزه اخیر نشان داد که مقاومت دستاورد‌های زیادی در عرصه موشکی به دست آورده است و در برابر دشمن اشغالگر دست بسته نیست و اگر تل‌آویو به ماجراجویی‌های خود ادامه دهد، پشیمان خواهد شد.

ضعف نظامی ارتش صهیونیستی بر خود صهیونیست‌ها نیز مشتبه شده است و آن‌ها به این مسئله اعتراف می‌کنند. در همین راستا، نیر برکات، عضو پارلمان رژیم صهیونیستی در واکنش به جنگ سه روز گفته است: «ما برای جنگ آتی که ممکن است در هر لحظه روی دهد، آماده نیستیم. ما در معرض حمله‌ای از لبنان و غزه و سوریه و کرانه باختری و همچنین از جانب فلسطینی‌های داخل اراضی اشغالی ۱۹۴۸ قرار داریم». برکات با اشاره به نبرد شمشیر قدس، مبارزان فلسطینی با نظامیان صهیونیست در سال ۲۰۲۱ نوار غزه و اذعان به توان مقاومت فلسطین گفت: «آنچه ما در آن مشاهده کردیم، صرفا یک پیش نمایش بود». این اظهارات درحالی است که پیش از این نیز مقامات و رسانه‌های رژیم صهیونیستی از آماده نبودن نیروی هوایی و دریایی این رژیم برای ورود به جنگ خبر داده بودند.

از سوی دیگر، سامانه گنبد آهنین که کشور‌های عربی برای خرید آن تقلا می‌کنند، این بار هم مثل گذشته ناتوانی آن بیش از پیش به اثبات رسید و در همان روز اول ذخایر موشکهایش تمام شد و برای مدتی از کار افتاد. این سامانه که قرار است در آینده از امنیت اعراب در مقابل موشک‌ها و پهپاد‌های قدرتمند ایران دفاع کند، حتی در مواجهه با موشک‌های تاکتیکی فلسطینی‌ها و تامین امنیت شهروندان اسرائیلی ناتون مانده است. در صورتی که جنگ تمام عیار، بین مقاومت و اسرائیل رخ دهد و تعداد موشک‌های شلیک شده بیشتر باشد، گنبد آهنین ناتوان‌تر نیز خواهد شد.

ارتش صهیونیستی زمانی به تنهایی با چند کشور عربی وارد جنگ می‌شد و پیروزی‌هایی را هم کسب کرده بود، اما اکنون در تقابل با جهاد اسلامی ناتوان مانده است و پوشالی بودن ارتش صهیونیستی را نشان می‌دهد، ارتشی که مقامات اسرائیلی از آن به عنوان قدرتمندترین ارتش در منطقه نام می‌برند.

همچنین، شکست در جنگ سه روزه، در موضع گیری‌های رژیم صهیونیستی در برابر حزب‌الله لبنان هم تاثیر خواهد گذاشت و با توجه به هشدار‌های مکرر سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله به آمادگی نیرو‌های مقاومت برای هر گونه درگیری با تل‌آویو، بعد از این مقامات اسرائیل سعی خواهند کرد دست به عصاتر عمل کنند. زیرا صهیونیست‌ها می‌دانند که قدرت حزب‌الله به مراتب قدرتمندتر از مقاومت فلسطین است و در صورت وقوع درگیری، تلفات سنگینی را به اسرائیل تحمیل خواهد کرد و آثار آن در عقب‌نشینی تل‌آویو در میز مذاکرات ترسیم مرز‌های دریایی با لبنان ملموس خواهد بود.

مهاجرت معکوس

نکته مهم دیگر که جنگ‌های پی در پی غزه برای صهیونیست‌ها به ارمغان آورده است، افزایش موج مهاجرت معکوس از سرزمین‌های اشغالی است که هر سال روند رو به رشدی به خود می‌گیرد. جنگ اخیر غزه بهانه‌ای شد تا رسانه‌های صهیونیستی بار دیگر به تبعات منفی این جنگ‌ها به مهاجرت معکوس نیز اشاره بکنند.

بر اساس گزارش روزنامه اسرائیل هیوم، در هفت ماه گذشته از سال ۲۰۲۲، ۳۳ درصد صهیونیست‌ها خواستار مهاجرت بوده‌اند که نزدیک به ۷۰ درصد این افراد زیر ۲۵ سال سن دارند و این نشان می‌دهد جوانان ساکن در اراضی اشغالی دلیل و انگیزه‌ای برای ماندن در اسرائیل ندارند، زیرا امنیت جان و مال خود را به خاطر جاه‌طلبی‌های مقامات تل‌آویو در خطر می‌بینند و به دنبال جای امنی برای سکونت هستند. این درحال است که در یک دهه گذشته صد‌ها هزار نفر به دلیل ناامنی‌هایی که بر اثر جنگ‌های مکرر با غزه ایجاد شده است، از سرزمین‌های اشغالی مهاجرت کرده‌اند و هر ساله نیز بر تعداد این افراد افزوده می‌شود. این درحالی است که مقامات صهیونیستی با وعده سرزمین موعد، تلاش می‌کنند یهودیان را از سایر مناطق به سرزمین‌های اشغالی بکشانند، اما به دلیل شکست‌های پی در پی از گروه‌های فلسطینی، تل‌آویو در تحقق این طرح ناکام مانده است.

ضعف سیاسی در برابر مقاومت

علاوه بر هزینه‌های داخلی، در عرصه سیاسی هم تل‌آویو قافیه را به مقاومت باخته است. روزنامه فلسطینی «قدس» گزارش داد که جهاد اسلامی در توافق آتش بس خواسته‌های متعددی از میانجی‌گران مطرح کرده است، از جمله تعهد اسرائیل به توقف «اقدامات تجاوزکارانه خود در کرانه باختری». آن‌ها همچنین خواستار آن شدند که رژیم به اعضای خانواده بسام سعدی، از اعضای ارشد جهاد اسلامی اجازه دهد تا از وضعیت وی با خبر شوند. آن‌ها همچنین خواستار دریافت تعهد اسرائیل برای توقف آزار و اذیت زندانیان فلسطینی در زندان اسرائیل خلیل آوادا شده‌اند. این درحالی است که پیشتر این شروط از سوی گروه‌های فلسطینی مطرح شده بود، اما مقامات تل‌آویو با آن مخالف می‌کردند، اما شکست اخیر در غزه، سبب شده با برخی شروط فلسطینی‌ها موافقت کنند، به عبارتی، اکنون جهاد اسلامی از موضع قدرت با صهیونیست‌ها سخن می‌گوید، رویکردی که به اذعان رسانه‎‌های صهیونیستی شکست سیاسی برای این رژِم به شمار می‌رود.

تجربه گذشته نشان داده مقامات صهیونیستی در شرایطی که با بحران‌های داخلی مواجه می‌شوند برای اینکه توجه افکار عمومی را منحرف کنند، تجاوز علیه فلسطینی‌ها را شروع می‌کنند. در شرایط کنونی نیز صهیونیست‌ها در نتیجه بن‌بست سیاسی و آماده شدن برای برگزاری انتخابات در آبان ماه به دستاوردی هرچند نمایشی نیاز داشتند و جنگ سه روزه هم در همین راستا انجام شد، چرا که یائیر لاپید، نخست‌وزیر کابینه انتقالی اسرائیل هم نمی‌خواهد تحت هیچ شرایطی در انتخابات آتی این منصب خود را از دست بدهد. با این حال، ادعای مقامات تل‌آویو برای پیروز جلوه دادن خود در مقابل فلسطینی‌ها، اما دستاورد‌های این جنگ چنان خفت بار بوده که نه تنها نتوانسته افکار عمومی و رسانه‌ها را با خود همراه کند، بلکه بدتر به نارضایتی عمومی در سرزمین‌های اشغالی دامن زده است.

باتوجه به دستاورد‌های نظامی گروه‌های مقاومت فلسطین در سال‌های اخیر، تجاوزات به غزه، نه تنها به خروج صهیونیست‌ها از مشکلات داخلی کمکی نخواهد کرد بلکه تقابل بیشتر با مقاومت، این رژیم را بیش از پیش به سمت فروپاشی سوق خواهد داد و کوتاه شدن مدت زمان جنگ‌ها و تضعیف ارتش صهیونیستی نیز گواه عینی بر این مسئله است.

گزارش از روزبه قمصری

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها