امام جمعه بخش مرکزی یزد:

هیئت‌های عزاداری باید در مسیر تقویت انسجام ملی و نظام اسلامی حرکت کنند

آیت‌الله «مدرسی» با بیان اینکه اینکه آفرین بر هیئتی که توانست شمر زمانه را معرفی کند و از آن برائت بجوید، گفت: هییت‌های عزاداری باید در مسیر تقویت انسجام ملی و نظام اسلامی و مطالبات ارزشمند مردمی فعال باشند و عمدتا هم نیز باید در مسیر عزاداری باشد.
کد خبر: ۵۳۹۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۸ - 12August 2022
آفرین بر هیئتی که توانست شمر زمانه را معرفی کندبه گزارش دفاع‌پرس از یزد، آیت‌الله «سید محمدکاظم مدرسی» امام جمعه بخش مرکزی یزد در خطبه‌های این هفته نمازجمعه بخش مرکزی یزد با ییان اینکه یکی از سرمایه‌های کلان بشری تاریخ عاشورا و حادثه عظیم کربلا است، اظهار داشت: در کنار این سرمایه، سرمایه‌های ارزشمند و غنی دیگری نیز وجود دارد مثل زیارت عاشورا و زیارت عاشورا گنجی مخفی است.
 
وی ادامه داد: ارزش اینها را اجمالا توده‌های مردم پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه در دوران دفاع مقدس دریافته اند که دریایی از معارف و مسائل اعتقادی، سیاسی، اجتماعی را در ابعاد مختلف راهبردی و کاربردی برای همه ما در بر دارد که در این زیارت دعا‌ها و مطالبات فراوانی وجود دارد و به غیر از لعن و سلام که آن‌ها هم دعا هستند ۱۲ دعای استثنایی در زیارت عاشورا وجود دارد.
 
امام جمعه بخش مرکزی یزد با بیان اینکه در تسلیت عاشورا هم به نقل از امام باقر (ع) داریم که یکی از نشانه‌های بلوغ و رشد هر فرد و اجتماعی استفاده بهینه از امکانات و سرمایه‌های در اختیار آن است اذعان داشت: لذا زیارت عاشورا از این بعد نیز باید مورد توجه و تبیین قرار گیرد و همراهی و همگامی با امام را در هر حرکتی معتقد باشیم، حتی عدالت خواهی و ظلم ستیزی و روشن است در اینجا باید ما جلوداری رهبری و ولایت را به عنوان یک اصل در هر زمانی بپذیریم و سرلوحه قرار دهیم.
 
وی ضمن تقدیر از همه عزاداران و بانیان عزاداری حسینی در یزد، از جامعه مداحان، شاعران آیینی، نیرو‌های امنیتی به ویژه نیروی انتظامی، صدا و سیما، هییت‌های مذهبی، بسیح و سپاه، هییت امنای مساجد، حسینیه‌ها و برگزارکنندگان مجالس که زمینه ساز برنامه‌ها و مجالس مختلف عزاداری در این ایام بودند تشکر کرد و بیان داشت: آن مجلسی امروز می‌تواند در راه سیدالشهدا(ع) خودش را معرفی کند که بتواند با جلوداری، ولی زمان و امام من الله عصر خویش در راستای تقویت نظام اسلامی و معرفی شمر زمانه حرکت کند.
 
آیت الله مدرسی گفت: آفرین بر هیئتی که توانست شمر زمانه را معرفی کند و از آن برائت بجوید از این رو هییت‌های عزاداری باید در مسیر تقویت انسجام ملی و نظام اسلامی و مطالبات ارزشمند مردمی فعال باشند و عمدتا هم نیز باید در مسیر عزاداری باشد و ما گاهی احساس می‌کنیم در بعضی از هییت‌ها البته بسیار معدود کمتر اسمی از امام حسین (ع) و عزاداری و امثال این موضوعات برده می‌شود و بیشتر شعر‌های غیر منطبق با ارزش‌های عاشورایی و قابل سو استفاده که شبکه‌های معاند نیز از آن‌ها سو استفاده می‌کنند به کار می‌رود.
 
وی تاکید کرد: باید توجه داشته باشند هیئت‌ها در مسیری روشن حرکت کنند که هیچ گونه سواستفاده‌ای از برنامه‌های آن‌ها انجام نشود و البته اکثریت هییت‌ها بسیار خوب و عالی برنامه‌هایی را اجرا کردند که قابل تقدیر الگوبرداری است.
 
آیت الله مدرسی افزود: از مشترکات دو نیمه اول و بعد از عاشورا که هر کدام ۶ ماه طول کشید تنها بودن، ولی خداست و عدم همراهی خواص و مردم با، ولی خدا به بهانه‌های گوناگون و لذا وقتی امام آن‌ها کشته شود خود آن‌ها نیز کشته می‌شوند.
 
وی ادامه داد: در زیارت عاشورا می‌خوانیم لعنت بر امتی که اساس ظلم و جور را تقویت و ایجاد کرد، خوب در این زمینه باید توجه داشته باشیم که دشمن در تلاش برای جدایی امت از امام است و اگر بخواهیم از عاشورا عبرت بگیریم باید توجه لازم به این ابعاد مهم نیز داشته باشیم و نهایت حماقت است اگر برخی فکر کنند یزدییان زمانمان برای لغو تحریم‌ها به کمتر از سر بریدن ما‌ها راضی هستند.
 
امام جمعه بخش مرکزی یزد اظهار کرد: طبیعی است زمانی در عاشورا تحریم‌ها برداشته شد که سر‌ها بریده شد و بر دار رفت، امروز دشمن فشار خود را بر نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم مظلوم این کشور اسلامی متمرکز کرده است برای اینکه اگر بتواند مردم را متفرق کند و از رهبری و نظام جدا کند تا اینکه بتواند بر خون، مال، دارایی و ناموس مردم در جامعه اسلامی مسلط شود همچنان که یزدیان این کار را انجام دادند و باید از عاشورا عبرت بگیریم و در این زمینه هوشیار و بصیر باشیم.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث شورا‌های امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و تصریح کرد: این شورا‌ها باید تشکیل و تقویت شود و فقط هم برای اقامه نماز نیست باید در این زمینه مطالبات مردم نسبت به دستگاه‌های اجرایی و اداره‌ها کاملا روشن و بیان شود و شاید یک مقدار برخی از دستگاه‌ها ابتدا برایشان سخت باشد، اما به هر حال یک مسیری است که قانون مشخص کرده و باید شورا‌های امر به معروف و نهی از منکر در این راستا تشکیل شود. امیدواریم شورا‌های امر به معروف و نهی از منکر در مساجد، هیات‌ها و محلات نیز تشکیل شود و در راستای اهداف آن گام‌های موثری برداشته شود.
 
وی افزود: دغدغه دیگر گرانی دارو‌ها و اضافه شدن سختی‌ها بر آلام بیماران است که دولت در کلان به این مسئله توجه داشته باشد و هم تشکر می‌کنیم به خاطر تامین دارو‌ها و هم گله مندیم به خاطر گرانی بعضی دارو‌ها که باید در این زمینه چاره اندیشی و زمینه سازی شود تا مسئله گرانی مدیریت و نظارت بر بازار دارو در راستای خدمت به مردم تقویت شود. 
 
آیت الله مدرسی با اشاره به حضور مردم ار اربعین حسینی اذعان داشت: با توجه به شرایطی که برای حضور مردمی در پیاده روی اربعین فراهم شده است امیدواریم مردم بتوانند سفری ارزان و همراه با معنویت و امنیت کامل را داشته باشند و از دولتمردان، شرکت‌های هواپیمایی، وزارت راه و حمل و نقل می‌خواهیم در این زمینه و فراهم ساختن همه ابعاد لازم برای پیاده روی اربعین حسینی تلاش کنند و تسهیل تردد مردم هم از شهر‌ها به طرف مرز و هم از مرز به طرف عتبات و بازگشت به ایران را مورد نظر قرار دهند.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها