معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری:

با ایجاد نوآوری در عملیات والفجر ۸ بیش از ۷۰ جنگنده دشمن سرنگون شد

ستاری با بیان اینکه با ایجاد نوآوری در عملیات والفجر ۸ بیش از ۷۰ جنگنده دشمن سرنگون شد، گفت: بدون تردید پیروزی‌های ما مدیون نوآوری‌های ما است و ما باید در این حوزه تلاش فزاینده داشته باشیم.
کد خبر: ۵۳۹۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳ - 14August 2022

پیروزی‌های ما مدیون نوآوری های ما استبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در سومین جشنواره امام علی ارتش که با حضور امیر سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برگزار شد، اظهار داشت: بدون تردید پیروزی‌های ما مدیون نوآوری‌های ما است و ما باید در این حوزه تلاش فزاینده داشته باشیم.

ستاری با بیان اینکه مبنای فکری ما در حوزه بهره‌گیری از تجهیزات با دشمن متفاوت است، افزود: دشمن براساس شرایط و ضوابط بومی خود به سمت تولید تجهیزات می‌رود و ما اگر همچون آنان فکر کنیم قطعا شکست خواهیم خورد، چراکه مبنا و نوع تفکر و فاصله ما با آنان متفاوت است و در نهایت تلاش بدون نوآوری می‌تواند ما را به تکنولوژی ۲۰ سال گذشته دشمن برساند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اينکه ما باید براساس مبنای فکری خود کار را پیش ببریم، تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس ما با تجهیزاتی که داشتیم در عملیات بدر نتوانستیم در حوزه پدافند کاری از پیش ببریم، اما در عملیات والفجر ۸ با همان امکانات و افراد توانستیم با ایجاد نوآوری بیش از ۷۰ جنگنده دشمن را سرنگون کنیم.

وی تاکید کرد: دولت‌ها نباید انتظار داشته باشند که پژوهش‌هایشان منجر به نوآوری شود، اگرچه در این فرآیند افراد خوبی تربیت می‌شوند و آموزش‌های مطلوبی ارائه می‌شود اما نمی‌توانند خود را با نیازها و تجارت روز وفق دهند. درحالی‌که پژوهش‌های بخش خصوصی می‌تواند کارگشا و راهبردی باشد و منجر به تولید محصول، نوآوری و تجاری‌سازی محصول شود.

ستاری تصریح کرد: ما از محصولات کشورهای پیشرفته ایده می‌گیریم؛ اما در زمین آن‌ها بازی نخواهیم کرد و در حوزه توسعه تکنولوژی که دشمن وارد آن شده است، ورود نخواهیم کرد، چراکه این مسیر جز عقب ماندگی در پی نخواهد داشت.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: ما در چارچوب ساختارهای خود به سمت نوآوری و تولید محصول حرکت می‌کنیم و در این راستا تلاش می‌کنیم تا دیگر بخش‌ها به ویژه بخش خصوصی را وارد کنیم.

وی با بیان اینکه در شرایطی هستیم که بیش از گذشته به تاثیر علم بر حوزه دفاعی واقف هستیم، گفت: نوآوری در بخش دفاعی نیز مسأله مهمی است که باید به آن پرداخته شود.

ستاری ادامه داد: موفقیت‌های ما به خصوص در حوزه دفاعی به دلیل نوآوری‌های ماست. در کشور ما در حوزه آموزش و پژوهش کم هزینه نمی‌شود ولی محصول آن را نمی‌بینیم چون امروز در دنیا تولید محصول نتیجه سرمایه گذاری بخش خصوصی است ولی ما از این بخش غافل هستیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه نوآوری و تولید محصول در بخش خصوصی سریعتر به نتیجه می‌رسد افزود: ما اکنون بیش از هفتصد شرکت در حوزه دفاعی داریم. بسیاری از شرکت‌های خصوصی اماده هستند تا برای بخش دفاع، محصول تولید کنند و توصیه ما اینست که باید از بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه استفاده کرد.

ستاری با اشاره به اهمیت عنصر افراد برای نوآوری در تولید، گفت: بخش دفاع هرچقدر سرمایه گذاری بخش خصوصی را بیشتر جذب کند، می‌تواند نوآوری را در این عرصه بیشتر توسعه دهد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: از این راه همچنین می‌توان فاصله خود را با تکنولوژی روز دنیا کم کرد. در کنار دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های حوزه دفاعی، باید چنین ساختاری را ایجاد کرد.

ستاری در پایان گفت: ایجاد پارک علم فناوری و شتاب دهنده‌های بخش دفاع ما را به این هدف می‌رساند. ایجاد یک اکوسیستم برای جذب مشارکت بخش خصوصی و توسعه نوآوری در حوزه دفاعی یک نیاز ضروری است.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار