جزئیات تماس میان جنبش حماس و عربستان/ شرط ریاض برای ازسرگیری روابط با حماس

منابع خبری گزارش دادند که اخیرا تماسی میان جنبش حماس و عربستان سعودی برقرار شده است؛ اما نتیجه‌ای نداشته است.
کد خبر: ۵۳۹۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۹ - 14August 2022

جزئیات تماس میان جنبش حماس و عربستان/ شرط ریاض برای ازسرگیری روابط با حماسبه گزارش گروه بین الملل دفاع‌پرس، منابع خبری منطقه خاورمیانه گفتند که ریاض با ازسرگیری روابط با حماس و آزادی اسرای فلسطینی دربند سعودی به شرطی موافقت کرده است که پذیرش این شرط برای حماس ممکن نیست.

این منابع به شبکه خبری المیادین گفتند: حکومت سعودی از شرط قبلی خود مبنی بر قطع روابط حماس و تهران عقب نشینی کرده است؛ اما در مقابل شرط ازسرگیری روابط با حماس را پذیرش شروط کمیته چهارجانبه (سازش با اشغالگران) قرار داده است.

جنبش حماس از شرط سعودی مبنی بر سازش با اشغالگران شوکه شده است.

طرف‌های شرکت کننده در مذاکرات چهارجانبه صلح خاورمیانه، هرگونه کمک‌های مالی به دولت فلسطینی به رهبری حماس در سال ۲۰۰۶ را به رسمیت شناختن رژیم اسرائیل مشروط کرده بودند.

رژیم سعودی از مارس ۲۰۱۸ شروع به بازداشت عده‌ای از فلسطینیانی کرد که از سال‌ها قبل در عربستان اقامت داشته‌اند. آوریل ۲۰۱۹ «محمد الخضری» نماینده سابق جنبش حماس (که قریب ۲ دهه مسئول ارتباط بین حماس و عربستان بود) و پسر بزرگ وی «هانی الخضری» نیز توسط دستگاه امنیتی عربستان بازداشت شدند. بسیاری از فلسطینیانی که بازداشت شده بودند، تابعیت اردنی داشتند. تعداد این افراد قریب به ۷۰ نفر بود.

«محمدالخضری» نماینده حماس در عربستان و ۱۰ها فلسطینی و اردنی دیگر از دو سال پیش به اتهام حمایت از مقاومت فلسطین در این کشور بازداشت شده‌اند.

برای ده‌ها اردنی و فلسطینی دیگر که از مدت‌ها پیش به اتهام حمایت از مقاومت در عربستان بازداشت شدند، احکامی بین سه تا ۲۲ سال حبس صادر شده است.

جنبش حماس بار‌ها از عربستان سعودی خواست بازداشت‌شدگان فلسطینی دربند را فوری آزاد کند.

عربستان سعودی روز به روز گام‌های بیشتری به‌ سوی عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل برمی‌دارد و اقداماتی را با هدف آماده‌سازی فضای سیاسی برای پذیرش عادی‌سازی روابط با اسرائیل در عربستان و سایر کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس انجام می‌دهد.

«محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی اخیراً در گفت‌وگو با مجله آتلانتیک اعلام کرد: «ما اسرائیل را یک دشمن نمی‌دانیم، بلکه به‌عنوان یک شریک بالقوه در بسیاری از منافع که می‌توانیم با هم دنبال کنیم، می‌نگریم.»

رژیم صهیونیستی با میانجی‌گری دولت سابق آمریکا به‌ریاست «دونالد ترامپ» سپتامبر ۲۰۲۰ توافق عادی‌سازی روابط با دو کشور امارات و بحرین را امضا کرد، همچنین این رژیم تا پایان سال ۲۰۲۰ با دو کشور مغرب و سودان نیز توافق عادی‌سازی امضا کرد.

پس از امضای توافق سازش میان امارات و بحرین با این رژیم، بار‌ها مقامات سعودی از جمله وزیر خارجه عربستان از ابراز علاقه خود برای برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی سخن گفتند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار