رفع شدن اغلب موانع بزرگ بر سر راه احیای برجام

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: واشنگتن درحال بررسی پاسخ ایران به متن نهایی توافق احیای برجام است.
کد خبر: ۵۳۹۹۲۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۱ - 17August 2022

رفع شدن اغلب موانع بزرگ بر سر راه احیای برجامبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در کنفرانسی خبری در رابطه با مذاکرات وین اظهار داشت: بر سر هر آنچه که می‌شد مذاکره شود، مذاکره انجام گرفته است.

پرایس افزود: ما پاسخ ایران در رابطه با متن نهایی پیشنهادی اتحادیه اروپا (در رابطه با احیای برجام) را دریافت کرده‌ایم و درحال بررسی آن هستیم. ما در عین حال به رایزنی با اتحادیه اروپا و متحدان اروپایی در مسیر پیش رو ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: ما از مسائل بزرگ بر سر ازسرگیری پایبندی‌ها به برجام توسط ایران و رفع تحریم‌ها توسط آمریکا عبور کرده‌ایم. ما باور داریم که مشکلات بزرگ عمدتا حل‌وفصل شده‌اند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما نظرات خود (در رابطه با اظهارات ایران درخصصوص متن پیشنهادی اتحادیه اروپا) را به طور خصوصی به اتحادیه اروپا ابراز کرده‌ایم و به این کار ادامه خواهیم داد. ما جزئیات بازخوردهای‌مان را بازگو نخواهیم کرد.

پرایس در پاسخ به سوالی در رابطه با جدیت ایران در احیای برجام گفت: من نمی‌خواهم در این زمینه پیش‌داوری کنم و قصد ندارم در این زمان که در حال بررسی‌های‌مان هستیم، جوابی قطعی ارائه دهم. تحلیل این موضوع به زمان نیاز دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرد: مهم برای ما و دیگران از جمله اتحادیه اروپا و اسرائیل این است که ایران به سلاح هسته‌ای دست نیابد. اگر ایران دارای یک سلاح هسته‌ای باشد، این یک خطر برای ما و تمام جامعه جهانی خواهد بود.

وی یادآور شد: ما مواضع‌مان را به اطلاع شرکایمان از جمله اسرائیل رسانده‌ایم و همانطور که گفتم آنچه که برای ما مهم است این است که ایران به سلاح هسته‌ای دست نیابد.

پرایس در عین حال تاکید کرد: موضع ما در قبال مذاکرات کاملا مشخص است و آن اینکه مذاکرات کنونی تنها مربوط به برنامه هسته‌ای ایران است و چیز بیشتری را شامل نمی‌شود. بحث گنجاندن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی آمریکا بخشی از مذاکرات وین نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پایان تصریح کرد: اگر احساس کنیم که توافق هسته‌ای در راستای منافع ملی ما نیست، یقیناً این توافق مرده خواهد بود.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها