معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید:

نزدیک به ۲ هزار میلیارد به بیمه دی بدهکاریم/ تامین اعتبار اصلی‌ترین نیاز بنیاد شهید است

عباسپور با اشاره به اینکه بنیاد شهید دو هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهکار می‌شود، گفت: تامین اعتبار اصلی‌ترین نیاز بنیاد شهید و امور ایثارگران است که باید درمان ایثارگران در اولویت آن قرار گیرد.
کد خبر: ۵۴۰۷۳۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷ - 21August 2022

نزدیک به ۲ هزار میلیارد ماهانه به بیمه دی بدهکاریم/ تامین اعتبار اصلی‌ترین نیاز بنیاد شهید استبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «عبدالرضا عباسپور» معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امر ایثارگران امروز (یکشنبه) در نشست خبری خود، پیرامون وضعیت درمان و تامین داروی ایثارگران اظهار داشت: برای مدیریت مناسب درمان ایثارگران، هرم سلامتی تعریف شده تا همه خدمات درمانی مورد نیاز در لایه‌های این هرم تعریف شوند.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امر ایثارگران افزود: همه ایثارگران را تحت پوشش بیمه پایه قرار داده‌ایم که به صورت مستقیم ۹۵۰ هزار نفر از ایثارگران و خانواده‌هایشان توسط بنیاد شهید تحت پوشش قرار داده شده و مابقی ایثارگران تحت پوشش بیمه پایه دستگاه‌های مربوطه هستند.

عباسپور ادامه داد: در همین راستا، بیمه تکمیلی به صورت کامل خدمات ارائه می‌دهد که حدود یک میلیون و ۱۲۰ هزار نفر از ایثارگران تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند و به صورت کامل از خدمات بیمه بهره مند می‌شوند.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امر ایثارگران با اشاره وضعیت پایش سلامت ایثارگران گفت: با همکاری یک هزار و ۴۰۰ نفر از پزشکان عمومی و طرف قرارداد بنیاد شهید از طریق بیمه تکمیلی ویزیت ایثارگران صورت می‌گیرد. همه جانبازان بالای ۵۰ درصد، والدین شهدا و همسرانشان و سایر ایثارگرانی که دارای بیماری صعب‌العلاج هستند تحت پوشش بیمه پایش سلامت بنیاد هستند که ۲۱۰ هزار نفر را شامل می‌شود. سال گذشته ۱۴۹ هزار نفر را پایش کردیم و ۶۸ هزار نفر را امسال تحت پوشش پایش سلامت قرار دادیم.

وی برگزاری اردو‌های ورزشی، فرهنگی، تفریحی و درمانی ایثارگران به همراه خانواده‌هایشان برای آموزش‌های پزشکی و ویزیت‌های خاص را از دیگر برنامه‌های بنیاد شهید عنوان کرد و افزود: در بیمارستان‌های تخصصی و دو بیمارستان خاتم‌الانبیا (ص) و «ساسان» کلینیک‌های تخصصی دایر کرده‌ایم که با دعوت از متخصصان مجرب، ایثارگران دارای شرایط خاص را ویزیت می‌کنند. طی چند سال گذشته متخصصینی که در زمینه درمان عوارض شیمیایی یا بیماران خاص و درد‌های مزمن فعال هستند شناسایی و از آنان برای حضور در ایران دعوت کردیم تا ضمن آموزش به پزشکان ایرانی، درمان ایثارگران را انجام می‌دهند. این سیاست باعث شده اعزام به خارج به یکی دو نفر در سال کاهش پیدا کند. همچنین سعی کردیم خدماتی که ایثارگران نیاز دارند را در داخل و خارج از کشور فراهم کنیم تا آنان که دچار بیماری خاص هستند بتوانند از این خدمات استفاده کنند.

عباسپور در ادامه تصریح کرد: حدود دو هزار تخت جنرال داریم که به صورت مستقیم به بنیاد شهید ارائه خدمت می‌دهد و بنا داریم این تعداد را به هفت هزار تخت در پنج استان و در پنج بیمارستان برسانیم. با توجه به نیاز ما به تخت توانپزشکی حدود هزار تخت توانپزشکی در ۱۰ بیمارستان ارائه خدمات می‌دهد که سعی داریم به چهار هزار تخت افزایش دهیم. تا پایان سال ۳۰۰ تخت اضافه می‌شود.

وی در بیان کرد: با توجه به اینکه جامعه ایثارگری ۲۰ درصد در سن سالمندی هستند و در سال‌های آینده به ۵۰ درصد خواهد رسید. الان سن ایثارگران متوسط ۵۹ سال است و چند سال آینده از ۶۰ عبور کند، از این رو نیازمند خدمات سالمندی هستیم. ایجاد خانه‌های ایثار در ۱۲ استان از برنامه‌های بنیاد است. افزایش آمبولانس‌های کشور از دیگر برنامه‌هاست تا خدمات درمانی را به روز کنیم. ۱۹ آمبولانس خریداری شده و تا پایان سال ۳۰ دستگاه دیگر می‌خریم که مجموعا به ۵۰ دستگاه می‌رسد. در تلاش هستیم در همه استان‌های کشور آمبولانس‌های مورد نیاز را تهیه کنیم. برنامه افزایش و به روز رسانی تجهیزات پزشکی ایثارگران را داریم. به خصوص در بحث توانبخشی به دنبال خریداری هستیم و در تلاشیم سرمایه برای تولید پروتز و ویلچر را فراهم کنیم.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امر ایثارگران گفت: ۸۵ درصد خدمات از طریق بیمه تکمیلی است و تامین اعتبارات در این بخش اصلی‌ترین نیاز است. طبق قانون با برگزاری مناقصه باید بیمه گر انتخاب شود که امسال مناقصه برگزار شد و بیمه گر انتخاب شد، اما تامین اعتبار باید به موقع صورت بگیرد. الان سرانه هر ایثارگر ۳۵۰ هزار تومان است که نسبتا بالا نیست، اما چون آمار بالاست ماهانه ۵۷۰ میلیارد تومان هزینه بیمه تکمیلی می‌شود. اول سال مصوب کردند به جای این مبلغ ۴۰۰ میلیارد بدهند و زمان تخصیص از این هم کمتر می‌دهند، الان نزدیک به دو هزار میلیارد تومن به بیمه دی بدهکاریم.

عباسپور گفت: تامین اعتبار اصلی‌ترین نیاز بنیاد است. برنامه داشتیم بیماران خاص با داروخانه خاص قرار داد داشته باشند و نسخه درب منزل تامین دارو شود. اما داروخانه چنین نمی‌کند، چون تامین اعتبار نشده و چنین اقدامی عملی نمی‌شود. باید درمان ایثارگران باید در اولویت اصلی باشد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها