رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح:

بهره‌گیری از اسناد دفاع مقدس باعث جلوگیری از تحریف و فراموشی وقایع آن دوران شود

سرلشکر باقری گفت: تدوین و مستندسازی وقایع دفاع مقدس موجب می‌شود که این اتفاقات از تحریف و دروغ مصون بماند و سِره را از ناسره جدا شود.
کد خبر: ۵۴۱۲۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶ - 24August 2022

بهره‌گیری از اسناد دفاع مقدس باعث جلوگیری از تحریف و فراموشی وقایع آن دوران شودبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح صبح امروز (چهارشنبه) در بازدید از مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اظهار داشت: یکی از رسالت‌های این مجموعه زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا و ایثارگران در دفاع مقدس برای استفاده جوانان است؛ این نوع کار، یعنی تدوین و مستندسازی اتفاقات بزرگی که در جهان صورت می‌گیرد، برای چه کاری است؟ بُعد اولیه آن این است، اتفاقی که رخ داده از تحریف و دروغ مصون بماند؛ اما نکته مهم‌تر این است که نسل باقی‌مانده و نسل‌های آتی از آن درس‌هایی بگیرند و تهدید‌ها و فرصت‌های بعدی را بهتر مدیریت کنند.

سرلشکر باقری افزود: نگاه به تاریخ با این نیت است که ما دقیق در تاریخ سیر کنیم و حضور یابیم که انگار در آن تاریخ زندگی کردیم؛ هرچه زمان می‌گذرد، غبار و زنگار می‌تواند باعث فراموشی و یا مخلوط شدن حقایق با غیر واقعیات شود؛ بُعد دوم این‌ است که سِره را از ناسره جدا کند و حُسن را از معایب جدا کرده و انتخاب کند؛ اینکه چه مواردی موجب شکست بوده و چه عواملی موجب پیروزی شده و در حوادث بعدی از آن‌ها درس بگیرد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ادامه داد: الان که نسل جنگ حاضر هستند می‌بینید که آسیب‌های ناشی از تحریف و دروغ صورت می‌گیرد بر این اساس طبیعی است که ۵۰ سال آینده بیش از آنچه اکنون شاهد هستیم، روی دهد؛ اگر در دفاع مقدس مشکلی داشتیم که باعث عدم موفقیت در عملیاتی شد و در آینده هم چنانچه همان خطا را تکرار کردیم نشان می‌دهد از تاریخ دفاع مقدس درس نگرفته‌ایم.

سرلشکر باقری افزود: منِ فرمانده می‌توانم از تجربه دفاع مقدس در امنیت‌سازی در شمال غرب و جنوب شرق کشور و در برقراری امنیت در دفاع از حرم اهل بیت (ع) و ده‌ها ماموریت و مسئولیت دیگر استفاده کنم؛ البته این استفاده محدود به نیرو‌های مسلح نیست بلکه چنانچه چنین درسی را در تاریخ اداره کشور بگیریم، کشور را می‌توانیم بهتر اداره کنیم.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح تصریح کرد: مسئله دوم این است که مصداق کار شما در تاریخ نگاری و بهره برداری مناسب از این تاریخ حوزه دفاع مقدس است؛ خوشحالیم که سپاه ماموریت‌ها و جان‌فشانی‌های بعدی را هم وارد این کار کند؛ در اینجا سئوالاتی هم مطرح است که چرا چنین راویانی را در کنار فرماندهان در شمال غرب و جنوب شرق کشور نمی‌بینیم و اینکه چرا در کنار شهید سلیمانی که در سوریه، عراق، لبنان و افغانستان بوده، این روایان نبودند؟ با این حال اگر اکنون این گونه فعالیت‌ها آغاز شده که جای خوشحالی دارد.

سرلشکر باقری با تاکید بر اینکه سرداران سلامی و فدوی باید این موضوع را ابلاغ کرده و وادار کنند تا چنین کاری در ماموریت‌های اخیر سپاه هم صورت گیرد، گفت: در تاریخ ملت‌ها بعضا چنین جنگ‌هایی می‌افتد، اما چنین حادثه‌ای در کشور ما موضوع استثنایی است به عبارت دیگر مانند دفاع مقدس کمتر در دنیا سراغ نداریم، زیرا جنگ‌ها در تاریخ جهان برای کشور گشایی و غارتگری بوده که این‌ها هیچ نسبتی به دفاع مقدس ندارند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با بیان اینکه مرکز اسناد و تحقیقات جنگ سپاه تاکنون بیش از دو هزار عنوان کتاب منتشر کرده، افزود: الان که ۳۴ سال از دفاع مقدس گذشته وقتی نگاه می‌کنیم اکنون اثری از صدام و ارتش آن نیست؛ مسئولان آن موقع عراق می‌بینید که به خفت و خواری دچار شدند، اما این طرف امام چه جایگاه و شانی در دل مردم و سایر آزادی خواهان دنیا دارد.

وی ادامه داد: اینکه می‌بینید فردی پیدا می‌شود که کتاب‌های مختلف را می‌خواند و اختلاف‌های آین کتاب‌ها را در سایتی منتشر می‌کند و می‌گوید مثلا کربلای ۴ عملیات فریب نبوده بلکه عملیات اصلی بوده از همین اختلاف در نقل قول‌ها بوجود می‌آید و یا اظهارنظر‌های نسنجیده و فی‌البداهه صادر می‌شود؛ بنابرابن‌ مرکز اسناد سپاه بواسطه داشتن اسناد متقن می‌تواند جلوی تحریفات و اغراق‌های مربوط به دفاع مقدس را بگیرد و این هم کاری ضروری است؛ لذا در این رابطه آیین نامه‌ای در هیات امنای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصویب و ابلاغ شده تا همه مراکزی که در حوزه دفاع مقدس فعالیتی انجام می‌دهند، به نوعی کنترلی بر آن‌ها صورت گیرد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح بیان داشت: در این رابطه ۶۸ پروژه در موزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و بنیاد حفظ آثار و نشر دفاع مقدس تعریف شده که خیلی از آن‌ها در سپاه تدوین شد و آن‌ها به عنوان مبنا و مرجع است که اسناد این مرکز می‌تواند کمک کننده باشد.

سرلشکر باقری افزود: کار‌هایی که بعد از جنگ در دوره شهید احمد کاظمی در شمال غرب شده و یا در دوران شهید سلیمانی در قرارگاه قدس جنوب شرق کشور صورت گرفته به دلیل آنکه هم، چون دوران دفاع مقدس مستند نگاری نشده، از دست رفته، ولی با این حال از امروز باید برای وقایعی که روی می‌دهد، مستند نگاری صورت گیرد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح تاکید کرد: یکی از آسیب‌های مراکز دارنده اسناد دفاع مقدس، خست آنهاست؛ در حالی که به طور مثال وقتی ۴۰ سال از حادثه‌ای می‌گذرد اسناد مربوط به آن واقعه به غیر از چند سند محدود، مابقی اسناد از حالت طبقه بندی خارج می‌شود.

سرلشکر باقری گفت: کشور ما با مشکلات متعددی مواجه است؛ تحریم، مشکلات و ناکارآمدی هست، اما موضوع اصلی این است که جوان امروز برای حل مشکلات موجود چقدر امید دارد؛ اگر این‌ها بدانند که مثلا در سال‌های ۵۹ و‌۶۰ وضعیت ما چگونه بود و‌چگونه از آن مشکل بیرون آمدیم و آزادی خرمشهر اتفاق افتاد و دیگر شعار نمی‌دهیم که خرمشهر‌ها در راه است، اما مقدمات آن خلاف این شعار باشد؛ تاریخ را واقعا به گونه‌ای برای جوانان بیان کنیم که به آینده امیدوار شود و اگر آن روز از جهت سلاح و امکانات کشور وابسته بوده و حتی توان ساختن یک گلوله آر پی جی هم نداشته الان کشور به توانمندی رسیده که ملاحظه می‌کنید؛ حال وقتی چنین مسیری طی شده آیا مشکلات فعلی قابل حل نیست؟ امید آفرینی، نگاه مثبت و نامید نشدن موضوعاتی است که مرکز اسناد باید در نگارش آثار دفاع مقدس به آن‌ها توجه کند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در ادامه درباره مراکزی که در حوزه دفاع مقدس فعالیت می‌کنند نیز بیان داشت: برای مراکزی که در حوزه دفاع مقدس کار پژوهشی انجام می‌دهند، سطح بندی کردیم بدین صورت که پژوهشگاه دفاع مقدس وارد سطح عملیاتی و تاکتیکی نمی‌شوند و فقط در سطح راهبردی جنگ فعالیت می‌کند، مجموعه مرکز اسناد سپاه و نمونه آن در ارتش سطح عملیاتی است و البته در یگان‌ها و لشکر‌ها و امثالهم مراکزی وجود دارند که سطح تاکتیکی را طرح می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: آغوش باز داشته باشید برای کسانی که می‌خواهند برای دفاع مقدس فعالیتی انجام دهند؛ کسانی که درباره دفاع مقدس می‌خواهند کار کنند دو گلایه دارند و آن اینکه اسناد متقن ندارند و دوم اینکه توپ و تانک و ... نیازدارند لذا باید کمک کرد و با حداقل هزینه امکانات در اختیارشان گذاشته شود و همچنین در اختیار قراردادن قصه و ایده‌هایی برای ساختن آثار هنری.

سرلشکر باقری در پایان گفت: تاریخ شفاهی خوب پیش رفته، اما باید تلاش کرد رزمندگان دفاع مقدس تا بیش از این به دلیل گذشت زمان دچار فراموشی وقایع دفاع مقدس نشده اند، مطالب آن‌ها جمع آوری و منتشر شود.

در این بازدید همچنین سردار دریادار «علی فدوی» جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، سردار سرتیپ «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سردار سرتیپ دوم «علی‌محمد نائینی» رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و جمعی از مدیران این مرکز نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار