شاعر فلسطینی پس از ۸ سال از زندان عربستان آزاد شد

مقامات سعودی یک شاعر فلسطینی را پس از هشت سال حبس آزاد کردند و از سوی دیگر برخی فعالان سعودی خارج از این کشور طرحی را برای آزادی یک مبلغ مشهور سعودی و فرزندانش کلید زدند.
کد خبر: ۵۴۱۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲ - 24August 2022

شاعر فلسطینی پس از ۸ سال از زندان عربستان آزاد شدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نوشته روزنامه عربی۲۱، به گزارش یک سازمان حقوقی، مسؤولان عربستان «اشرف فیاض»، شاعر فلسطینی را که از هشت سال قبل به اتهام «ارتداد» در زندان به سر می‌برد، آزاد کردند.

فیاض ۴۲ ساله پناهجوی فلسطینی است که در عربستان متولد شده و در این کشور زندگی می‌کند، او در سال ۲۰۱۴ پس از آنکه یک شهروند عربستانی او را به ترویج کفر متهم کرد، به ارتداد متهم شد و یک دادگاه سعودی در سال ۲۰۱۵ او را به اعدام محکوم کرد که پس از برگزاری دادگاه تجدیدنظر حکمش را به هشت سال حبس و ۸۰۰ ضربه شلاق کاهش یافت.

سازمان حقوق بشری القسط که دفتر آن در لندن است، با انتشار توییتی اعلام کرد که فیاض پس از اتمام دوره محکومیتش در اکتبر ۲۰۲۱ آزاد شد.

فیاض ژانویه ۲۰۱۴ در عربستان بازداشت شده و به خاطر دفتر شعرش با عنوان "دستورالعمل‌های درون" که اینگونه برداشت شد که به بی‌دینی دعوت می‌کند، به اشاعه کفر متهم شد.

برخی چهره‌های حقوقی در آن مقطع اعلام کردند که یکی از اعضای گروهی فرهنگی در شهر أب‌ها شکایتی را علیه فیاض تنظیم و ارائه کرده است.

برخی شاهدان در دادگاه فیاض اظهار کردند، فرد شاکی به دنبال انتقام گرفتن از او است و فیاض اینکه مجموعه شعرش کفر را ترویج دهد، تکذیب کرد.

همزمان، برخی فعالان سعودی طرحی را جهت درخواست از مقامات برای آزادی سلیمان الدویش، مبلغ سرشناس سعودی و فرزندانش که بازداشت شده‌اند، کلید زدند.

برخی چهره‌های حقوقی سعودی مقیم خارج از این کشور در این طرح، آزادی شیخ الدویش را که بیش از شش سال قبل بازداشت شده، خواستار شدند.

برخی نهاد‌های حقوقی اعلام کردند که یک سایت وابسته به وزارت کشور عربستان به تازگی فاش کرد که الدویش در زندان‌های وابسته به مرکز تحقیقات بوده و هنوز تحت بازجویی است.

مقامات سعودی اواسط آوریل ۲۰۱۶ الدویش را بدون اتهام بازداشت کرده و حدود یک سال بعد، یکی از پسرانش به نام عبد الوهاب را به دلیل بحث با یکی از مسؤولان وزارت کشور بازداشت کردند.

عبد الوهاب که چند ماه بعد آزاد شد، دوباره در اوت سال گذشته بازداشت شد و در ادامه عبد الرحمان نیز سه ماه بعد بازداشت شد، همچنین مسؤولان سعودی مالک سلیمان الدویش، برادر دیگر را در اوایل ژوئیه گذشته بازداشت کردند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار