عربستان حکم اعدام شاعر فلسطینی را لغو کرد

گروهی از قضات دادگاه استیناف «اشرف فیاض»، شاعر فلسطینی مقیم عربستان سعودی اتهام ارتداد وی را وارد ندانسته و حکم اعدام این شاعر را به 8 سال زندان و 800 ضربه شلاق تقلیل دادند.
کد خبر: ۶۹۰۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱ - 03February 2016

عربستان حکم اعدام شاعر فلسطینی را لغو کرد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس به نقل از نشریه «گاردین»، این شاعر فلسطینی ضمن تحمل 8 سال حبس و 800 ضربه همچنین ملزم شده است تا با انتشار بیانیهای در رسانههای رسمی عربستان ابراز پشیمانی کند.
 
این تصمیم دادگاه پس از آن گرفته شد که «عبدالرحمان اللهم»، وکیل «فیاض» مستندات مورد نظر دادگاه نخست را ناقص خوانده و گفته بود که موکلش از محاکمهای عادلانه محروم بوده است. وی در پستی که در تویتر منتشر کرد درباره جزئیات حکم جدید این شاعر فلسطینی نوشت که 800 ضربه شلاق طی 16 مرحله اجرا شده و او میبایست در رسانههای عربستان سعودی اشعار و شاعر بودن خود را انکار کند.
 
«لهم» همچنین از تقلیل حکم اعدام استقبال کرده اما با تاکید بر بیگناهی «فیاض» گفته است که میخواهد با ارائه دادخواستی دیگر تلاش کند تا وی با قید وثیقه آزاد شود.
 
«آدام کوگل»، یک محقق سازمان حقوق بشر در امور خاورمیانه گفته است: «هر چند گردن زدن فیاض لغو شد اما وی به حبسی طولانی مدت و شلاق محکوم شده است در حالی که هیچکس نباید برای بیان بدون خشونت اعتقادات خود بازداشت شود چه به اینکه به تنبیه بدنی و حبس حتی برای مدت کوتاه محکوم شود. مقامات دستگاه قضایی عربستان باید بهسرعت مداخله کرده و این احکام ناعادلانه را لغو کنند.»
 
پیش از این نیز «ایروین ولش»، رماننویس و نمایشنامهنویس مشهور اسکاتلندی نیز گفته بود: «زمانیکه چنین بربریت پیچیدهای در جریان است پس وقت آن رسیده که دولتهای غربی مراودات خود را با این رژیم منحرف قطع کنند.»
 
حکم اعدام «فیاض» که در ماه نوامبر صادر شد اعتراضات جهانی را بهدنبال داشت. همچنین صدها نویسنده و شاعر مطرح جهانی از جمله «ایروینگ ولش»، «راث پادل» و «آل کندی» با هدف حمایت از «اشرف فیاض» و درخواست از عربستان برای لغو حکم اعدام وی به مراسم جهانی شعر و داستانخوانی جهانی پیوسته و با امضا نامه سرگشادهای آزادی وی را خواستار شده بودند

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار