دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

رفتار سیاسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و فرجام مذاکرات رفع تحریم‌ها

تداوم اتخاذ رویکرد‌های سیاسی از سوی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که رافائل گروسی همچنان به همراه رژیم صهیونیستی اصلی‌ترین مانع برای به نتیجه رسیدن مذاکرات رفع تحریم‌هاست.
کد خبر: ۵۴۱۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱ - 26August 2022

رفتار سیاسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و فرجام مذاکرات رفع تحریم‌هاگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: تداوم اتخاذ رویکرد‌های سیاسی از سوی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شرایطی که مقامات و رسانه‌های غربی به حصول توافق خوش‌بین هستند، نشان می‌دهد که رافائل گروسی همچنان به همراه رژیم صهیونیستی اصلی‌ترین مانع برای به نتیجه رسیدن مذاکرات رفع تحریم‌ها است.

در حالی که انتقاد‌ها نسبت به وقت‌کشی دولت آمریکا در خصوص ارائه نظرات نهایی این کشور به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی افزایش یافته است، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، چون همیشه با اتخاذ رویکرد فرافکنی بار دیگر ایران را مقصر معرفی کرد و گفت: «اگر ایران جواب صریحی داده بود این روند ادامه پیدا نمی‌کرد!»

وی همچنین خاطرنشان کرد: «در حال حاضر نسبت به دو هفته پیش، نظرات تهران و واشینگتن نزدیک‌تر شده است.»

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفته بود: «انتظار داشتیم پاسخ دولت بایدن را هفته قبل دریافت کنیم.»

روزنامه وال استریت ژورنال پس از اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و تاکید او بر نزدیک شدن دیدگاه‌های ایران و آمریکا در مذاکرات رفع تحریم‌ها نوشت: «لحن خوش‌بینانه وزارت خارجه آمریکا (برای اولین بار در طول مذاکرات) نشان از نزدیک بودن احیای برجام دارد. اگر آمریکا قصد دبه کردن داشت، نیازی به ارائه چنین پاسخ‌ها و ادبیاتی نداشت. در واقع حالا عدم موافقت آمریکا با طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا و پاسخ ایران با هزینه سنگین سیاسی برای آن‌ها همراه خواهد بود.»

نورنیوز گزارش داد که اظهار خوش‌بینی مقامات و رسانه‌های غربی در مورد احتمال شکل‌گیری توافق در حالی است که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که رفتار‌های سیاسی و غیر فنی او در قبال پرونده فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران همواره یکی از چالش‌های جدی بر سر حل و فصل اختلافات موجود بوده، بار دیگر مخالف‌خوانی‌های قبلی را آغاز کرده است.

گروسی اخیرا در گفت‌وگو با «سی‌ان‌ان» اعلام کرده است: «به ما پاسخ‌ها و دسترسی به افراد و اماکن را بدهید تا بتوانیم چیز‌های زیادی که شفاف‌سازی در خصوص آن‌ها لازم است را شفاف‌سازی کنیم!»

اظهارات گروسی در حالی مطرح می‌شود که ایران پیشتر اطلاعات و دسترسی‌های لازم را به آژانس داده، اما مدیرکل این سازمان بین‌المللی بدون توجه به حسن نیت ایران و با مبنا قراردادن گزارش‌های غیر مستندی که از سوی رژیم صهیونیستی در اختیار آژانس قرار گرفته همچنان بر طبل مخالفت می‌کوبد.

تداوم اتخاذ این رویکرد از سوی گروسی نشان می‌دهد که او همچنان به همراه رژیم صهیونیستی اصلی‌ترین مانع برای به نتیجه رسیدن مذاکرات رفع تحریم‌ها هستند.

البته رفتار‌های سوال برانگیز مدیرکل آژانس مسبوق به سابقه است، چه آنکه او در اقدامی که انتقادات بسیاری را متوجه خود کرد، پیش از برگزاری نشست شورای حکام در خردادماه سال جاری ضمن سفر به سرزمین‌های اشغالی و گفت‌وگو با مقامات رژیم صهیونیستی پایه‌گذار قطعنامه شورای حکام آژانس بر ضد ایران شد.

اتخاذ مواضع غیر سازنده مدیرکل آژانس تایید می‌کند که اصرار جمهوری اسلامی ایران در خصوص ضرورت حل و فصل مسائل پادمانی باقی‌مانده پیش از هرگونه توافقی دارای دلایل متقن و ناظر بر جلوگیری از تداوم رفتار‌های سیاسی مدیرکل آژانس است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار