بحران عراق با بستن مسیر گفت‌وگو حل شدنی نیست

رهبر جریان حکمت ملی عراق در سخنانی در خصوص آخرین تحولات این کشور گفت: با بستن مسیر مذاکره نمی‌توان بحران سیاسی عراق را حل کرد.
کد خبر: ۵۴۱۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴ - 27August 2022

بحران عراق با بستن مسیر گفت‌وگو حل شدنی نیستبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از دفتر اطلاع رسانی جریان حکمت ملی، «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق در سخنانی به بررسی اوضاع سیاسی عراق پرداخت و اظهار داشت: پیچیده شدن صحنه سیاسی کشور و بر هم خوردن موازنه قوا در پی انتخابات و نزاع رسانه‌ای پیش‌آمده همگی بحران‌هایی است که توان و زمان بسیاری از کشور را هدر داد و همچنان شهروندان منتظر حل مسئله و پایان یافتن بن‌بست سیاسی در کشور هستند، بن‌بستی که با تعطیل کردن نهاد‌های حکومت به منافع مردم آسیب می‌زند.

حکیم در ادامه سخنان خود افزود: اتهام زنی و شانه خالی کردن از مسئولیت و تنش نامحدود همگی به ضرر شهروندان است و نتیجه‌ای جز افزایش نارضایتی مردم از همه طرف‌ها ندارد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق با تاکید بر اینکه همه باید به این درک برسیم که پیش گرفتن سیاست لجبازی نمی‌تواند جایگزین گفت‌وگو شود، ادامه داد: ما با گزینه‌های متعدد مواجه نیستیم بلکه یک گزینه بیشتر نداریم و آن هم پیشرفت و پشت سر گذاشتن چالش‌ها با فداکاری و آگاهی مضاعف است و باید همواره به یاد داشته باشیم که عراق بزرگ‌تر از همه ماست و چادری است که همگان در آن جای دارند و نمی‌توان میهن را به یک قومیت یا مذهب یا گروه تقلیل داد.

وی با بیان اینکه استفاده از همه توان‌های اجتماعی و سیاسی و بهره برداری از آن‌ها و کشاندن آن‌ها به مسیری واحد بهترین راه حل وضعیت کنونی ماست، عنوان کرد: همه طیف‌ها و گروه‌ها باید در این شرایط حساس و خطیر حضور داشته باشند و نقش اثرگذار به عهده بگیرند، البته حضور همگان به معنای مشارکت همگان در دولت و در عرصه اجرایی بر اساس سهمیه‌بندی و توافق به معنای منفی کلمه نیست.

حکیم مجدداً بر عدم مشارکت جریان حکمت در کابینه تاکید کرد و آن را نه از باب فرار از مسئولیت بلکه به منظور فراهم کردن عرصه برای نخست‌وزیر آینده برای انتخاب آزادانه تیمی منسجم و موفق دانست.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همگان خواست که منافع عالی ملی را بر هر امر دیگری اولویت دهند و با همکاری و گفت‌وگوی سازنده در پی حل مسائل برآیند و اتهام‌زنی و رفتار‌های هیجانی را کنار بگذارند.

وی همچنین بر بازنگری در بسیاری از مواد قانون اساسی که کاستی و غیر عملی بودن آن‌ها ثابت شده و همچنین بر ضرورت ایجاد پیمان‌های ملی فرامذهبی و فراقومیتی و پشت سر گذاشتن سهمیه‌بندی سیاسی و رفتن به سمت الگوی اکثریت حاکم و اقلیت اپوزیسیون اثرگذار تأکید کرد.

حکیم بار دیگر به بیان گام‌های چهارگانه برای خروج از بحران شامل اقدامات منطقی، گفتگو و تفاهم، زمان‌بندی مناسب و اعتماد متقابل پرداخت و گفت: روند تصحیح و تغییر در نظام دموکراتیک مبتنی بر گفتگو‌های سازنده و پذیرش نظرات دیگران است و با تلاش برای تحمیل اراده و اتهام‌زنی و بستن مسیر‌های گفتگو نمی‌توان موجب تحولات سیاسی و اجتماعی سازنده و ایمن در کشور شد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق خطاب به «سید مقتدی صدر» گفت: پیامی از سر محبت و قدردانی به برادرمان سیدمقتدی صدر و برادران جریان صدر دارم؛ ما فرزندان میهنی واحد با تاریخی واحد از خاندانی واحد بوده و هستیم و خواهیم ماند و نباید اختلافات و سوءتفاهمات میان ما فاصله اندازد و دستان فتنه و جهل و کینه وحدت ما را بر هم زند.

وی ادامه داد: ما هرگز در رابطه برادرانه‌مان با شما کوتاهی نکردیم، با وجود تنش رسانه‌ای و اقدامات نادرستی که علیه ما و علیه نهاد‌های حاکمیتی انجام شد و به تعطیلی این نهاد‌ها انجامید، در کنار دیگر برادران نیرو‌های ملی چارچوب هماهنگی و همچنین جدا از آن نخستین طرفی بودیم که برای متقاعد کردن شما به انصراف از تحریم انتخابات تلاش کردیم و نخستین طرفی بودیم که پیروزی شما در انتخابات را تبریک گفتیم و نخستین طرفی بودیم که از پروژه اکثریت ملی به شرط‌های مطلوب آن که حفظ جایگاه بزرگ‌ترین طیف جامعه است حمایت کردیم.

حکیم در ادامه خطاب به صدر یادآور شد: پیش از این سال‌ها در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی بسیاری با وی همراه بوده و همواره به اختلاف نظرات احترام گذاشته است و این اختلافات را عامل التهاب و اتهام نمی‌داند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق با بیان اینکه ما و برادران چارچوب هماهنگی همچنان به اهمیت و جایگاه جریان صدر و اثرگذاری آنان در مراکز تصمیم‌گیری و حضورشان در نهاد‌های حکومت اعتقاد داریم، عنوان کرد: این اعتقاد نه به علت وزنه انتخاباتی که به علت وجود چهره‌ها و نیرو‌های ملی و خیرخواه در میان آنهاست.

وی افزود: تا جایی که می‌دانم برادران ما در چارچوب هماهنگی برای حفظ پیوند‌های ملی و وحدت بزرگ‌ترین طیف اجتماعی و شراکت واقعی در تصمیم‌گیری تلاش‌های بسیاری کرده و می‌کنند و مسیر‌های مودت و دوستی گشوده خواهد ماند و می‌توان به نقشه راهی رسید که برای همگان رضایتبخش و مبنا و هدف آن منافع ملی باشد.

حکیم با تاکید بر اینکه رفتن سراغ انتخابات پیش از موعد به مقدمات و بررسی آن در مجلس و بحث‌های حقوقی نیاز دارد تا گزینه‌ای عملی و ایمن و قابل قبول برای همه شرکای سیاسی باشد، گفت: این گزینه‌ای است که می‌توان بعد از تشکیل دولت جدید و تعدیل قانون انتخابات و تضمین سلامت کمیساریای عالی مستقل انتخابات و تأمین لوازم لجستیک و فنی مطلوب برای اجرای انتخاباتی سالم که در آن اشکالات انتخابات اخیر برطرف شود و نیز تصویب بودجه در کشور درباره آن بحث و بر سر اجرای آن تفاهم کرد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق از همه طرف‌ها خواست که در عرصه سیاسی و مردمی و رسانه‌ای خویشتنداری پیشه کنند و به عقلانیت و منطق و تفاهم میدان دهند چرا که عراق از جنگ و نزاع و درگیری خسته شده و ملت در انتظار مژده خیر و خدمات و راه حل‌هاست.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها