دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

حفظ وحدت و پیروی از «مرجعیت» تنها راه برون رفت عراق از بحران

رویدادها و وقایع روزهای اخیر که در عراق روی داده به خوبی به مردم این کشور نشان می‌دهد که تنها راه خروج از بحران حفظ وحدت و پیروی از مرجعیت دینی است.
کد خبر: ۵۴۳۱۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۶ - 03September 2022

اطاعات از مرجعیت تنها راه خرج عراق از بحرانگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: بحران جدید عراق درست از زمانی آغاز شد که «آیت‌الله حائری» مرجع انقلابی ملت عراق به علت کهولت سن از مسئولیت مرجعیت کناره‌گیری کرد و به تمامی مقلدان خود تاکید کرد از این به بعد مرجع آنان حضرت امام خامنه‌ای هستند. درست بعد از این کناره‌گیری بود که «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق نیز با صدور بیاینه‌ای شتابزده کناره‌گیری خود را از تمامی فعالیت‌های سیاسی اعلام کرد.

در واقع بعد از انتشار خبر کناره‌گیری «مقتدی صدر» از تمامی فعالیت‌های سیاسی موجب شد تا وضعیت سیاسی عراق که بحرانی بود بحرانی‌تر هم شود. اینگونه شد که طرفداران او در بغداد و چند شهر دیگر عراق به خیابان‌ها آمدند و با تظاهرات ضمن ورود به منطقه سبز بغداد مراکز سیاسی از جمله مجلس این کشور را اشغال کردند. در کنار اینکه درگیری‌های خشونت باری در بغداد صورت گرفت که ده‌ها کشته و صدها زخمی برجای گذاشت.

اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که شهید «آیت‌الله صدر» پدر «مقتدی صدر» قبل از شهادت خود از مقلدان خود درخواست کرده بود که پس از او از حضرت «آیت‌الله حائری» تبعیت کنند. در واقع «آیت‌الله حائری» از این زمان مرجع تقلید «جریان صدر» شدند و مواضع ضد اشغالگری ایشان ار همه‌گان واضح و روشن بود. حتی تثبیت رهبری «مقتدی صدر» بر جریان صدر نیز از تائید «آیت‌الله حائری» سرچشمه گرفته بود.

البته متاسفانه موضوعی که در سال‌های اخیر موجب شده تا «جریان صدر» با مرجعیت دینی عراق زاویه و تضاد پیدا کند فعالیت‌ها و اقدامات این جریان در حوزه سیاسی عراق بوده است که موجب شده تا شاهد دودستگی در میان مردم و گروه‌های سیاسی عراق باشیم. این امر به خودی خود موجب شده تا شاهد بی‌ثباتی و تزلزل در عرصه سیاسی این کشور باشیم که نتیجه آن همین بحران‌های متعدد و ادامه‌دار است.

در این میان موضوعی که نباید آن را از خاطر ببریم این است که «آیت‌الله حائری» در بیانه استعفای خود حفظ وحدت و انسجام ملی را به مردم و گروه های عراقی گوشزد و توصیه کرده بودند و درخواست کرده بودندن تا به استعمار و صهیونیسم و طرفداران و مزدوران آنها فرصت ندهند تا آتش فتنه را در عراق شعله‌ور کنند و عمیقا بدانند که دشمن اصلی و مشترک آنها آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند.

از همه مهمتر اینکه «آیت‌الله حائری» از تمامی علما و طلاب درخواست کرده بودند تا مردم را آگاه کنند تا ضمن درک منافع ملی کشور عراق دوستان و دشمنان واقعی خود را شناسایی کرده و از اتحاد و پیمان بستن با آنها خودداری کنند. ضمن اینکه اگر هرکسی تلاش کند به نام فرزندان دو شهید صدر بین فرزندان امت و مذهب تفرقه بیاندازد و یا به نام آنها رهبری را برعهده بگیرد در حالی که فاقد درجه اجتهاد و دیگر شرایط قید شده در رهبری شرعی است، صدری نخواهد بود.

اما مهمترین و حساس ترین توصیح حضرت «آیت‌الله حائری» پیرامون دور نگهداشتن بعثی های جنایتکار و فاصد و همینطور مزدوران آنها از مناصب و مسئولیت های کشور بود. ایشان به مردم و مسئولان عراقی به شدت توصیه کردند که به هیچ عنوان قدرت را در اختیار آنها قرار ندهند زیرا آنچه واضح و روشن است آنها فقط به دنبال منافع حزبی خود بوده و خدمت به اربابان آمریکایی و صهیونیستی را بر خیر وصلاح مردم عراق را ترجیح می‌دهند.

بر این اساس نکات بسیار مهم و حیاتی که «آیت‌الله حائری» خطاب به مردم و مسئولان عراقی بیان کردند به خوبی و روشنی نشان می‌دهد که مرجعیت دینی عراق از زمان های گذشته و بعد از سقوط صدام به دست آمریکا تا امروز به شدت نگران توطئه‌های صهیونیستی و آمریکایی در کنار برخی از کشورهای منطقه و همسایه عراق با هدف آغاز یک جنگ داخلی با هدف تجزیه این کشور هستند.

این در حالی است که در مقابل تمامی توطئه‌ها و خواب‌های شومی که دشمنان عراق برای این ملت و کشور دیده‌اند اتحاد و اطاعت از مرجعیت یکی از تنها راه های خروج این کشور از بحران های کنونی است. بر این اساس جریان‌های سیاسی این کشور باید با رایزنی و گفت‌وگو و ایجاد توافق بین خود و با انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر مورد قبول تمامی احزاب گروه‌های عراقی بحران موجود را حل و فصل کنند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار