چارچوب هماهنگی:

همه نهاد‌های عراق برای دفع فتنه دست به کار شوند

کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به چارچوب هماهنگی تأکید کرد که جریان صدر باید به میز گفتگو بازگردد.
کد خبر: ۵۴۲۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۹ - 29August 2022

همه نهاد‌های عراق برای دفع فتنه دست به کار شوندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) شامگاه امروز دوشنبه در واکنش به آشوبگری حامیان سید مقتدی الصدر رهبر جریان صدر در بغداد و سایر استان‌های عراق، بیانیه منتشر کرد.

شبکه خبری العهد، ضمن نقل این بیانیه، گزارش داد، مردم عراق با نگرانی، پیگیر تظاهرات‌های جریان صدر و تحصن آنان در پارلمان و شماری از ادارات دولتی هستند که اخیرا به حمله به نهاد‌های مختلف حکومتی از جمله دستگاه قضا و کاخ ریاست جمهوری منجر شد.

در این بیانیه آمده است: ما بار دیگر، حمایت خود را از حکومت و نهاد‌های آن، اعلام می‌کنیم و هنگامی که نهاد‌های حکومتی مورد تعرض قرار گیرند، به هیچ عنوان نمی‌توان بی‌طرف باقی ماند.

چارچوب هماهنگی ادامه داد: دولت و نهاد‌های امنیتی باید به وظیفه ملی خود در حمایت از نهاد‌های حکومتی و منافع عمومی و فردی عمل کنند. از همه نهاد‌های دینی، سیاسی و اجتماعی می‌خواهیم که مداخله کنند و برای دفع فتنه، غالب کردن زبان عقل و گفتگو و جلوگیری از هرج‌ومرج و خونریزی بیشتر، دست به کار شوند.

این نهاد شیعی خاطر نشان کرد، باید راهکار‌های عملی و واقعی پیدا کرد که مبتنی بر قانون اساسی و زبان گفتگو باشد تا به نتایج سریعی دست یافته شود. رنج و درد هم متوقف گردد.

چارچوب هماهنگی از جریان صدر خواست که به میز گفتگو بازگردد و با برادرنشان تلاش کنند تا به توافقات مشترکی دست پیدا کنند تا نقشه راه آشکاری باشد که مبتنی بر قانون و قانون اساسی بوده و منافع این ملت را محقق کنند.

این در حالی است که صدر بعد از ظهر امروز با انتشار بیانیه‌ای، مدعی کناره‌گیری از عالم سیاست شد. وی گفت که دیگر در سیاست هیچ دخالتی نخواهد کرد.

پس از این اظهار نظر الصدر، کانال‌ها و سایت‌های نزدیک به این جریان بسته شدند. دفتر صدر هم از تمامی حامیان او خواست به هیچ وجه در امور سیاسی دخالت نکرده و هیچ شعار یا سخنی را به نام جریان صدر به زبان نیاورند.

البته برخی از مسئولان این جریان مدعی شدند که سایت‌ها و کانال‌های جعلی دیگری که خود را منتسب به جریان صدر معرفی می‌کنند، با تهییج حامیان این جریان برای آشوبگری در بغداد و چند استان عراق، سعی در بحرانی کردن وضعیت این کشور دارند.

آشوبگران حامی صدر هم بلافاصله پس از انتشار بیانیه مقتدی، در بغداد تظاهرات و تجمعات خود را آغاز کردند. معترضان در آغاز به منطقه سبز حمله کردند و این منطقه را بستند. البته برخی از منابع خبری گزارش دادند که عناصر آمریکایی، از طریق بالگرد، کارمندان سفارت خود را از منطقه سبز خارج کردند. حامیان صدر سپس به سمت کاخ ریاست جمهوری یورش بردند و آن را به تصرف خود درآوردن.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار