در مراسم سیزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت مطرح شد؛

حسام: «یامامورا» سفیر فرهنگی و رسانه بلیغی برای نظام اسلامی بود

نویسنده کتاب مهاجر سرزمین آفتاب گفت: بسیاری از جانبازان شیمیایی مادری را از دست دادند؛ یامامورا سفیر فرهنگی و رسانه بلیغی برای نظام اسلامی بود.
کد خبر: ۵۴۲۷۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶ - 31August 2022

تقدیر همسران شهدا از حمید حسام/ مهاجر سرزمین آفتاب مادر جانبازان شیمیایی بودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم سیزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت با انتشار رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب مهاجر سرزمین آفتاب امروز چهارشنبه (۹ شهریور) با حضور چهره‌های مطرح فرهنگی، فعالان ادبیات مقاومت و پایداری، مسولان کشوری و لشکری، خانواده کونیکو یامامورا مادر شهید محمد بابایی و مهمانانی از ۴۰ کشور جهان و اعضای مجمع جهانی تقریب مذاهب در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما، حمید حسام نویسنده کتاب مهاجر سرزمین آفتاب، علیرضا قزوه از شاعران کشور، مرتضی سرهنگی نویسنده حوزه ایثار و مقاومت، علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، آیت‌الله امامی کاشانی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از جمله مهمانان این مراسم بودند.

حمید حسام در این مراسم اظهار داشت: سراسر ۸۰ سال زندگی خانم یامامورا که ۲۰ سالش در ژاپن و ۶۰ سالش در ایران گذشت شگفتی است و کتاب او روایت شگفتی‌هاست که ناشی از هجرتی با دو ساحت است. یک ساحت جغرافیایی و دیگری ساحت اعتقادی از آیین بودا به مکتب اسلام و شیعه. سختی کار من و مسعود امیرخانی بخش دوم کتاب و سیر انفسی ایشان بود.

حسام افزود: سیر آفاق با چندین ساعت مصاحبه توسط آقای امیرخانی انجام می‌شود. قصه زندگی او از یکی از شهر‌های ژاپن به ایران می‌رسد و مروری بر تاریخ انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن است، خانه ایشان پایگاه انقلابی بود و سال ۵۸ هنوز جنگ تحمیلی شروع نشده است که ایشان کارت ملی بسیج دارد، معلم و مدرس می‌شود و عملا محمدش را قربانی می‌کند و فرزند اولش سلمان را راهی جبهه می‌کند.

این نویسنده کتاب ادامه داد: اما سیر انفس آنچه در درون ایشان اتفاق افتاده با مصاحبت، همکاری، همگامی و حضور در خلوت راوی به دست می‌آید. نسبت آقای امیرخانی با این بانو نسبت مادر و فرزندی شد، بسیاری از جانبازان شیمیایی مادری را از دست دادند. ایشان سفیر فرهنگی و رسانه بلیغی برای نظام اسلامی است.

حسام تصریح کرد: کار سختی بود ۸۰ سال زندگی را در ۲۰۰ صفحه روایت کردن. اندازه شناسی در این کار حساب شده بود و جای دراز نویسی که در کار‌های اینچنین وبال کار نویسندگی را مختل می‌کند را گرفته است.

وی از کسانی که در شکل‌گیری این کتاب نقش داشتند تشکر کرد و گفت: هر بخش از زندگی این بانو روایت خاص خودش را دارد و کتاب بخش کوچکی است. ایشان بعد از انقلاب اسلامی که بسیاری اشک شوق ریختند و سجده شکر کردند اشاره داشتند که از خاور دور آمده بودم، اما غرور شکسته شده در هیروشیما را اینجا در ایران و دورتر از سرزمین مادریم یافتم.

کونیکو یامامورا مادر شهید محمد بابایی، تنها مادر شهید ژاپنی است که پس از ازدواج با همسری ایرانی به دین اسلام گروید و نام سبا بابایی را انتخاب کرد. او پس از شهادت فرزندش در جبهه‌های دفاع مقدس به فعالیت‌های فرهنگی و هنری مشغول بود، در پارالمپیک ۲۰۲۰ سرپرست نمادین کاروانی ایرانی بود و با اعضای موزه صلح تهران همکاری می‌کرد. او چندی پیش پس از مدتی بستری در بیمارستان خاتم‌الانبیا به دلیل ضایعه تنفسی دار فانی را وداع گفت.

در این مراسم قرآن امضا شده رهبر معظم انقلاب اسلامی به همراه انگشتر و چفیه‌ای از ایشان به حمید حسام اهدا شد.

انتهای پیام/۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار