دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

جایگاه یمن در مخاطرات امنیتی رژیم صهیونیستی

صهیونیست‌ها که تا چندی پیش تنها ایران و حزب‌الله را تهدیدی جدی برای موجودیت جعلی خود می‌دانستند، اما اکنون با گسترده شدن بازو‌های محور مقاومت در سراسر منطقه، انصارالله یمن را به دلیل قابلیت‌های نظامی آن برای امنیت خود تهدید مستقیم و جدی قلمداد می‌کنند.
کد خبر: ۵۴۲۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۱ - 02September 2022

جایگاه یمن در مخاطرات امنیتی رژیم صهیونیستی

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: در شرایطی که مقامات صهیونیستی به دلیل تشدید تنش با حزب‌الله لبنان بر سر میدان گازی «کاریش» در دریای مدیترانه از احتمال آغاز یک جنگ جدید با حزب‌الله خبر می‌دهند، اما آنگونه که رسانه‌های این رژیم گزارش داده‌اند، آن چیزی که در حال حاضر ذهن صهیونیست‌ها را به خود مشغول کرده است، تهدید از سوی لبنان نیست بلکه احتمال هدف قرار گرفتن سرزمین‌های اشغالی با پهپاد‌های یمنی است.

شبکه تلویزیونی I۲۴ رژیم صهیونیستی به نقل از منابع آگاه ادعا کرده که ایران از طریق حزب‌الله به دنبال وارد کردن ضربه‌ای قوی به تل‌آویو است تا قواعد درگیری میان دو طرف را بازگرداند، اما در این میان خطر حقیقی که اسرائیل با آن مواجه است، در یمن نهفته و احتمال هدف قرار دادن سرزمین‌های اشغالی توسط انصارالله در سایه هماهنگی آن با حزب‌الله به یک واقعیت تبدیل شده است. به ادعای این منابع، حزب‌الله با روشن کردن جبهه شمالی، رژیم صهیونیستی را فریب می‌دهد، اما تل‌آویو امکان گشودن جبهه از جنوب از طریق پهپاد‌های انصارالله را نیز مدنظر دارد.

ترس صهیونیست‌ها از تهدیدات احتمالی از سوی یمنی‌ها درحالی است که انصارالله در سال‌های اخیر دستاورد‌های زیادی در عرصه موشکی و پهپادی کسب کرده است و علاوه بر توانایی هدف قرار دادن عمق خاک عربستان و امارات بار‌ها اعلام کرده که به سطحی از توانمندی دست پیدا کرده که می‌تواند سرزمین‌های اشغالی را نیز هدف قرار دهد.

باتوجه به اینکه رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته با ائتلاف متجاوز سعودی در یمن مشارکت کرده و کمک‌های اطلاعاتی و لجستیکی را به دشمنان یمن ارائه داده است و عملا در کشتار مردم بی‌دفاع یمن شریک جرم سعودی‌ها محسوب می‌شود به همین خاطر رهبران انصارالله، نام این رژیم را نیز در لیست دشمنان درجه یک خود ثبت کرده‌اند تا در فرصت مناسب از خجالت اشغالگری‌هایش در یمن درآیند.

ارتش تا بن دندان مسلح رژیم صهیونیستی که روزی برای ارتش‌های عربی کابوس به شمار می‌رفت، اما اکنون برای یمنی‌ها که در بدترین شرایط زندگی و فاجعه انسانی به سر می‌برند حکم ارتش پوشالی را دارد و روزی نیست که رهبران صنعاء به سران تل‌آویو نسبت به حملات نظامی هشدار ندهند. یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن که نام آشنایی برای کاخ نشینان ریاض و ابوظبی است، بار‌ها هشدار داده که اگر دشمن صهیونیستی هوس ماجراجویی در یمن به سرش بزند و به آن حمله کند، نیرو‌های یمنی حق پاسخگویی به تجاوز این رژیم را خواهند داشت. عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله هم بار‌ها مقامات اسرائیلی را خطاب قرار داده و درباره هرگونه اقدام از سوی رژیم صهیونیستی علیه ملت یمن هشدار داده و گفته است، اگر اسرائیل مرتکب هر گونه حماقتی علیه ملت ما شود، لحظه‌ای در صدور حکم جهاد علیه دشمن صهیونیستی و انجام حملات سخت و شدید به این رژیم تردید نخواهیم کرد.

صهیونیست‌ها باتوجه به تجربه دو سال اخیر عربستان سعودی و امارات که بار‌ها ضرب شست عملیات موشکی و پهپادی انصارالله را چشیده اند و درد آنرا از عمق وجود درک کرده‌اند، می‌دانند که انصارالله اگر اراده کند، سرزمین‌های اشغالی هم از خصم عملیات پهپادی و موشکی یمن بی نصیب نخواهد ماند و به سرنوشت مشابه ریاض و ابوظبی دچار خواهد شد و نگرانی‌هایی که از سوی اسرائیلی‌ها از آینده درگیری با محور مقاومت به گوش می‌رسد بی‌دلیل نیست. علاوه بر قدرت پهپادی انصارالله، برد موشک‎‌های یمن هم به حدی است که به راحتی می‌تواند پایگاه‌های نظامی رژیم در منطقه و عمق سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار دهد و با وجود محاصره گسترده اقتصادی یمن، این توانمندی روز به روز درحال تقویت است.

در اکتبر سال ۲۰۱۷ عزیز راشد سخنگوی وقت ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تهدیداتی را ضد پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی در اریتره مطرح کرده و گفته بود که در صورتی که همکاری رژیم اسرائیل با تجاوز سعودی- اماراتی به یمن ادامه داشته باشد، نیرو‌های مردمی می‌توانند این پایگاه‌ها را هدف قرار دهند. این پایگاه‌ها در حدود ۹۷۳ کیلومتر از یمن قرار دارد و به راحتی در تیرس موشک‌های یمنی است. همچنین در حالی که فاصله جغرافیایی میان یمن و سرزمین‌های اشغالی حدود ۲۲۰۰ کیلومتر است با وجود برد ۲۵۰۰ کیلومتری موشک‌های پیشرفته یمنی‌ها، انصارالله به راحتی می‌تواند سرزمین‌های اشغالی را مورد هجوم قرار دهد.

اسرائیل علاوه بر کمک‌های نظامی به ائتلاف سعودی، به طور مستقیم نیز در خاک یمن نیز حضور دارد و امارات که مجری سیاست‌های تل‌آویو در منطقه است، بسیاری از افسران صهیونیستی را در مناطق جنوبی یمن مستقر کرده و حتی با کمک آن‌ها فرودگاهی را در جزیره سقطری احداث کرده است. صهیونیست‌ها که تامین امنیت در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب را برای مقاصد تجاری و سیاسی خود حیاتی می‌دانند، حضور گسترده در یمن را برای تحقق اهداف خود ضروری می‌بینند. زیرا با حضور در یمن می‌توانند از نزدیک همه تحرکات انصارالله و ایران را رصد کرده و طرح‌های خود را برای ضربه زدن به آن‌ها عملی کنند.

در واقع نباید از یاد برد که صهیونیست‌ها ممکن است به بزرگنمایی تهدیدات کنونی از جانب یمن به عنوان راهی برای مشروعیت بخشی به گسترش حضور نظامی در این منطقه و جلوگیری از بزرگتر شدن منابع تهدید در دریای سرخ و تنگه باب المندب بپردازند.

مواضع انصارالله در قبال مسئله فلسطین

یکی از دلایلی که رژیم صهیونیستی را نسبت به تهدیدات انصارالله نگران کرده است موضع گیری‌های تندی است که رهبران انصارالله در قبال قضیه فلسطین و اشغالگری‌های صهیونیست‌ها اتخاذ کرده‌اند. هر چند یمن نیز مثل بسیاری از کشور‌های اسلامی از همان ابتدای تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی از ملت فلسطین حمایت سیاسی کرد، اما از زمان شروع انقلاب در سال ۲۰۱۱ که انصارالله به نیروی برتر در تحولات سیاسی و نظامی یمن تبدیل شد، حمایت دولت صنعاء از فلسطین بیش از پیش افزایش یافت و رهبران انصارالله همواره از حقوق فلسطینی‌ها دفاع کرده و اشغالگری‌های اسرائیل در نوار غزه و کرانه باختری را به شدت محکوم کرده‌اند.

عبدالملک الحوثی در سخنرانی‌های خود بار‌ها به حمایت یمن از مردم فلسطین اشاره کرده و در نبرد سیف‌القدس بین مقاومت غزه و ارتش صهیونیستی که در اردیبهشت ۱۴۰۰ رخ داد، در سخنانی گفت: «ما با اهتمام ویژه روند تحولات در فلسطین را، به دنبال افزایش تحرکات دشمن اسرائیلی و هدف قرار دادن مسجد الاقصی و محله شیخ جراح، دنبال می‌کنیم و تمام قد در کنار ملت فلسطین و مقاومت آن ایستاده‌ایم». الحوثی همچنین در سخنرانی خود در روز قدس امسال با انتقاد از روند عادی‌سازی شیوخ عرب با رژیم صهیونیستی، گفت کسانی که به سرعت به دنبال عادی سازی روابط با دشمن اسرائیلی هستند پشیمان شده و بازنده خواهند بود.

محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی انصارالله هم در روز قدس هشدار داد که اگر بیت‌المقدس با تهدید موجودیتی مواجه شود، یک جنگ منطقه‌ای فراگیر در پیش خواهد بود و در آن صورت رژیم صهیونیستی و کشور‌های سازشگر بی‌تردید زیان خواهند دید و بازنده هستند. یحی سریع هم ماه گذشته در سخنانی در واکنش به جنگ سه روزه غزه، خطاب به صهیونیست‌ها گفت: «ما یک ملت و یک امت هستیم و هرگونه حمله به فلسطین، حمله به یمن و کل مقاومت است. نیرو‌های مبارز ما آماده هر گونه فرمانی برای دفاع از ملت فلسطین در برابر جنایات رژیم اشغالگر هستند».

دیدار‌های مکرر هیئت انصارالله با رهبران مقاومت در منطقه

حمایت انصارالله از فلسطینی‌ها و محور مقاومت تنها به حمایت‌های سیاسی محدود نمی‌شود بلکه یمنی‌ها در سال‌های اخیر علاوه بر اینکه آمادگی خود را برای مقابله مستقیم با رژیم غاصب اعلام کرده‌اند، دیدار‌های گسترده‌ای هم با رهبران فلسطینی داشته‌اند و تعاملات دو طرف روز به روز در حال گسترش است و دلیل اصلی ترس صهیونیست‌ها نیز همین تعاملات درهم تنیده بین فلسطینی‌ها و یمنی‌ها است.

در همین راستا، تعدادی از مقامات یمنی پس از جنگ سه روزه اخیر در غزه، در دیدار با احمد برکه نماینده جنبش جهاد اسلامی، بر ادامه حمایت دولت نجات ملی یمن از آرمان ملت فلسطین تاکید کردند. همچنین دیدار‌های جداگانه‌ای نیز بین هیئت یمنی با اعضای جنبش حماس در سال‌های گذشته انجام شده است و انصارالله حمایت قاطع خود را از فلسطین و مقاومت غزه در برابر اشغالگران اسرائیلی اعلام کردند. از سوی دیگر، در مرداد ۱۳۹۷ هم هیئتی از اعضای انصارالله با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار و آخرین وضعیت منطقه و امور یمن را بررسی کردند.

هرچه تحرکات صهیونیست‌ها در خاک یمن بیشتر می‌شود، دشمنی انصارالله هم با این رژیم به همان اندازه افزایش می‌یابد. برخلاف روابط کشور‌های عربی و رژیم صهیونیستی که تنها به روابط دیپلماتیک محدود می‌شود و در صورت وقوع درگیری بین اعراب با طرف‌های ثالث، صهیونیتس‌ها برای کمک به دوستان عربی خود وارد نبرد نخواهند شد. اما نیرو‌های مقاومت در منطقه در عمل نشان داده‌اند که اگر یک ضلع مقاومت با دشمن درگیر شود، دیگر اضلاع محور مقاومت نیز با همه توان به کمک آن می‌شتابند همانگونه که همکاری این نیرو‌ها را در سوریه و عراق در مقابله با گروه‌های تروریستی به خوبی مشاهده کردیم.

راهبرد سیاسی و نظامی انصارالله علیه اسرائیل

هر چند مقامات تل‌آویو با کمک شیخ نشین‌های عربی سعی دارند برنامه‌های خود در یمن را به پیش ببرند، اما انصارالله نشان داده که در مقابله با دشمنان دست بسته نیست و ابزار‌هایی در اختیار دارد که می‌تواند دشمنان یمن را پشیمان کند. از اینرو، انصارالله ممکن است در قبال توطئه‌های اسرائیل در منطقه، راهبرد منسجمی را چه در بعد نظامی و چه سیاسی بکار بگیرد. انصارالله که تنگه باب‌المندب را در اختیار دارد می‌تواند در تعاملات بین رژیم صهیونیستی با اعراب خلیج فارس که بیشتر از طریق دریای سرخ انجام می‌شود خلل ایجاد کرده و با رصد تحرکات صهیونیستها، نقشه‌های آن‌ها را خنثی کند.

از سوی دیگر، در بعد نظامی هم انصارلله برگه‌هایی دارد که با استفاده از آن‌ها برای تل‌آویو می‌تواند خطراتی را ایجاد کند. همانگونه که در سال‌های اخیر روابط انصارالله با حزب‌الله و مقاومت فلسطین تقویت شده است، در آینده نیز این روابط بیش از پیش گسترش خواهد یافت و هر چه بازو‌های مقاومت در منطقه بیشتر با هم تعامل داشته باشند به همان میزان چالش‌های امنیتی اسرائیل از سوی یمن بیشتر خواهد شد. زیرا، در صورت وقوع درگیری تمام عیار بین رژیم صهیونیستی و نیرو‌های مقاومت در منطقه، سرزمین‌های اشغالی از چندین جبهه مورد هدف قرار خواهد گرفت. این در حالی است که جنگ اخیر غزه نشان داد که ارتش صهیونیستی حتی در برابر یک جبهه واحد هم نمی‌تواند موفقیتی کسب کند.

تقویت قدرت دریایی یکی دیگر از مولفه‌های راهبرد نظامی انصارالله در برابر افزایش فعالیت‌ها و تهدیدات رژیم صهونیستی در دریای سرخ و باب المندب می‌باشد. تجارت دریایی بخش عمده اقتصاد اسرائیل را به خود اختصاص داده است و اخلال در این تجارت در مدت کوتاهی می‌تواند دردسر‌های بزرگی برای تل آویو ایجاد کند.

حدود ۹۹ درصد از کالاها، محموله ها، مواد خام و تجارت خارجی رژیم صهیونیستی توسط کشتی‌ها حمل می‌شود و بخش اعظم آن توسط کشتی‌هایی که در اسرائیل ثبت نشده اند و تحت مالکیت و کنترل این رژیم نیستند. بنابراین، اقتصاد اسرائیل در دوره‌های اضطراری امنیتی به شدت به عملکرد صحیح شرکت کشتیرانی و بنادر ملی آن وابسته است. این درحالی است که رژیم صهیونیستی ناوگان کشتی‌رانی مستقلی ندارد و هر سال از ۶۰۰۰ کشتی تجاری که وارد بنادر اسرائیل می‌شوند، تنها ۴ درصد از آن‌ها متعلق به این رژیم است. بدون تردید در صورت تهدیدات دریایی بخش اعظم این ناوگان بین المللی حاضر به پذیرش ریسک تداوم حرکت در مسیر بنادر اسرائیل نیستند. موضوعی که از دید رهبران تل آویو هم پنهان نمانده و پیشتر نتانیاهو نخست وزیر سایق این رژیم در مارس ۲۰۲۰ در مورد ضرورت داشتن ناوگان مستقل دریایی سخن گفته بود.

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار